علمی فناوری 03:58 - 01 مرداد 1393
خانم‌های باردار در دوران بارداری بهتر است از عدس، نخود، مغز گردو و ماست استفاده کنند و از سبزی و میوه که حاوی فیبر زیادی بوده و مانع از یبوست در آنها می‌شوند. بیشتر بهره بگیرند.

محمدتقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: مادران باردار در دوران بارداری به برخی مواد مغذی، پروتئین، بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، اسیدفولیک، کلسیم و کالری برای دریافت انرژی نیاز دارند، بنابراین دریافت مناسب از همه گروه‌های غذایی توصیه می‌شود.


وی ادامه داد: فرد باردار معمولا به طور متوسط تا 500 کالری در روز می‌تواند دریافت کند. بنابراین بهتر است از همه گروه‌های اصلی غذایی مانند نان، غلات،‌گوشت، سبزیجات و گروه لبنیات به صورت متعادل مصرف کند. شیر که در گروه لبنیات قرار دارد باید حداقل 3 تا 4 لیوان در روز دریافت کند.


وی خاطرنشان کرد: بهتر است فرد باردار سبزی و میوه‌جات تازه مصرف کند چرا که حاوی فیبر بوده و به غیر از اینکه ویتامین‌ها و املاح را به بدن می‌رسانند، کمک می‌کنند تا او دچار یبوست نشود. آب سالم نیز باید به مقدار کافی دریافت شود. لوبیا سفید، عدس، نخود و لوبیا چیتی سرشار از فیبر و پروتئین است. مصرف ماست که منبع غنی کلسیم است توصیه می‌شود. مغز گردو که یکی از منابع سرشار از امگا سه است و برای رشد جنین لازم است.


انوشه گفت: مادران باردار بهتر است از غذاهایی فراوری شده که در تهیه آنها از مواد نگهدارنده،‌ افزودنی‌ها و رنگ ها استفاده شده مصرف نکنند. این افراد باید مصرف نمک و غذاهای پرنمک را کاهش دهند چرا که ممکن است دچار فشار خون دوران بارداری شوند. مصرف مواد قندی را که حاوی شکر هستند محدود کنند چرا که ممکن است دچار دیابت دوران بارداری شوند.


وی اظهار داشت: افراد در دوران بارداری از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند شکلات، چای، انواع کولاها و کاکائو تا حد امکان بپرهیزند که می‌تواند باعث سقط جنین، کاهش وزن نوزاد و مرده زائی شود. کربوهیدرات‌های شامل کربوهیدرات‌های ساده و کربوهیدرات‌های کمپلکس می‌شوند.


وی بیان کرد: کربوهیدرات‌های کمپلکس شامل نان،‌غلات، سیب‌زمینی و ماکارانی می‌شوند که این مواد قندی را به تدریج در بدن آزاد می‌کنند اما کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر قند خون را به شدت افزایش می‌دهند.


وی اذعان داشت: میوه‌هایی که روی پوست آنها احتمال وجود سموم مانند خیار و توت فرنگی است کمتر مصرف کرده و خانم باردار به هنگام مصرف بهتر است پوست آنها را بگیرد و از محصولات ارگانیک استفاده شود چرا که آری از هر گونه سموم و مواد شیمیایی هستند.






انتهای پیام/



4302670
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است