گوناگون 20:04 - 28 شهریور 1393
وزیر نیرو با اشاره به اینکه انتقال آب از بهشت‌آباد به ۳ استان کشور انجام می‌شود، گفت: ۲۹۶ دریاچه مانند ارومیه در کشور وجود دارد که در حال خشک شدن هستند.

۲۹۶ دریاچه کشور در حال خشک شدن است!

 

به گزارش جام نیوز، حمید چیت چیان، با بیان اینکه پیش‌بینی شده در منطقه بهشت‌آباد استان چهارمحال و بختیاری سدی احداث شود، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها آب استحصال شده در این سد علاوه بر استان چهارمحال و بختیاری، مورد استفاده سه استان دیگر از جمله استان کرمان قرار می‌گیرد.



وی با تاکید بر اینکه آب بهشت‌آباد صرفا برای تامین آب شرب به سایر استان‌ها انتقال می‌یابد، افزود: خوشبختانه مردم استان چهارمحال و بختیاری با آغوش باز از این طرح استقبال کرده و مقاومتی مطلقا در این باره وجود ندارد.



وزیر نیرو با اشاره به اینکه البته مسائل جانبی در این باره وجود داشته، گفت: با وجود برخی مطالب بیان شده، اما در اصل آن تردیدی نیست.



چیت‌چیان با بیان اینکه انتقال آب از بهشت‌آباد در برنامه‌های وزارت نیرو است، تصریح کرد: البته بخشی از این آب برای مصارف شرب به شهرهای شمالی استان کرمان منتقل می‌شود.

در حال حاضر استان کرمان در وضعیت مناسب آبی قرار ندارد



وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر استان کرمان در وضعیت مناسب آبی قرار ندارد، بیان کرد: خوشبختانه مدیران استان کرمان با تشکیل شورای آب و نیز تضمین طرح‌های مختلف، برنامه‌هایی برای مهار بحران آب در این خطه دارند.



وزیر نیرو با اشاره به اینکه دولت و وزارت نیرو نیز اعتبارات مورد نیاز را برای این مسئله تامین کرده و حمایت‌های لازم برای پیاده‌سازی طرح‌های مقابله با بحران آب را به عمل می‌آورند، افزود: اگر تسهیلاتی نیز از محل منابع بانکی برای اجرای برخی از طرح‌ها مورد نیاز باشد، پشتیبانی می‌کنند.



چیت‌چیان با بیان اینکه خوشبختانه کشور از جمله مناطق جهان است که از تابش مناسب نور خورشید برخوردار است، اظهار کرد: می‌توان از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر برای تامین برق بهره‌گیری کرد.

دولت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی حمایت می‌کند



وی با تاکید بر اینکه دولت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی حمایت می‌کند، گفت: در شرایط ورود سرمایه‌گذاران، برقی که از انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر تولید کنند، دولت تا 10 برابر قیمتی که برق را به مردم می‌فروشد، از آنها خریداری می‌کند.



وزیر نیرو بیان کرد: اگر مردم نیز برای تامین برق مورد نیاز خود در منازل مایل به استفاده از پنل‌های خورشیدی باشند، دولت 50 درصد سرمایه‌گذاری مربوطه را پرداخت می‌کند.

چیت‌چیان با بیان اینکه دولت نیز برای تولید پنل‌های خورشیدی و دستیابی به فناوری‌های این صنعت حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد، افزود: این مسئله در راستای دستیابی بهتر مردم به سیستم‌های تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است.



296 دریاچه مانند ارومیه در کشور وجود دارد که در حال خشک شدن هستند



وی با اشاره به وجود 609 دشت در کشور، گفت: از این تعداد 296 دشت دارای بیلان منفی برداشت آب هستند که به نوعی می‌توان گفت 296 دریاچه مانند ارومیه در کشور داریم که در حال خشک شدن هستند.



وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تالاب‌های بسیاری در کشور وجود دارد که در شرایط بحرانی قرار دارند، تصریح کرد: این وضعیت به سبب برداشت و مصرف آب بیش از ظرفیت طبیعت بوده است.



چیت‌چیان با بیان اینکه تنها راه اساسی برای احیای تالاب‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل و مدیریت در مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت است، افزود: هنگامی‌که به کشاورزان توصیه می‌شود در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، گمان می‌کنند که مقصود دولت توقف کشاورزی است، در شرایطی که می‌توان از آب موجود از طریق روش‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری استفاده بهینه‌تری کرد.



برای بقای کشاورزی و حیات کشور چاره‌ای جز مدیریت در مصرف آب نیست



وی با اشاره به اینکه برای بقای کشاورزی و حیات کشور چاره‌ای جز مدیریت در مصرف آب نیست، بیان کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا آب شرب و بهداشتی از یکدیگر جدا هستند و در شبکه لوله‌کشی آب این کشورها، آب بهداشتی و غیرقابل شرب برای استحمام، نظافت و شست‌وشو جریان دارد.



وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون در کشور شرایطی فراهم بوده که آب شرب و بهداشتی یکی باشد، افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود چاره‌ای وجود ندارد که آب شرب از غیربهداشتی جدا شود.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه به سبب اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کیفیت آب به شدت کاهش یافته، بیان کرد: شرایط ایجاب می‌کند تا آب شرب منازل از آب بهداشتی تفکیک شود.

در حال حاضر تفکیک آب شرب و بهداشتی در شهر قم اجرا شده است



وی با تاکید براینکه در حال حاضر تفکیک آب شرب و بهداشتی در شهر قم اجرا شده است، گفت: برای نمونه این طرح در بخش‌هایی از شهر مشهد به شکل پایلوت اجرا می‌شود تا بعدها به سایر نقاط و شهرهای کشور تعمیم داده شود.



وزیر نیرو خاطرنشان کرد: وضعیت آب در کشور شرایط بحرانی دارد و تلاش دولت و وزارت نیرو بر مهار آن از طریق روش‌های مختلف است.

 

تسنیم


4751559
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است