گوناگون 01:20 - 01 آبان 1393
جلاد شمشیر به‌دست در ردای سفید، با یک حرکت، سر محکوم را می‌برد و بلافاصله از او فاصله می‌گیرد تا مبادا لباسش به خون آغشته شود.

بعد شمشیرش را با تکه پارچه‌ای از خون پاک می‌کند و کار تمام می‌شود. این بخشی از یکی از فیلم‌های اینترنتی اقدامات داعش نیست؛ این تصویری است که دست‌کم در 2‌ماه گذشته بیشتر از قبل در خیابان‌های شهرهای عربستان مقابل چشمان مردم روی داده‌است.

گردن‌زدن محکومان در عربستان در 2‌ماه گذشته به‌صورت پرشمارتر از قبل اجرا می‌شود و این با شدت گرفتن درگیری‌های نظامی با داعش در خاک عراق و سوریه بی‌ارتباط نیست. گروه داعش از نظر ایدئولوژی ادعایی و رفتارها و احکامش، به سلفی‌ها و تکفیری‌ها و وهابی‌های عربستان نزدیک است. داعش کتاب‌های درسی رسمی نظام آموزشی عربستان را در مدارس مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه تدریس می‌کند.

اما شدت گرفتن موارد گردن زدن در ملأ‌عام در عربستان، یکی از نشانه‌های دستپاچگی حاکمان این کشور در شرایط کنونی منطقه است. حاکمان سعودی با این اقدام در کنار صدور احکام اعدام برای مخالفان و معترضان، برای کنترل اوضاع در داخل کشور تلاش می‌کنند.

مرزهای عربستان از سوی یمن و عراق، به‌دلیل ناآرامی‌ها در این کشورهای همسایه تهدید می‌شود. از سوی دیگر، سال‌ها سیاست تبعیض و سرکوب علیه شرق عربستان، این منطقه را به کانون خشم و اعتراض علیه ریاض تبدیل کرده‌است. برخی مدارس مذهبی و مساجد سلفی و مراکز ترویج وهابیت در این کشور سال‌هاست که ترویج این ایدئولوژی‌ها از طریق خشونت و خودروی بمبگذاری شده و حمله انتحاری را تشویق و تدریس می‌کنند. اکنون که جهان متوجه کانون صدور خشونت مذهبی در منطقه شده، حاکمان عربستان در موقعیت دشواری قرار گرفته‌اند؛ از یک سو نمی‌توانند یا به قول بعضی تحلیلگران نمی‌خواهند با این کانون‌های داخلی مقابله کنند و از سوی دیگر از سوی افکار عمومی و دولت‌های جهان تحت فشار قرار گرفته‌اند.

این موقعیت دشوار موجب شده که حاکمان سعودی بیشتر از گذشته به سرکوب و ایجاد فضای امنیتی و اعمال خشونت روی بیاورند. صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، روحانی شیعه معترض شرق عربستان که با اعتراض گسترده در منطقه و جهان روبه‌رو شد، بخشی از همین واکنش شتاب‌زده است. دیروز نیز دادگاهی در حکمی دیگر، 2معترض دیگر شیعه را به‌خاطر اعتراض‌های 3سال گذشته در منطقه عوامیه، به اعدام محکوم کرد. اتهام آنها تنها شرکت در تظاهرات اعتراضی علیه دولت بوده‌است.

در اعتراض‌های 3 سال گذشته در این منطقه نفت‌خیز عربستان، ده‌ها نفر توسط نیروهای امنیتی کشته و صدها نفر دستگیر شدند. شیعیان این منطقه می‌گویند که تنها به‌خاطر مذهبشان، در معرض فشار و تبعیض و سرکوب هستند.


5018509
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است