فرهنگی‌هنری 06:34 - 06 اردیبهشت 1394
پژوهشگر هنر معماری:
شهریار سیروس گفت: طراحی فضا با در نظر گرفتن کاربری و محدودیت‌ها، هنر و خلاقیت معمار است.

شهریار سیروس نقاش و هنرمند در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص هنر و معماری امروز گفت: از دیرباز این بحث وجود داشته که معماری جزء هفت هنر محسوب می‌شود یا نه؟ بعد از جنگ جهانی دوم، تقسیم‌بندی جدیدی برای هنر مطرح شد و هنر در چهار گروه هنرهای تجسمی، نمایش، موسیقی و ادبیات دسته‌بندی شد. همچنین با رشد امکانات و تکنولوژی، مرزهای بین نقاشی و مجسمه‌سازی برداشته شد، برای نمونه ترسیم نقاشی‌های سه بعدی روی سنگ تلفیقی از نقاشی و مجسمه‌سازی بود همچنین مجسمه‌هایی ساخته شدند که با وجود کارکرد به عنوان مجسمه، دارای فونداسیون بوده و به نحوی تلفیقی با معماری و سازه داشته است. 


وی ادامه داد: معماری امروز ترازوی با دو کفه‌ی علم و هنر است هر چه کفه‌ی علمی معماری سنگین‌تر باشد معماری به سمت کاربردی‌تر می‌رود و هر چه کفه ی هنر معماری سنگین‌تر باشد به سمت زیباشناسی می‌رود. هنر معمار در طراحی باید تعادل برقرار کردن بین بعد علمی و هنری باشد تا نتیجه کار در عین زیبایی برای کاربری مورد نظر مطلوب باشد، ایرادی که گاها باعث طراحی‌های نامطلوب می‌شود غرق شدن در یکی از حوزه‌های علم و هنر است. 


سیروس در مورد خلاقیت و معماری گفت: هر چقدر محدودیت‌های یک هنرمند کمتر باشد، خلاقیت بیشتر بروز می‌کند، در معماری هم کم و زیاد بودن محدودیت‌ها در بروز خلاقیت تأثیر دارد. برای نمونه در طراحی آپارتمان‌ها با محدودیت‌هایی مثل ابعاد و اندازه‌ها، استانداردها، سلیقه کارفرما و ... روبرو هستیم و باید هنر را در کنار این محدودیت‌ها برای ایجاد کاربری مطلوب به کار بریم. 


وی تصریح کرد: تمام آثار هنری به دو دسته متعلق هستند هنرهای رایج، سرگرم‌کننده و هنرهای موزه‌ای یا دکوراتیو (نمایشی) در حوزه معماری و دانشگاه‌های معماری هم دو رویکرد وجود دارد، برخی دانشگاه‌ها مثل وزارت رویکرد هنری دارد، اما برخی دیگر از دانشگاه‌ها صرفا کاربردی است. در نهایت تمایز قائل شدن بین ابعاد هنری و علمی معماری نادرست است و همواره به هر دو بعد آن نیازمندیم و کاربری اثر سنگینی کفه‌های ترازو را تعیین می‌کند. 


پژوهشگر هنر و معماری در پایان گفت: برای رشد و همنوایی هنر و علم در معماری باید همه‌ی نهادها در حیطه‌ی خود مسئولیت‌پذیر باشند. به طور مثال در دانشگاه‌ها باید بیشتر روی مسائل زیباشناسی فعالیت کنند و خلاقیت دانشجویان را در راستای هنر پرورش دهند، همچنین شهرداری‌ها و نهادهای قانونگذار، قوانین را بر اساس بافت، فرهنگ، سنت و هویت منطقه وضع کنند و معماری نیز به عنوان هنرمند تغییرات را در راستای بهبود شهرسازی و آرامش از خود شروع کنند، همچنین صدا و سیما به عنوان یک نهاد همه‌گیر در ترویج فرهنگ کمک کند.




انتهای پیام/

6261768
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است