وبگردی 20:46 - 26 دی 1395
یادداشت/ حسن فرامرزی
در اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ظرفیت‌های خیلی خوبی برای ارتباط آدمیان با هم دارند، تردیدی نیست، اما گاه اتفاقات عجیب و وهم‌آلودی در همین فضا می‌افتد که نیاز به بررسی دارد.

فوروارد توهم به جای نوعدوستی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس «حسن فرامرزی» در روزنامه «جوان» نوشت:

یک: ما آدمیان می‌توانیم به سادگی آب‌خوردن درگیر توهمات عجیب و غریبی شویم که هرگز در خاطرمان نمی‌گنجد، اما این اتفاق برای هر کدام از ما می‌تواند خیلی راحت بیفتد و ماه‌ها، سال‌ها و حتی عمری ما را اسیر خود کند، بنابراین هر چقدر کسی بتواند با فاصله به افکار خود نگاه کند، احتمال اینکه بتواند رد و نشانه این توهمات را در خود رصد و شناسایی کند، بالا خواهد بود.

دو: یکی از توهمات ذهنی - اجتماعی این روزهای ما که سایه‌اش را بر روابط ما انداخته، توهم نوعدوستی و کمک به دیگران در فضای مجازی است. در اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ظرفیت‌های خیلی خوبی برای ارتباط آدمیان با هم دارند، تردیدی نیست، اما گاه اتفاقات عجیب و وهم‌آلودی در همین فضا می‌افتد که نیاز به بررسی دارد. یکی از این رخدادهای وهم‌آمیز در فضای مجازی شکل‌گیری توهم کمک به دیگران است.

سه: به این مثال توجه کنید؛ یک تصویر و متن در همین کانال‌های تلگرامی دست شما رسیده است و در آن با تصویر، متن و شماره حساب مؤسسه یا شخصی حقیقی مواجه هستیم که مثلاً برای درمان یک کودک از شما کمک خواسته شده است. فرض بگیرید که این عکس و متن کاملاً واقعی است، یعنی شما به آن مؤسسه یا آن شخص حقیقی اعتماد دارید و می‌دانید که قصد سو‌ءاستفاده از احساسات انسان‌دوستانه وسط نیست و آن فرد یا مؤسسه برای جیب و منافع شخصی خود از طریق برانگیختن احساسات فکر نمی‌کند، اما اتفاقی که می‌افتد این است که شما عین این عکس و متن را به دیگر گروه‌ها می‌فرستید، چون حس می‌کنید بضاعت مالی لازم را برای کمک ندارید، اما دست‌کم این کار از شما برمی آید که این محتوا را به دیگران بفرستید.

اتفاقاً در دیگر گروه‌ها هم وضعیت این گونه است، آنها هم فکر می‌کنند که بضاعت مالی لازم را در این باره ندارند یا اینکه به آن شخص یا مؤسسه اعتماد لازم را ندارند، اما می‌توانند این عکس و متن را به دیگر گروه‌ها فوروارد کنند. نتیجه این پروسه چنین می‌شود: اگر برای درمان آن کودک، کمک مالی‌ای جمع‌آوری نمی‌شود، اما دست‌کم برای شما و دیگرانی که این متن و عکس را فوروارد کرده‌اید، حس خوشایندی از نوعدوستی و فربه‌شدن احساسات انسان‌دوستانه به وجود می‌آید و احتمالا خود را مصداق «بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند» می‌دانید و شب هم با وجدان آسوده سر بر بالین می‌گذارید که چقدر خوب وظیفه انسان‌دوستانه خود را به تمام و کمال انجام داده‌اید، اما در واقع این همان توهمی است که در ابتدای این یادداشت به آن اشاره شد. ما به سادگی دچار توهم‌های عجیب و غریب در فضای مجازی می‌شویم که می‌تواند علاوه بر خودمان برای دیگران هم آسیب‌زا باشد.

چهار: این مثال شاید بتواند وجه و بعد دیگری از این قضیه را روشن‌تر کند؛ پدر یا مادری در خانه نشسته‌اند و در گروه‌های تلگرامی دنبال نوشتن متن‌هایی درباره نقش پدر و مادری هستند. آنها به عنوان پدر و مادری وظیفه‌شناس با حرارت تمام درباره حقوق یک کودک می‌نویسند و با دیگران بحث می‌کنند یا متن‌های شاعرانه و زیبایی در این باره فوروارد می‌کنند. در همان حال که این پدر و مادر در حال فعالیت‌های دوستدار کودک در گروه‌ها هستند، کودک آنها دارد گریه می‌کند؛ زن به مرد می‌گوید که لطفاً کودک را آرام کن! دارم در یکی از گروه‌ها جواب یک آدم بی‌شخصیتی را می‌دهم که موافق حقوق کودکان نیست و مرد آنچنان درگیر یک متن روانشناسی درباره ریزه‌کاری‌های تربیت کودک شده است که صدای زن را نمی‌شنود. . .


8669232
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این گزارش به دنبال بررسی‌های علمی یکی از باورهای اشتباه مردم در خصوص آبلیموهای سنتی تهیه شده است. شاید پس از مطالعه آن، بیشتر از قبل در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی تامل کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها واژه رژیم‌های سم‌زدایی زیاد به گوش‌مان می‌خورد و اکثر افراد در مورد «سم زدایی» یا «پاکسازی» صحبت می‌کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه عملیات وعده صادق به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی نیست، گفت: این عملیات بازتعریف آستانه تحمل جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخی بر این باورند که سر راه هم قرار گرفتن افراد برای ازدواج اتفاقی نیست و سرنوشت و قسمت برخی افراد را سر راه هم قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهمان خانه پدر موشکی ایران، حاج «حسن طهرانی مقدم» می شویم و قرار است همسر این قهرمان از فراز و فرودهای زندگیش بگوید که شنیدن و خواندنش هزار حرف و درس زندگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی ما به عنوان والدین به قول خود عمل می‌کنیم، این کار به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است