وبگردی 21:47 - 02 آبان 1393
هر سال این روزها که پاییز رنگ و بوی بیشتری به خود می گیرد دلت بیشتر برایش هوایی می شود. آری! بیایید با هم از شهید مهدی میرزایی بگوییم و بشنویم و با یاد و خاطرش ذهن و ضمیرمان را جانی دوباره دهیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، همه دوستان و هم رزمانش و اهالی دفاع مقدس چه آن ها که با او بوده اند و چه آن ها که فقط از او شنیده اند وقتی به نام شهید «مهدی میرزایی» می رسند، عکس العمل شان متفاوت می شود.



نمی دانم چرا! اما هر وقت پای خاطرات هم رزمانش می نشینی و هر جا ذکر و یاد او می شود احساس می کنی جنس آقا مهدی میرزایی با دیگران متفاوت است. بسیار شنیده ام که خیلی ها با یاد او احساس خوبی دارند و با این که فقط خاطراتش را از هم رزمانش شنیده اند اما با عکس هایش و گاهی هم در خلوت هایی بر مزارش با او حرف عشق می زنند.

هر سال این روزها که پاییز رنگ و بوی بیشتری به خود می گیرد دلت بیشتر برایش هوایی می شود. آری! بیایید با هم از شهید مهدی میرزایی بگوییم و بشنویم و با یاد و خاطرش ذهن و ضمیرمان را جانی دوباره دهیم.

مهدی و رضا و جنگ

وقتی برای اولین بار نیروهای رزمی خراسان سازماندهی شدند و تیپ ۲۱ امام رضا(ع) شکل گرفت، مهدی که در میدان های مین  کارآزموده شده بود، با عنوان مسئول گروه تخریب، به کار آموزش نیروهای جدید مشغول شد. در عملیات «بیت المقدس» و کانال بیوض از ناحیه شانه راست مورد اصابت گلوله قرار گرفت و برای مداوا به زادگاهش رفت. دستش صدمه ای جدی دیده بود اما طاقت نشستن و شنیدن اخبار جنگ را نداشت. با همان وضعیت خودش را به جبهه رساند و در عملیات «آزادسازی خرمشهر» شرکت کرد. عملیات «رمضان» آزمون دشوار دیگری بود که مهدی با سربلندی از آن بیرون آمد. در این حمله که در محور شلمچه انجام شد، برادر کوچک ترش «رضا» به شهادت رسید و مهدی از همه رزمندگان خواست تا جنازه سایر شهدا به عقب منتقل نشده، پیکر برادرش را از روی زمین بلند نکنند.

انفجار مین در عملیات «مسلم بن عقیل» باعث مجروح شدن دستش شد. اما پس از مدت کوتاهی از بیمارستان راهی جبهه شد و همه رزمندگان را حیرت زده کرد. عده ای به خاطر وجود ترکش های فراوان در بدن او، لقب فرد آهنین را برایش انتخاب کرده بودند.

در عملیات والفجر «مقدماتی» و والفجر «یک» به عنوان مسئول تخریب مأموریت بزرگی را انجام داد. او و گروهش با نفوذ در خاک عراق، تلمبه خانه های مهم منطقه را منهدم کردند. شایستگی، شجاعت، تجربه و خلاقیت او باعث شد تا به عنوان معاون فرماندهی تیپ امام موسی(ع) هدایت نیروهای تیپ را به عهده بگیرد.

در عملیات والفجر۴ در منطقه پنجوین و همچنین عملیات پیروز خیبر لحظه به لحظه در کنار همرزمانش جنگید. او در این عملیات پیش از دیگران خودش را به جاده بصره- العماره رساند. پس از ازدواج با همسری مومن و وفادار به دیدار امام خمینی رفت و سپس به جبهه های جنگ بازگشت. هنوز چند ماهی نگذشته بود که به زیارت خانه خدا مشرف شد. سفر حج تحول بزرگی در شخصیت و روحیه او پدید آورد. مهدی پس از پایان سفر بلافاصله راهی خط مقدم شد و عملیات میمک را فرماندهی کرد و در بیست و هشتم مهرماه سال ۱۳۶۳ با اصابت گلوله ای مستقیم به سرش به شهادت رسید و روح بلندش به اوج آسمان پرواز کرد.

