استانی 00:45 - 10 آبان 1393
امام جمعه میاندورود:
امام جمعه میاندورود با انتقاد از تحلیل‌های نادرستی که از قیام امام حسین(ع) و دفاع مقدس می‌شود، افزود: دفاع مقدس ادامه فرهنگ کربلا بود.

دفاع مقدس ادامه فرهنگ ارزشی کربلا بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندورود، حجت‌الاسلام مجتبی رسولی جویباری جمعه شب در جمع کارکنان انتظامی و سپاه فرودگاه دشت‌ناز مازندران با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت: هر حادثه‌ای که در یک زمان رخ می‌دهد علت و ریشه‌ای دارد که آن را باید در گذشته جست‌وجو کنیم و نتیجه‌ای دارد که در آینده مشخص می‌شود.

وی در بیان تحلیلی از قیام اباعبدالله(ع) اظهار داشت: هر حادثه به نسبت بزرگی و پیچیدگی خود دارای علل و ریشه‌های پیچیده همین‌طور پیامد یا نتیجه پیچیده است و اگر بخواهیم یک حادثه را تحلیل کنیم نیاز داریم که سه مولفه مهم یعنی زمان اتفاق، ریشه‌های وقوع و همچنین نتیجه و پیامد آن را با هم بررسی کنیم تا تحلیل درست از یک واقعه به دست بیاوریم.

رسولی گفت: برای بررسی دقیق‌تر ریشه‌های حادثه عاشورا باید به قبل از سال 61 هجری بازگردیم تا ببینیم چه چیزی باعث شده بود که این تفرقه بین سران اقوام به‌ویژه بین قوم بنی‌هاشم و دیگر اقوام بیفتد.

وی به برخی از ریشه‌های خصومت اقوام بزرگ عرب نسبت به اجداد پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: این کینه و خشم به تدریج شدت گرفت تا زمانی که برخی در مقابل پیامبر(ص) ایستادند.

رسولی عمده خصومت‌ها علیه پیامبر(ص) را به دلیل کرامات جد پیامبر دانست و ادامه داد: این مواضع و کینه‌ورزی‌ها همچنان ادامه داشت تا به ماجرای کربلا رسید و کربلا و عاشورا ریشه‌هایی در بیش از یک و نیم قرن قبل از خود داشتند اما هرچه به محرم و عاشورای سال 61 نزدیک می‌شویم این خصومت‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد.

امام جمعه میاندورود تصریح کرد: اگر این ریشه‌ها و عوامل وجود نداشت هیچ ضرورتی نبود که اباعبدالله(ع) از مدینه خارج شود و به سمت کربلا حرکت کند و این دلایل بود که امام حسین(ع) را مجبور به این خروج از مدینه کرد.

خطیب جمعه شهر سورک مرکز شهرستان میاندورود با بیان اینکه حوادث محرم سال 61 و روز عاشورا برای همه مشخص است، افزود: نتایج این واقعه یک بحث بسیار بزرگ است که اگر نگاه کنیم در طول تاریخ همه گذشتگان و بزرگان به دنبال همین نتیجه کربلا و عاشورا بوده‌اند.

رسولی اظهار داشت: قسمتی از نتایج و پیامدهای قیام اباعبدالله(ع) همان هدفی است که خود امام حسین(ع) به نیت آن از مدینه حرکت کرد و ما تاثیر این انگیزه و این قیام و نتایج آن را بعد از عاشورا تا امروز و به خواست خدا تا روز قیامت هم مشاهده خواهیم کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی میاندورود بیان داشت: آنچه که بر جامعه ما تاثیر گذاشته است تماما مربوط به پیامد عاشورا است حتی انقلاب اسلامی ما نیز از پیامدهای عاشورای اباعبدالله(ع) بوده و تاثیر عینی و عملی عاشورا در جامعه کاملا مشهود است.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه اولین پیامد عاشورا احیای دین است که انگیزه حرکت امام بود، به روند جهانی شدن دین اسلام قبل از رحلت حضرت رسول و فراز و نشیب‌های آن زمان اشاره کرد و افزود: بعد از رحلت پیامبر(ص) شاهد فرود آمدن دین از آن قله تعالی هستیم.

