بین‌الملل 16:07 - 31 تیر 1398
/تحلیل-واشنگتن‌پست/
همچنان که تنش‌ها در خلیج ‌فارس عمیق‌تر می‌شود، ارتش آمریکا بیش از ۵۰۰ نیرو به عربستان سعودی، شریک اصلی‌اش در این منطقه، اعزام می‌کند. این کاری سخت اما ضروری برای بازدارندگی و آمادگی برای پیامدهای احتمالی است.

عربستان به بازآرایی فوری روابط با آمریکا نیاز دارد

به گزارش ایسنا، دیوید ایگناتیوس، روزنامه‌نگار آمریکایی در مطلبی برای روزنامه واشنگتن‌پست با بیان نظرات فوق، تحلیلش را در رابطه با عربستان و نوع تعامل این کشور با آمریکا نوشته و راهکارهایی را پیشنهاد داده است: زمان آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی کاری شگرف در ازای آن انجام دهد؛ آن هم از طریق پاسخ دادن به انتقاد عمیق و دو حزبی از رژیمش در کنگره. او باید مسوولیت قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست را بپذیرد و آمادگی‌اش را برای یک سازش سیاسی در جنگ ویرانگر یمن اعلام کند.

روابط آمریکا-عربستان برای امنیت دو کشور اهمیت دارد، خصوصا اینکه رویارویی با تهران جدی‌تر می‌شود. اما این روابط روی پلتفورمی بی‌ثبات ساخته شده است. رای این ماه مجلس نمایندگان آمریکا برای مسدود کردن فروش تسلیحات جدید به پادشاهی آل سعود نشانه‌ای از وجود عارضه و آسیب سیاسی در هسته این روابط و دردسر پیش روست.

اکنون بازآرایی روابط آمریکا-عربستان بر پایه صداقت بیشتر ضرورت دارد، چون خطر درگیری منطقه‌ای رو به رشد است. به گفته یک مقام آمریکایی، تازه‌ترین تشدید اوضاع به روز جمعه باز می‌گردد که ایران یک نفت‌کش انگلیسی را در خلیج‌فارس توقیف کرد. این حرکت، اقدام تلافی‌جویانه انگلیس و احتمالا آمریکا را محتمل‌تر کرده و این بحران‌ را بیشتر در هم می‌آمیزد.   

فرماندهان آمریکایی و سعودی تاکید دارند که خواستار جنگ نیستند. اما اشتباه نکنید: اگر طرفین دعوا از درخواست‌هایشان کوتاه نیایند، این رویارویی به نبردی تبدیل می‌شود که منطقه را به ویرانی خواهد کشاند.

به نظر می‌رسد عربستان در این بحران، حمایت آمریکایی‌ را تقریبا بدیهی پنداشته است. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقام‌ها ماه‌هاست از ولیعهد سعودی می‌خواهند تا مسوولیت‌پذیری نشان دهد و سعود القحطانی، مشاوری که همانند ایاگو، مرد بدطینت نمایشنامه اتللو است و آمریکا نوامبر گذشته نام او را به عنوان سازمان‌دهنده توطئه قتل خاشقجی و مثله کردن جسد او در استانبول اعلام کرد، تحت پیگرد قرار دهد.

اما ولیعهد سعودی این درخواست‌ها را نادیده انگاشت. القحطانی متهم نشد و مقام‌های آمریکایی می‌گویند او همچنان آزادانه فعالیت دارد و حتی با همکاران سابقش هم در تماس است. بی‌میلی ولیعهد سعودی به مجازات القحطانی تاییدی بر ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مبنی بر این است که محمد بن سلمان خودش شخصا عملیات علیه خاشقجی را تایید کرده بود.  

بررسی شرایط در اینجا (جده) یادآوری می‌کند که چرا برای محمد بن سلمان آنقدر ضروری است و اهمیت دارد که مناسبات آمریکا – سعودی را به مسیر اصلی باز گرداند. با وجود حاکمیت خودکامه این ولیعهد سعودی، بسیاری از موارد در اینجا درست است. یک نسل جوان‌تر در حال به دست گرفتن قدرت است؛ کشوری که زمانی غم‌انگیز بود به سمت شادی بیشتر و خلاقیت متمایل می‌شود. در شب‌های شهر قدیم جده، خیابان‌ها مملو از زنان و مردان و خانواده‌های جوان است و موزیسین‌هایی که در پیاده‌روها می‌نوازند.

