علمی فناوری 03:27 - 11 فروردین 1394
در حالی که پستانداران ظاهرا شبیه مادرشان هستند، تحقیق جدید محققان مدرسه پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای شمالی در چپل هیل، نشان داده‌ آنها از لحاظ ژنتیکی بیشتر شبیه پدرشان هستند.

پستانداران شبیه پدرانشان هستند!

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این مطالعه نشان می‌دهد گرچه پستانداران مقادیر برابر جهش‌های ژنتیکی را از والدینشان به ارث می‌برند اما بیشتر از DNA استفاده می‌کنند که از پدر به ارث می‌برند.

این یافته‌ها دارای مضامین مهمی برای بررسی بیماری‌های انسانی به‌ویژه زمانی است که از مدل‌های تحقیقاتی پستاندار در مطالعات تحقیقاتی استفاده می‌شود. به طور مثال، در بسیاری از مدل‌های موش‌ها که برای بررسی بیان ژن مرتبط با بیماری تولید می‌شوند، محققان این موضوع که آیا بیان ژنتیکی از مادر یا پدر نشات می‌گیرد را در نظر نمی‌گیرند.

اما مطالعه جدید نشان می‌دهد به ارث‌بردن یک جهش ژنتیکی بسته به اینکه این تغییر ژنتیکی از پدر یا مادر به ارث می‌رسد، دارای پیامدهای مختلفی است.

دانشمندان پیش‌تر می‌دانستند 95 درصد ژن‌ها تحت تاثیر منشاء والدین هستند. این مولفه‌ها، ژن‌های imprinted نام دارند و می‌توانند بسته به اینکه جهش ژنتیکی از پدر یا مادر نشات می‌گیرد، موجب بروز بیماری شوند.

تیم علمی دریافته‌ علاوه بر این ژن‌ها، هزاران ژن دیگر وجود دارند که تحت تاثیر منشاء ژنتیکی والدین هستند. این جهش‌های ژنتیکی که از والدین به ارث می‌رسند، در بسیاری از بیماری‌های پیچیده تحت تاثیر ژنتیک، دخیلند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، اسکیزوفرنی، چاقی و سرطان‌های مختلف اشاره کرد.

مطالعه این ژن‌ها در مدل‌های موش‌هایی که از لحاظ ژنتیکی متنوع هستند، به دانشمندان دیدگاه‌های دقیقی درباره عوامل پنهان موجود در پس بیماری‌ها و همچنین تولید دارو یا ارائه روش‌های درمانی دیگر ارائه می‌دهد.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Genetics قابل‌ مشاهده است.

انتهای پیام


6116509
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است