استانی 02:24 - 05 اسفند 1395
استاندار بصره:
خرمشهر -  استاندار بصره گفت: زمین مورد نظر برای ایجاد منطقه آزاد مشترک بین خرمشهر و عراق تعیین شده و در مراحل نهایی کار هستیم.

تعهدنامه تشکیل منطقه آزاد مشترک شلمچه و عراق امضا می شود

به گزارش خبرنگار مهر، ماجد مهدی النصراوی شامگاه چهارشنبه در حاشیه نشست مشترک در اتاق بازرگانی خرمشهر در گفتگو با خبرنگاران به هدف سفرش به ایران اشاره و اظهار کرد: توافقنامه ای در میان دو استانداری برای انجام پروژه ای مشترک در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک رابط شلمچه و بصره منعقد شده که برای پیگیری آنچه میان دو طرف امضا شده است، به ایران سفر کردیم.

 وی بر عمیق بودن ارتباطات میان دو استان بصره و خوزستان تاکید کرد و افزود: تفاهنامه ای مشترک میان دو طرف استانداری خوزستان و بصره، با محوریت مناطق آزاد به امضا رسیده است؛ همچنین دیداری در سطح بالا میان مدیر مناطق آزاد عراق و اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند برگزار شد که در این  دیدارها توافق های مطلوبی در زمینه های مختلف به ویژه در مورد منطقه آزاد مشترک بصره و شلمچه به دست آمد.

استاندار بصره با بیان اینکه گام های بلندی برای تحقق این امر برداشته شده است، بیان کرد: کار ایجاد معبر نیز در آینده ای نزدیک انجام می شود و این دروازه و معبر رو به روی دروازه جدید منطقه آزاد اروند خواهد بود.

وی ایجاد منطقه آزاد مشترک اروند و بصره عامل رفع مشکلات موجود دانست و عنوان کرد: با پایان کار و اعمال قوانین منطقه آزاد بسیاری از مشکلات میان دو شهر مرتفع می شود.

مهدی النصراوی از امضا تفاهمنامه همکاری دیگری در استانداری بصره برای تسهیل امر تجارت در مرز شلمچه هم اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهنامه، برخی تسهیلات برای کارگران و سرمایه گذاران در امر ورود به عراق در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از دعوت رسمی استاندار خوزستان به بصره برای دیدار و گفتگو در راستای رفع مشکلات تجاری میان دو استان خوزستان و بصره عراق خبر داد.

لایروبی آبراهه اروند

استاندار بصره در ادامه به موضوع لایروبی اروند رود اشاره و اظهار کرد: دیداری در استانداری بصره  میان وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل و نقل عراق در خصوص پاکسازی و لایروبی آبراهه اروند انجام شد.

مهدی النصراوی ادامه داد: این وضعیت برای هر دو کشور مطلوب نیست و خسارت سنگینی را به همره دارد که در طی مذاکرات اخیر کشور ایران پذیرفته لایروبی اروند رود را بر عهده گیرد.

وی اتصال شبکه ریلی کشور ایران به خط ریلی بصره را نیز دیگر اقدام ایران برای توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور دانست و بیان کرد: اگر اتصال خط ریلی انجام شود و راه عراق به شلمچه متصل شود، خط ریلی عراق  را به شبکه ریلی کشور ایران متصل خواهد کرد و می تواند زمینه ارتباط با کشور ترکیه و اروپا را نیز فراهم سازد.


8846065
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است