یکی از دوستان سعودی من می‌گوید: ما قبلا زندگی در خفا داشتیم. نمی‌توانستیم در خانه‌هایمان یا زمانی که به خارج می‌رویم، آزاد باشیم اما این در حال تغییر است.

اصلاحات کار در حال پیشرفت است و سعودی‌ها نمی‌دانند خط قرمز کجاست. یک کلوب کمدی در جده قرار داد اما یکی از مجریان آن بابت شوخی درباره محافظه‌کاران مذهبی بازداشت شد. کلوب شبانه‌ای که تلاش داشت تا همانند تفرجگاه‌های بیروت یا دوبی باشد، با اعتراض محافظه‌کاران به رقص زنان در آنجا که بسیار نزدیک مکه مکرمه است، بسته شد. اینفولوئنسرها (اشخاص تاثیرگذار) رسانه‌های اجتماعی در حال شکل‌دهی به سلایق مدرن هستند، اما آنها هم روزانه از سوی دولت راهنمایی می‌شوند.

جان ابی زید، سفیر آمریکا در عربستان چهارشنبه به من گفت اگر "چشم‌انداز ۲۰۳۰" اصلاحات محمد بن سلمان موفق شود، آنها می‌توانند جهان عرب را تغییر دهند. او می‌گوید: چشم‌انداز ۲۰۳۰ مهمترین ابزار علیه افراطگرایی است که من در این منطقه دیده‌ام." اما روند آن متزلزل است.

سعودی‌ها نگران تهدید همیشگی حملات تحت حمایت خارجی هستند. ژنرال فهد بن ترکی، فرمانده نیروهای سعودی در یمن به بازدیدکنندگان خرابی‌های حاصل از انفجار تعدادی از صدها موشک بالستیک، پهپادها و موشک‌های کروزی را نشان داد که نیروها در جنگ یمن در سراسر این مرز شلیک کرده‌اند. سعودی‌ها از آمریکایی‌ها می‌پرسند که اگر آنها با حملات راکتی مکرر از سوی مکزیک مواجه شوند، چه خواهند کرد و این سوالی منطقی است.

پازل به این شکل است؛ در پادشاهی سعودی که زمانی در حداکثر خفقان به سر می‌برد و سرگرمی برای مردم ممنوع بود، یک گروه راک سعودی اخیرا به هوادارانش وعده داد تا در کنسرت جده آهنگ‌های محبوبی از گروه "پرل جم" و "ریج اگینست د مشین" بنوازند. برای کسانی مثل من، که اولین بار در ۱۹۸۱ به اینجا آمدند، اکنون تمایل به تغییر غیر قابل تردید است.

برای همین است که امتناع لجوجانه محمد بن سلمان برای پذیرش مسوولیت قتل خاشقجی و دیگر نقض‌های حقوق بشری اشتباه است. این واژگون‌سازی روند اصلاحات خود او و در نهایت امنیت آتی کشور اوست. آمریکا تعداد بیشتری نیرو و تسلیحات به منطقه می‌فرستد، اما کنگره آمریکا در نهایت مقابل جنگ برای حاکمی که یک قتل را لاپوشانی می‌کند، خواهد ایستاد.

انتهای پیام


10185387
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس درگیری در عراق را محکوم کرد و آمریکا را مقصر آن دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی اینکه ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از ه...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از دستگیری دانشجویان فعال حامی حقوق مردم فلسطین در دانشگاه کلمبیای آمریکا، دانشجویان در سایر دانشگاه‌های این کشور با آن‌ها اعلام همبستگی کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کشور آفریقایی چاد می‌خواهد نیرو‌های آمریکایی را به واسطه توافق با نیجر از این کشور خارج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران تن از فلسطینیان درپی حمله قریب الوقوع ارتش صهیونیستی به رفح، مجدد آواره شده و به سمت شمال غزه در حال حرکتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا لایحه‌ای را برای تمدید اعتبار برنامه برای شنود مکالمات تلفنی و مشاهده مکاتبات الکترونیکی برای شهروندان کشور‌های دیگر تصویب کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی برگزاری نشست کمیته عربستان و پاکستان ابعاد همکاری در حوزه نظامی و تحقیق و توسعه دفاعی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از گمان زنی دفتر سیاسی حماس برای تغییر احتمالی مقر خود از قطر به کشور دیگری خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین که در شرایط نامناسبی قرار دارد، از کشور‌های عضو ناتو که ادعا می‌کنند متحد اوکراین هستند درخواست سلاح بیشتر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است