استانی 04:48 - 10 اردیبهشت 1395
کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیش از 50 درصد بزرگسالان در محیط کار در معرض عوامل زیان‌آور شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، ارگونومیکی یا استرس‌های روانی و فشار کاری بیش از حد قرار می‌گیرند.

بیش از 50 درصد افراد در محیط کار دچار استرس‌ و فشار کاری بیش از حد هستند

«طیبه برسم» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، در رابطه با تاریخچه بهداشت حرفه‌ای در ایران اظهار کرد: در مرداد سال 1325 وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل و قانون موقت کار را تدوین کرد و در سال 1337 قانون مزبور با اصلاحات و تغییراتی به‌صورت قانون به تصویب رسید و اجرای وظایف مربوط به بهداشت و ایمنی مندرج در قانون کار وقت به عهده اداره‌کل بازرسی کار قرار گرفت.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی بهداشت حرفه‌ای در ایران افزود: تحقق اهداف عالی اصول 29 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، توزیع عادلانه امکانات بهداشتی درمانی کشور که از عوامل مهم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و ارتقاء سطح سلامت کارگران از جمله این سیاست‌هاست.

برسم ادامه داد: هم‌چنین گسترش فرهنگ خدمات بهداشتی، جلب مشارکت کارفرما برای تأمین حفظ و ارتقاء سلامت کارگران، آموزش هرچه بیشتر کارگران، تحقق اهداف عالی سازمان جهانی بهداشت، جهت تأمین سلامت برای همه، حتی‌الامکان در نزدیک‌ترین محل کار با زندگی نیز از دیگر سیاست‌های بهداشت حرفه‌ای در ایران است.

کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان سپس به نقش بهداشت حرفه‌ای در توسعه پایدار اشاره و تصریح کرد: بنابر اعلامیه کنفرانس عالی ریو توسعه پایدار به عنوان یک استراتژی برای برآورد نیازهای جمعیت موجود دنیا بدون داشتن آثار سوئی روی سلامت انسان و محیط‌زیست و بدون به مخاطره انداختن منابع آب جهانی و بنابراین بدون به خطر انداختن قابلیت‌های تولید در آینده در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این اعلامیه، انسان‌ها نقش محوری در ارتباط با توسعه پایدار بر عهده داشته و مستحق برخورداری از یک زندگی بارور و سالم هماهنگ با طبیعت هستند.

برسم افزود: بهداشت حرفه‌ای به‌عنوان عنصری اساسی یک بعد بهداشتی و اجتماعی از اصل توسعه پایدار را تشکیل می‌دهد و مسلماً عملکرد‌های بهداشت حرفه‌ای مجموعه‌ای از فعالیت‌های کلیدی است که رسیدن به توسعه پایدار را تسهیل می‌کند.

وی با تأکید بر نقش محوری بهداشت حرفه‌ای در توسعه پایدار گفت: پیشگیری از حوادث، آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی و حفاظت کارگران در مقابل فشار‌های بیش از حد جسمی و روانی بر استفاده بهینه از منابع محدود موجود و به حداقل رساندن کاهش غیرضروری منابع مادی و انسانی دلالت دارد.

کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: هدف از محیط کار ایمن و سالم، بکارگیری ایمن‌ترین تکنولوژی همراه با مصرف انرژی کم، ایجاد آلودگی کمتر و تولید مواد زائد کم است و در اغلب کشورها قوانین مربوط به بهداشت حرفه‌ای بر استفاده از بهترین تکنولوژی که دسترسی به آن نیز ممکن باشد، تأکید دارد.

برسم یادآور شد: بکارگیری اصول بهداشت حرفه‌ای موجب افزایش کیفیت محصولات، بهره‌وری و فرآیند مدیریت شده و بنابراین در ممانعت از افت غیرضروری انرژی و مواد هم‌چنین پیشگیری از اثرات ناخواسته بر روی محیط‌زیست نقش موثری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: اغلب مخاطرات محیط از محیط‌های کاری هم‌چون صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و خدمات، ناشی می‌شوند، کارشناسان و دیگر افراد مسئول در امر بهداشت حرفه‌ای به خوبی از فرآیند‌ها و عواملی که ممکن است برای محیط‌زیست مخاطره‌آمیز باشد، آگاهی دارند و اغلب این اطلاعات در مراحل اوّلیه بروز مشکل در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و بنابراین قادرند پیشگیری‌های اوّلیه را انجام دهند در غیر این صورت عناصر مخاطره‌آمیز در محیط پراکنده می‌شوند.

برسم گفت: هدف از خدمات بهداشت حرفه‌ای تأمین سلامت و استفاده بهینه از توان کاری و رفاه کارگران است، وجود نیروی کار سالم، بارور و با انگیزه عامل کلیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود، به علاوه بهره‌وری و کیفیت مناسب کار می‌تواند تولید سالم مواد و کالا‌ها هم‌چنین اقدام عملی دستیابی به اصول توسعه پایدار را تضمین کند.

کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: اکثر مخاطرات زیست‌محیطی ابتدا در محیط‌های کاری و یا جمعیت‌های کارگری مورد شناسایی قرار می‌گیرند، بنابراین بهداشت حرفه‌ای در همان نقطه شروع یک سیستم، اعلام خطر برای تعیین مخاطرات زیست‌محیطی را فراهم می‌کند که می‌توان براساس آن مدل‌های موثری برای فعالیت‌های پیشگیری ارائه کرد.

وی گفت: بیش از 50 درصد افراد بزرگسال در محیط کار در معرض عوامل زیان‌آور شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، ارگونومیکی یا استرس‌های روانی و فشار کاری بیش از حد قرار می‌گیرند، در این مورد برای دستیابی به یک زندگی سالم و بارور می‌توان از بهداشت حرفه‌ای به‌عنوان ابزاری مناسب بهره گرفت.

برسم افزود: وضعیت کلی محیط‌زیست و اکوسیستم به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی بهداشت کارگران در مشاغل مختلف کشاورزی، معدن و ماهیگیری و تولید تأثیر می‌گذارد بنابراین یک ارتباط دو جانبه بین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از یک طرف و توسعه پایدار توأم با محیط سالم از طرف دیگر وجود دارد.

کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: با توجه به اهمیت رفاه افراد و برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و کشورها، خط مشی وجود دارد که دستیابی هر فرد را به کار امکان‌پذیر ساخته و آن‌ها را قادر می‌کند که هزینه زندگی خود و خانواده‌اشان را تأمین کنند، زیاد بودن آمار شاغلان، یک عامل کلیدی در توسعه پایدار و ایمن کشورها محسوب می‌شود، در حالی که افزایش نرخ بیکاری و تبعات منفی آن عاملی تهدیدکننده برای این توسعه بشمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اختصاصاً در کشورهای در حال توسعه بهداشت و رفاه خانواده در گرو سلامت و بهره‌وری نیروی کار آن خواهد بود بنابراین وضعیت زندگی اعضای آن متأثر از اقدامات بهداشت حرفه‌ای خواهد بود در غیر این صورت با توجه به پائین بودن سطح بهداشت و کاهش توان کاری، بحران شدیدی در خانواده بوجود آورده و به طور غیر مستقیم بهداشت، رفاه و اقتصاد جوامع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

انتهای پیام


7852111
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست معاونت طرح‌های اشتغالزایی اشتغال محور بنیاد برکت گفت: ۵ طرح اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی تمام اتوماتیک، کارواش و قالیشویی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و.. با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵۸ نفر در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است