از ۵ نفر یک نفر

اجازه بدهید درباره شهید میرزایی به تعبیر فرمانده او رجوع کنیم که اگرچه جمله ای کوتاه است اما مهم، قابل تأمل، شنیدنی و خواندنی است. سردار قربانی می گوید: «اگر بخواهم از میان ۳۰۰ هزار رزمنده ای که در تمام طول دفاع مقدس به کارگیری کردم از ۵ نفر به عنوان شجاع یاد کنم به طور قطع یکی از آنها مهدی میرزایی است. نقش او را به هیچ عنوان نمی توان در تاریخ دفاع مقدس نادیده گرفت.»

هوا سرد بود اما درونش آتش بود

و شاید جلوه ای از این شجاعت را بتوان در خاطره علیرضا ملازاده از همرزمان آقا مهدی حس کرد: از طرف فرماندهی اعلام کردند که آماده باشید قرار است به منطقه عملیاتی غرب بستان در جنوب برویم.

به اتفاق فرماندهی لشگر مرتضی قربانی و دیگر مسئولان به منطقه رفتیم. در منطقه مقداری داخل خاک ایران و مقداری هم داخل خاک عراق را با دوربین شناسایی کردیم. در آن منطقه هور و آبراه هایی بود. رودخانه ای در غرب بستان با عرض سه الی چهارمتر بود. کنار رودخانه ایستاده بودیم و صحبت می کردیم که باید از رودخانه رد شویم و جلوتر برویم و منطقه را شناسایی کنیم. داشتیم فکر می کردیم که چگونه از این رودخانه رد بشویم.

لباس ها را دربیاوریم و شناکنان رد شویم یا اینکه بلم یا قایق و لنجی پیدا کنیم که ما را از این رودخانه رد کند.

هوا هم سرد بود، فکر می کنم فصل سرما بود، همین طور مشغول فکر کردن بودیم که چگونه رد شویم که یک دفعه دیدیم مهدی میرزایی شیرجه زد و لباس خودش را داخل رودخانه انداخت و رد شد و رفت آن طرف آب.

بعد گفت: هر کس می خواهد رد بشود بیاید با من رد بشود که برویم آن طرف. آنجا من به این حقیقت که می گفتند مهدی میرزایی شجاع و نترس است پی بردم. بدون اینکه به سردی هوا فکر کند و یا اینکه لباسش را دربیاورد خودش را به آب زد و رفت و همه را متعجب کرد بعد گفت: هر جا می گویید من بروم و شناسایی کنم و برگردم.

ماجرای داردلان

چند سال قبل با حاج ماشاء ا... آخوندی همرزم میرزایی گفت و گوی مفصلی درباره این شهید داشتم. شاید کم تر باشند که درباره مهدی میرزایی مثل او بتوانند صحبت کنند. خاطرم هست او چند جا حرف هایش را با بغض می گفت.

ماجرای داردلان و شهید میرزایی را من از او شنیدم: «این شکل از شهادت که با یک ترکش، سر از قسمت دهان به بالا از بین برود در میان شهیدان کمتر اتفاق افتاده بود اما شهید میرزایی این گونه و با همان شعاری که خودش همواره سر می داد و ذکرش را می گفت و بچه ها هم به شوخی اسم واحد را «واحد داردلان» گذاشته بودند، هم دل و هم سرش را به دار شهادت آویخت.»

یکی از بغض های «آخوندی» برای احساس او نسبت به غریبی شهید میرزایی در زندگی و پس از شهادت او بود که می گفت: «این سال ها در حالی که نام بسیاری از شهیدان یاد می شود، غریبی این شهید همچنان ادامه دارد.»


5028861
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این گزارش به دنبال بررسی‌های علمی یکی از باورهای اشتباه مردم در خصوص آبلیموهای سنتی تهیه شده است. شاید پس از مطالعه آن، بیشتر از قبل در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی تامل کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها واژه رژیم‌های سم‌زدایی زیاد به گوش‌مان می‌خورد و اکثر افراد در مورد «سم زدایی» یا «پاکسازی» صحبت می‌کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه عملیات وعده صادق به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی نیست، گفت: این عملیات بازتعریف آستانه تحمل جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخی بر این باورند که سر راه هم قرار گرفتن افراد برای ازدواج اتفاقی نیست و سرنوشت و قسمت برخی افراد را سر راه هم قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهمان خانه پدر موشکی ایران، حاج «حسن طهرانی مقدم» می شویم و قرار است همسر این قهرمان از فراز و فرودهای زندگیش بگوید که شنیدن و خواندنش هزار حرف و درس زندگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی ما به عنوان والدین به قول خود عمل می‌کنیم، این کار به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است