استانی 22:25 - 30 مرداد 1393
مدیرکل میراث فرهنگی قزوین خبر داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از سه ظرفیت آماده برای رسیدن آثار باستانی قزوین به ثبت جهانی خبر داد.

3 اثر باستانی قزوین در مسیر ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدعلی حضرتی‌ها در نشست مطبوعاتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین که پنج شنبه شب برگزار شد، اظهار کرد: وجود سه ظرفیت آماده آثار باستانی قزوین برای ثبت جهانی از موارد مهم است که به زودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بافت و پیوستگی آثار شهر قزوین و باغستان‌های گرداگرد آن که سه روز است به ثبت جهانی رسیده یکی از این موارد است.

این مسئول در خصوص مورد دوم از این ظرفیت‌ها عنوان کرد: منطقه الموت قابلیت خوبی برای توسعه گردشگری در قزوین دارد و امید است دست‌اندازی‌های ناآگاهانه به حریم این منطقه مانع توسعه گردشگری در الموت نشود.

حضرتی‌ها گفت: مجموعه شهر تاریخی و محوطه سمیران در طارم که از قابلیت بالایی برخوردار است، جزو سه موردی است که امید داریم به ثبت جهانی برسد.

وی در خصوص تاریخچه سازمان میراث فرهنگی نیز اظهار کرد: مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی فرآیند 10 ساله با هم ادغام شده و در سال 1384 این سازمان شکل گرفت که امید است در قزوین اهداف آن پیگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: اواخر سال 1383 میراث فرهنگی و ایران‌گردی و جهان‌گردی باهم ادغام شده و در سال 84 به این تشکیلات پیوست.

حضرتی‌ها در ادامه افزود: به نظر بنده این سه نهاد به هم الحاق شدند نه ادغام و این امر در شرایط پر التهاب سیاسی سال 84 رخ داد که دوران انتقال قدرت از دولت هفتم و هشتم به دولت بعدی بود که بی‌تأثیر نیست.

حضرتی‌ها از وظایف سازمان میراث فرهنگی گفت و بیان کرد: حفظ و احیای آثار باستانی تاریخی اعم از محوطه تاریخی و باستانی، بناهای تاریخی، بافت‌ها و میراث معنوی یکی از وظایف این سازمان است.

این مسئول در ادامه اضافه کرد: حاکمیت و ایجاد تسهیلات و حمایت از حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری استان از دیگر وظایف این سازمان است.

حضرتی‌ها با اشاره به الحاق این سازمان‌ها یادآور شد: طی سال 1384 تا تابستان سال گذشته مجموعه این نهادها رویکردهای مختلفی را در کشور ایجاد کرد که آثار آن به همه استان‌ها رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله این آثار می‌توان به انتقال معاونت‌های سازمان یاد شده به شهرستان‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: معاونت میراث فرهنگی کلان کشور به استان فارس، معاونت صنایع دستی به استان همدان و معاونت گردشگری نیز به استان اصفهان منتقل شد که این انتقال‌ها تبعاتی در بر داشته است.

حضرتی‌ها در خصوص تبعات این انتقال یادآور شد: این انتقال به بدنه کارشناسی آسیب زد و کامیون حاوی اسناد کتابخانه و مرکز اسناد دچار حادثه شده و این اسناد نیز دستخوش باد و باران قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به این تغییرات گفت: این تغییرات سبب استعفای تعدادی از کارشناسان شده و بدنه کارشناسی سازمان بعد از این وقایع دستخوش ریزش چشم‌گیری بود.

وی در ادامه با اشاره به جابه‌جایی مدیریت سازمان اظهار کرد: طی هشت سال گذشته پنج بار جابه‌جایی در مدیریت داشتیم و همین امر نیز مزید بر علت شد که شرایط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مورد غفلت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: جابه‌جایی زود هنگام مدیران و انتقال معاونت‌ها به شهرستان‌ها از آفت‌هایی است که در کار سازمان وقفه و خلل وارد کرد.

گفتنی است؛ وی به سئوالات خبرنگاران حاضر در جمع پاسخ داد و از آنها به خاطر نقش مهم و بسزای رسانه تشکر کرد.


4531376
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است