این مسئول اظهار داشت: تاریخ به وضوح بیان می‌کند که این اتفاق در دین به دست چه کسانی انجام شد و تا زمان حضرت علی(ع) این فراز و نشیب به خوبی مشخص شد و به تعبیری دین‌داران رابطه خود را با دین نامناسب تنظیم کردند، تبعیتی از دین و قرآن نداشتند و دین‌داران همان کسانی نبودند که مدنظر قرآن و پیامبر(ص) و علی(ع) بود.

رسولی ادامه داد: فراز و نشیب دین آنجا بود که عده‌ای از بزرگان آن زمان به اسم دین در مقابل حضرت علی(ع) می‌ایستادند و کار به جایی رسید که امیرالمومنین(ع) را به نام دین شهید کردند و پس از امام حسن مجتبی(ع) نوبت اباعبدالله شد.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه دین تغییر نمی‌کند اما دین‌داران تغییر می‌کنند، افزود: نوع بشر و خواسته‌های او تغییر می‌کند اما هرگز نباید انتظار داشت دین همپای ما تغییر کند زیرا این انتظار بیجا است که من بخواهم همراه خودم دین را هم تغییر دهم.

وی گفت: اینکه می‌گوییم امام حسین(ع) دین را زنده کرد به این معنی نیست که دین ضعیف شده یا مرده بود بلکه دینداران با دین فاصله گرفته بودند و استفاده آنان از دین کم شده بود وگرنه دین همیشه همان قوت و نورانیت را دارد و اباعبدالله(ع) با این کار خود دین را دوباره در زندگی مردم پیاده کرد.

رسولی با طرح این سئوال که آیا امام حسین(ع) در انجام هدف و به دست آوردن این نتیجه موفق شد، افزود: این همان مسأله‌ای است که امروز گوشه و کنار و مطبوعات و محافل سر و صدا می‌کنند و در مورد موفقیت نظام ما هم می‌گویند.

این مسئول با بیان اینکه ما هم در مقابل جهان‌خواران و زورگویان ایستادیم و دفاع مقدس ما عینا مثل کربلا بود، تاکید کرد: شاید تصور غلط بر این بود که اباعبدالله(ع) آمده بود که در جنگ نظامی کربلا پیروز شود اما همه کسانی که در کربلا بودند کشته شدند و دست خالی برگشتند پس امام کجا پیروز شد و پرچم اباعبدالله(ع) کجا به اهتزاز در آمد؟

وی افزود: همین محافل می‌گویند که ما هشت سال جنگیدیم اما آخر صلح کردیم پس چرا خود را پیروز می‌دانیم اما باید به آنها گفت اگر می‌خواهیم تحلیل درست از جنگ تحمیلی داشته باشیم به کربلا باز گردیم زیرا همان شبهاتی که در گذشته در مورد کربلا بوده امروز در مورد جنگ ما هم هست.

امام جمعه میاندورود با تاکید بر اینکه اباعبدالله(ع) پیروز میدان بود، خاطرنشان کرد: درست است که در کربلا حتی کوچک‌ترین مرد میدان هم به شهادت رسید اما آنچه که برای اباعبدالله(ع) مهم بود احیای دین بود همان‌طور که برای ما هم در جنگ حفظ ارزش‌ها مهم بود وگرنه ما قرار نبود که همه عراقی‌ها را سر ببریم و بگوییم الله اکبر بلکه ما مطمئنا در دفاع مقدس پیروز شدیم زیرا ما از قیام عاشورا درس گرفتیم.

این مسئول بیان داشت: ما در جنگ به دنبال خاک نبودیم و ظاهرا چیزی هم به غنیمت نگرفتیم، امام حسین(ع) هم ظاهرا در نبرد پیروز نشد اما امروز حدود 2 میلیارد مسلمان در شبانه‌روز می‌گویند الله‌اکبر و دستاورد ما نیز این است که سراسر جهان بدون استثنا تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار دارند که اینها پیروزی ما است.

وی در پایان گفت: امروز اگر امریکا و صهیونست‌ها از ما می‌ترسند و ضجه و نعره می‌زنند، در حقیقت از انقلاب ما می‌ترسند و این از برکت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود، هرچند که بیش از 300 هزار شهید دادیم اما نام انقلاب اسلامی و قرآن به عنوان ارزش باقی ماند.


5085385
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است