ورزشی 02:28 - 04 فروردین 1398
خاطرات غلامحسین فرزامی از نخستین داربی‌های تهران در دهه ۴۰؛
از نخستین دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در شهرآورد تهران، معدود بازیکنانی در قید حیات هستند و مابقی دار فانی را وداع گفتند و یا فرسنگ‌ها دورتر از ایران زندگی می‌کنند.

دهداری به لهجه آبادانی گفت من نیرو دارم؛ میگم بزننت ببو گلابی بیای!

به گزارش ایسنا، حسین فرزامی، بازیکن تاج که در تاریخ شانزدهم فروردین ۱۳۴۷ در دیدار دوستانه تاج و پرسپولیس به میدان رفته، به کل خاطرات آن بازی را فراموش کرده است و می‌گوید بعد از ۵۰ سال سایه‌هایی محو از خاطرات آن بازی برایش باقی ماند است و البته او یاد دوستان و رقبایش را در آن بازی ماندگار دو تیم یاد می‌کند و امیدوار است بازماندگان همچون علی جباری، حسین کلانی و حمید جاسمیان خاطرات و جزئیات آن بازی را در خاطر داشته باشند.

او در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حال و هوای نخستین بازی دو تیم که پایه‌گذار یک دیدار حساس و سنتی بین استقلال و پرسپولیس شد، گفت: از آن دیدار تقریباً ۵۰ سال گذشته است. من خاطره‌ای را به یاد ندارم. آن‌هایی که بازی در خاطرشان است، بیشتر در جریان حال و هوای آن روز هستند. از آن بازی، بازیکنانی مانند آقای قلیچ‌خانی، عرب، کلانی، جاسمیان و … در قید حیات هستند.

فرزامی درباره خاطرات فوتبالش از اواخر دهه ۴۰ گفت: در آن سال‌ها من جوانی تازه کار بودم که اولین بازی‌هایم را انجام می‌دادم. خداوند مرحوم دهداری را بیامرزد. من روی پای بازیکنان باتجربه مثل دهداری و برومند تکل می‌زدم و محکم بازی می‌کردم. دهداری به لهجه آبادانی گفت "میگم بزننت که یه ذره آدم شیء". من هم به او گفتم "اگه میتونی بزن" که دهداری در جوابم گفت "خودم نمی‌زنم، من نیرو دارم. می‌گم اونا بزننت، ببو گلابی بیای".

وی ادامه داد: بعداً رفتم صورت او را ماچ کردم و می‌خواستم دستش را ببوسم که اجازه نداد. آقای دهداری و منوچهر برومند واقعاً انسان بودند. او بعداً رئیس فدراسیون وزنه برداری شد اما در فوتبال هیچی نشد. بالاخره ما جوان بودیم اما آن‌ها آخر کار بودند.

فرزامی در واکنش به اینکه آیا الان داربی حساس‌تر و کری‌ها بیشتر از گذشته و به خصوص بازی نخست هر دو تیم است، گفت: کری خواندن همان زمان هم بود. ما در زمین برای هم کری می‌خواندیم اما در بیرون از زمین رفیق بودیم. یکی از دلیل حساسیت بیشتر الان، مطبوعات و رسانه‌ها هستند که آن موقع نقش کمرنگی داشتند.

بازیکن سابق تاج با بیان اینکه استقبال هواداران از بازی‌ها در آن دوران بیشتر از حال حاضر بود، می‌گوید که ورزشگاه امجدیه گوش تا گوش مملو از تماشاگر می‌شد و جای سوزن انداختن نبود. الان در ورزشگاه‌ها جای خالی دیده می‌شود.

فرزامی درباره اینکه آیا بین هواداران و بازیکنان درگیری شکل می‌گرفت، خاطرنشان کرد: درگیری که وجود نداشت. وقتی داور سوت می‌زد، همه تصمیمش را قبول می‌کردند. هیچ موقع ما اعتراضی نسبت به داوران نمی‌کردیم. الان به محض این که بازیکنی خطا کند، همه دور داور جمع می‌شوند. آقای خلیل زاده فوراً به سمت داور یورش می‌برد، سید جلال حسینی داور را احاطه می‌کند.

او در واکنش به اینکه چرا فقط اسامی بازیکنان پرسپولیس را می‌برد و حرکات مشابه استقلالی‌ها را نمی‌گوید، گفت: استقلالی هم همینطور است اما در بین بازیکنان استقلال این موضوع کمتر دیده می‌شود. البته ما هم خیلی صحبت می‌کنیم که شما نباید اعتراض کنید. حرکات بازیکنان، تماشاگران را وادار به فحاشی می‌کند.

بازیکن سابق استقلال درباره رفتار و منش علی دانایی‌فرد، سرمربی وقت آبی‌ها در داربی نخست پایتخت گفت: دانایی فرد یک آدم خیلی صبور و بی سر و صدا بود.

وی درباره اینکه علاقه‌ای به تماشای فوتبال در شرایط کنونی دارد، با اکراه می‌گوید علاقه‌ای به دیدن مسابقات ندارد چرا که بازی‌ها سرتاسر اعتراض و جنگ و دعوا است.

انتهای پیام


10085610
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بعضی از تیم‌های رده‌های پایین جدول خودشان را پیش باخته برابر سرخپوشان می‌بینند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: تیم صنعت نفت آبادان بعد از دریافت گل اول متلاشی شد و نتوانست جبران کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های سری آ مزد عملکرد درخشان خود در فصل جاری مسابقات اروپایی را گرفتند و یک سهمیه برای لیگ قهرمانان اروپای سال آینده به این لیگ اضافه شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با انجام ۳ دیدار امروز پیگیری می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بایرلورکوزن رکورد شکست ناپذیری در فوتبال اروپا در قرن ۲۱ را جابجا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم های رم، آتالانتا و لورکوزن به جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های فیورنتینا و استون ویلا موفق شدند به جمع ۴ تیم برتر مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یابند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: مربی‌ای نیستم که باخت را گردن کسی بیندازم و خودم شکست برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیتش توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: نتیجه ۳ بر هیچ یک نتیجه عالی در فوتبال حساب می‌شود و از عملکرد بازیکنانم واقعا رضایت دارم.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است