بین‌الملل 14:49 - 16 تیر 1399
ریموند بیکر نویسنده کتاب "پاشنه آشیل سرمایه داری" فاش کرده که نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب مسلم لیگ نواز در دو دوره تصدی نخست‌وزیری بالغ بر ۴۱۸ میلیون دلار اختلاس کرده است.

افشای ابعادی تازه از فساد مالی نواز شریف

به گزارش ایسنا، به نوشته پاکستان تودی، کتاب ریموند دبلیو بیکر گزارشی در مورد فساد برخی از خاندان‌های مسلط بر عرصه سیاست در تاریخ است که شامل خانواده نواز شریف نیز می‌شود. در این کتاب در این خصوص که چطور آنها به انباشت پول و نفع شخصی و املاک و کارخانه‌ها پرداخته‌اند، صحبت می شود.

به نوشته این کتاب، نواز شریف در اولین دوره نخست وزیری خود که به ۱۹۹۰ بر میگردد، از یک قرارداد احداث اتوبان از لاهور به اسلام آباد ۱۶۰ میلیون دلار نفع شخصی به دست آورد. همچنین نواز شریف از محل تسهیلات صادرات شکر تولیدی کارخانه های تحت کنترل خانواده اش نیز بیش از ۶۰ میلیون دلار کسب منفعت کرده است. او همچنین دست کم ۱۴۰ میلیون دلار وام بدون ضامن از بانکهای دولتی پاکستان به دست آورده است.

در عین حال فاش شده که نواز شریف ۵۸ میلیون دلار را از مبالغ پرداختی برای واردات گندم از آمریکا و کانادا برداشت کرده است. اسناد نشان می دهند که دولت نواز شریف بیش از ارزش بازار بابت گندم به یک شرکت خصوصی پول پرداخت کرده است، شرکتی که گفته شده در اختیار یکی از نزدیکانش در واشنگتن آمریکا بوده است. ارائه صورت حسابهای نادرست موجب کسب میلیونها دلار به صورت نقد شدند.

بر اساس متن این کتاب ابعاد فساد نواز شریف در دوران نخست وزیری اش به قدری بالا بوده که حتی یکپارچگی پاکستان را در خطر انداخته است.

یک بخش بزرگ از ثروت نواز شریف حاصل فرار از پرداخت مالیات و خطوط اعتباری پرداخت نشده بانکی بوده‌اند.

پیشتر چندین شرکت خارجی تاسیس شده در بهشت‌های مالیاتی به خانواده نواز شریف ربط داده شدند که سه تای آنها در ویرجین آیلندز انگلیس قرار داشته‌اند.

در سال ۱۹۹۹ پرویز مشرف رهبر وقت پاکستان نواز شریف را محکوم به حبس ابد کرد اما در سال ۲۰۰۰ او به تبعید در عربستان رفت.

انتهای پیام


10605944
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس نظرسنجی گالوپ، آمریکا در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان افرادی را داشت که برای تامین غذای کافی خود و خانواده‌هایشان با مشکل مواجه بوده اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به درک مشترک باکو و ایروان درباره توافق، از نزدیک شدن دو طرف به توافق صلح خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به درک مشترک باکو و ایروان درباره توافق، از نزدیک شدن دو طرف به توافق صلح خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پدافند هوایی روسیه از سرنگونی ۱۰۴ پهپاد اوکراینی تنها در یک روز خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع عبری از به صدا درآمدن آژیر‌های هشدار در شهرک‌های شمال اراضی اشغالی خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه ضمن شبیه خواندن نخست وزیر رژیم صهیونیستی به هیتلر، تاکید کرد متحدان این رژیم باید مجازات شوند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در دویستمین روز شروع جنگ غزه، خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه تظاهراتی را در تل‌آویو ترتیب دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی استعفای چند فرمانده ارشد در ارتش صهیونیستی، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که دومینو وار بودن این اتفاقات نتانیاهو را گوشه رینگ می‌برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین امروز چهارشنبه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است