گوناگون 00:30 - 11 بهمن 1393
در دوره یک سال محدود به دی‌ماه پارسال تا دی امسال میانگین زیان سرمایه‌گذاری در بورس به ۲۱ درصد رسیده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ به‌دلیل لحاظ شدن سودنقدی در شاخص و اثر شرکت‌های بزرگ، این متغیر چندان گویای واقعیت‌های بازار سهام نیست.

بررسی روند یکساله نسبت قیمت بر درآمد بورس تهران نشان می‌دهد این نسبت در یک سال اخیر با کاهش 33درصدی از 7.5 مرتبه در دی 92به 5مرتبه در دی‌ماه امسال رسیده است.بررسی جزئیات ماجرا نشان می‌دهد؛ از میان 35صنعت فعال در بورس، فقط 6صنعت کوچک یعنی صنایع دباغی، ساخت رادیو و تلویزیون، ساخت محصولات فلزی، سایر واسطه‌گری‌های مالی (شرکت‌های لیزینگ) محصولات چوبی و منسوجات با رشد نسبت قیمت بر درآمد همراه شده‌اند و 29صنعت دیگر به‌ویژه صنایع بزرگ شاهد افت 6تا 60درصدی نسبت قیمت به درآمد بوده‌اند.

در این میان صنعت خودرو با کاهش 6درصدی و صنعت استخراج سایرمعادن با ریزش 60درصدی دارای کمترین و بیشترین افت نسبت قیمت بر درآمد در یک سال اخیر بوده‌اند. این نسبت برای صنایع غذایی با کاهش 59درصد، بانکداری 41درصد، شیمیایی 40درصد و برای صنایع دارو، املاک، سیمان، قندوشکر، فلزات اساسی و مخابرات بین 35تا 23درصد ثبت شده است.

از سوی دیگر آمارهای یک‌ماه گذشته هم نشان می‌دهد؛ اگرچه دردی‌ماه شاخص بورس تهران با افت 6درصدی مواجه شده اما در همین مدت ارزش بازار با نزول 13درصدی مواجه شده است. طبق این آماردر دی‌ماه امسال، دفعات معاملات هم 34درصد در مقایسه با آذر‌ماه کاهش یافته است. از سوی دیگر طبق آمار رسمی سود پیش‌بینی شده شرکت‌های بورس در پایان دی‌ماه نسبت به آذر‌ماه 3540میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد.

همه این موارد گویای این واقعیت است که حلقه ارتباطی بین شاخص و واقعیت‌های موجود در بورس تهران به کل از هم گسسته شده و نمی‌توان شاخص را با چنین شرایطی دماسنج بازارسرمایه و اقتصاد ایران دانست.


5736980
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است