علمی فناوری 12:45 - 06 بهمن 1398
آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت، حسین وطن‌پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و محمود حکمت‌نیا معاون حقوقی مالکیت فکری وزارت دادگستری رونمایی شد.

آیین‌نامه مالکیت فکری دانشگاه‌های علوم پزشکی رونمایی شد/تعیین سهم دانشگاه از حقوق مادی اختراع

به گزارش ایسنا، شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این آیین‌نامه که امروز در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت رونمایی شد، با اشاره به این که دانشگاه‌های ما سطوح مختلفی دارند و دانشگاه‌هایی همچون علوم پزشکی مشهد، تبریز ، شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و غیره کم کم از بحث آموزش و پژوهش به سمت فناوری حرکت کرده‌اند، اظهار کرد: دستور العمل‌های مربوط به  مالکیت فکری ما مربوط به دانشگاه‌های آموزش و پژوهش محور بوده و این موضوع برای دانشگاه‌هایی که به فناوری نزدیک می‌شوند، تنش ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید به سمت آیین‌نامه‌های روشن و شفاف برویم.

وی با اشاره به آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: کتابچه مربوط به این آیین‌نامه فعلا کارگشا است و با کمک وزارت دادگستری و معاونت مربوطه تدوین شده است که امروز رونمایی می‌شود.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: به طور اخص در دوره‌ای که بخش عمده‌ای از پایان‌نامه‌ها به سمت محصول می‌روند، احتیاج به آیین‌نامه جدید است که این موضوع در خود دانشگاه‌ها نیز باید لحاظ شده و سهم دانشگاه و هر یک از ذی‌نفعان جهت بهره‌برداری از حقوق مادی اختراع باید تعیین شود.

آخوندزاده با بیان این‌که دفاتر مالکیت فکری در دانشگاه‌ها تشکیل شده‌اند، افزود: این دفاتر باید اختلاف بین ذی‌نفعان را حل کند و نکته مهم محرمانه بودن این موضوع است که از ابتدا تا انتهای فرآیند بایستی محرمانه بماند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از این آیین‌نامه مربوط به حل و فصل اختلافات است؛ چرا که هر جا بحث مالی مطرح باشد، اختلاف زیادی وجود دارد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان گفت: در رابطه با پایان‌نامه‌ها باید این موضوع را در نظر داشت که حقوق پایان‌نامه اگر از گرنت استاد نباشد، به دانشجو و رزیدنت برمی‌گردد و اگر قرار باشد جایزه‌ای بدهند، صاحب آن دانشجو و رزیدنت است؛ در این حوزه مشکل جدی داریم و خیلی از اوقات حقوق دانشجو رعایت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم گزارش دانشگاه‌های  10 کلان‌منطقه‌ کشور در حوزه مالکیت فکری از سوی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و مسوولان مربوطه ارائه شد.

انتهای پیام


10362867
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است