فرهنگی‌هنری 11:50 - 23 مرداد 1397

زبانِ تصویر مرز ندارد/ استفاده از ظرفیت هنر

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مسابقه عکس «همه جا در دسترس»، سیدجمال هادیان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مسابقه عکس «همه جا در دسترس» گفت: این اولین مسابقه عکس حرفه ای است که با موضوع تاثیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در مناطق دورافتاده فراخوان خود را منتشر کرده است. همه ما می دانیم که زبان تصویر، مرز ندارد و در قاب آن می توان مفاهیم را به سادگی به مخاطب ارایه و اهداف مطلوب را به بهترین شکل در اقشار جامعه نهادینه کرد.

وی ادامه داد: یکی از خواسته های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که ارایه خدمات متعدد و متنوع به مردم در این حوزه، پیوست اطلاع رسانی درستی داشته باشد. طرح های بزرگی مثل دولت الکترونیک، دولت همراه، اینترنت ویژه کودکان و... نیاز به فرهنگسازی دارد. من به مدیریت کمپین در حوزه اطلاع رسانی معتقدم و یکی از ابزارهای فرهنگسازی استفاده از گروه های مرجع است؛ کسانی که سخن و تصویر و رفتارشان بین مردم نفوذ دارد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این نکته که در بین هنرها عکاسی یک رسانه تصویری است که نشان داده است خیلی زود در ذهن می نشیند و به سهولت مطالب از طریق آن منتقل می شود، بیان کرد: اثر یک عکس بسیار ماندگار است برای همین اولین قدم در حوزه استفاده از حوزه هنر برای امر اطلاع رسانی را در حوزه عکاسی برداشتیم تا تاثیر فناوری اطلاعات در مناطق دورافتاده و کم برخوردار را از دریچه عکس ببینیم همچنین بتوانیم این پوشش گسترده برای اینترنت همراه را به مردم نشان دهیم. در حال حاضر اینترنت به دورافتاده ترین نقاط کشور رفته است و با رفتن اینترنت ۴G به نقاط دورافتاده، زمینه کسب و کار اینترنتی و کارهای نو مهیاست. توسعه شبکه اینترنت موجب اشتغال و حل بسیاری از مشکلات می شود و حتی جلوی مهاجرت روستاییان به شهر را می گیرد.

هادیان گفت: در مسابقه عکس «همه جا در دسترس» مجموعه ای عکاسان حرفه ای و نیمه حرفه ای حضور دارند و ما به دنبال انعکاس وسیع آثاری که به دستمان می رسد، هستیم. هنرمندانی که در این مسابقه شرکت می کنند تبدیل به سفیران فرهنگی ما می شوند و هم این آثار در فضای مجازی به سرعت منتشر می شود و از سوی دیگر ما ظرفیت اطلاع رسانی ادارات کل در استان ها را فعال کرده ایم تا برای نمایش این آثار با حوزه هنری، شهرداری ها، استانداری ها و ... رایزنی کنند. حتی انتظار داریم در جاده ها شرکت های تبلیغاتی به این زمینه ورود کنند چون ما متریال حرفه ای در اختیارشان می گذاریم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع که با توجه به مفاهیم انتزاعی و بعضا دشوار مواردی که در فراخوان آمده است، انتظار دارید با چه کیفتی آثار به دستتان برسد، اظهار کرد: من با توجه به تجربیات قبلی می گویم که موضوعات به مراتب دشوارتر را هنرمندان عکاس به تصویر تبدیل کرده اند. ذهن هنرمند جستجوگر است. ضمن اینکه ما به دنبال عکس های قشنگی که پیام را خیلی واضح منتقل کند، نیستیم. یک اثر هنری آن است که مخاب را به تفکر وادار کند.

وی در پایان درباره دیگر فعالیت های روابط عمومی این وزارتخانه در حوزه هنر به برپایی یک ورک شاپ تخصصی کاریکاتور و گرافیک با موضوع فناوری اطلاعات در شهریور ماه خبر داد و گفت: ما قدم های مستمری در حوزه کمک گرفتن از عرصه هنر برای رسیدن به مقصود خود برخواهیم داشت. متاسفانه هنر در کشور ما یک سیاهچاله ای دارد و اینکه ظرفیت هایش ناشناس است.

در فراخوان «همه جا در دسترس» محورهای این مسابقه، تاثیر و نمود ابزار ارتباطات جمعی در مناطق و فرهنگ ها و اقوام مختلف کشور، تاثیر ابزارهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در تسهیل زندگی روزمره روستاییان، استفاده از تجهیزات فناورانه مانند گوشی های هوشمند، تبلت، کامپیوتر، برنامه ها و شبکه های مجازی در مناطق دور افتاده و پیامدها و تاثیرات مثبت و منفی پیشرفت ارتباطات و فناوری اطلاعات و قرار گرفتن آن در دسترس همه به ویژه در فرهنگ و زندگی روستاییان ذکر شده است.

همچنین  آثار برگزیده در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می گیرد و آثار برگزیده پس از رونمایی در نمایشگاه در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

تمامی هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه و کتاب مسابقه راه پیدا کند گواهی حضور در مسابقه را دریافت خواهند کرد. حقوق مادی آثار راه یافته در نمایشگاه به هنرمندان پرداخت می شود و مالکیت و امتیاز آثار متعلق به وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات است.

در این مسابقه به نفر اول مبلغ ۵ میلیون تومان به عنوان جایزه، به نفر دوم مبلغ ۳ میلیون تومان و به نفر سوم مبلغ ۲ میلیون تومان تعلق می گیرد.

نشانی دبیرخانه خانه عکاسان جوان واقع در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، کوچه چهارم، پلاک ۳، واحد ۳ است.


9873490
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است