اجتماعی 15:37 - 02 اردیبهشت 1398
اولین جلسه اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با مدیران سازمان نوسازی شهرداری تهران با محوریت برنامه‌ها و اقدامات سال ۹۸ در خصوص بافت فرسوده، در سال جدید برگزار شد.

انتقاد از عدم تشکیل جلسات کارگروه‌های تخصصی ستاد بازآفرینی شهری

به گزارش ایسنا، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  در حاشیه این جلسه با اشاره به تصویب برنامه پنجم توسعه شهر تهران در سال گذشته گفت: در سال گذشته با ‌تعامل شهرداری تهران و سازمان نوسازی توانستیم مجموعه ای از احکام و سرفصل های لازم برای بازآفرینی شهری در ابعاد مختلف را در برنامه پنجساله بگنجانیم، همچنین در فرایند تدوین و تصویب بودجه سال ۹۸ نیز با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری و همکاری بسیار خوب سایر کمیسیون ها از جمله کمیسیون سلامت و محیط زیست، توانستیم اعتبارات قابل توجهی را به پروژه های بهسازی محیطی در محلات دارای بافت فرسوده اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که سال ۹۸ فرصت بسیار خوبی برای تحقق و عملیاتی شدن احکام برنامه ۵ ساله سوم و همچنین احیاء، نوسازی، بهسازی و بازآفرینی شهری در محلات دارای بافت فرسوده مبتنی بر رویکرد مدیریت شهری جدید باشد.



سالاری با اشاره به جلسه امروز کمیسیون شهرسازی و معماری با سازمان نوسازی شهرداری تهران اظهارکرد: در ابتدای این جلسه گزارشی جامع  و برگرفته از اسناد فرادست و ملاک عمل توسط سازمان نوسازی ارائه شد. این سازمان سه رویکرد اصلی توسعه محله ای با محوریت سکونتگاه‌های مسکونی و رویکرد بازآفرینی شهری با محوریت فضاهای شهر و عرصه ها و اعیانی‌های غیرمسکونی که به دلیل شکل گیری نامتجانس و ناپایدار مابقی کاربری‌های خدماتی، صنعتی، تجاری و غیره موجب ایجاد فضای بسیار نامطلوب شهری شده‌اند و رویکرد سوم تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری، تأمین مالی و بهبود هماهنگی های بین بخشی را مد نظر قرار داده است.



وی ادامه داد: مجموعه‌ای از برنامه‌ها و پروژه‌های تعریف شده، می تواند به عنوان یک رویکرد جدید در مدیریت شهری، به بازآفرینی شهری در محلات هدف منجر شده و سپس به عنوان یک الگو در سایر محلات و شهرهای کشور مورد استفاده قرار گیرد.



سالاری با تاکید بر اینکه قطعا موضوع احیاء، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری صرفا رسالت مدیریت شهری نیست اظهار کرد: قرار نیست مدیریت شهری نسبت به انجام این مهم به تنهایی اقدام کند بلکه نهاد مدیریت شهری باید به عنوان نهاد اصلی، در راستای هماهنگی، راهبری و هدایت برای عملیاتی شدن رویکرد بازآفرینی شهری عمل کند، آن هم با محوریت مشارکت دهی جامعه شهری و مالکان املاک و اراضی واقع در بافت فرسوده و سرمایه گذران و تسهیلگران و هماهنگی های بین بخشی که بین سازمان ها و نهادهای دولتی باید انجام شود.



این عضو شورای شهر تهران افزود: لذا ما در سال ۹۸ باید بتوانیم مجموعه سرفصل های برنامه ۵ ساله سوم و رویکردهای تبیینی ذیل آن را به یک الگوی قابل دفاع تبدیل کنیم به نحوی که شاهد بروز و ظهور واقعی آثار مثبت آن در محلات هدف باشیم تا مجموعه این اقدامات منجر به ارتقا واقعی کیفیت و بهسازی محیطی و نهایتا ارتقاء کیفیت زندگی شود. این موضوع موجب می شود، جامعه شهری و سایر سازمانها و نهادها بیشتر به مدیریت شهری اعتماد کنند و نهایتا نهضت بازآفرینی شهری بصورت کامل و جامع به یک وظیفه همگانی و فراگیر در بین جامعه شهری و مسئولین تبدیل شود.



رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در پایان جلسه امروز مقرر شد این جلسات به صورت مستمر و حداقل یک ماه یکبار در ستاد یا مناطق و محلات برگزار شود، ضمن اینکه ما در راستای ایفای نقش نظارتی خود بازدیدهای لازم را از پروژه های در درست اقدام و برنامه های درحال اجرا خواهیم داشت.



وی تصریح کرد: همچنین قرار شد جلسه آتی با هماهنگی و محوریت سازمان نوسازی شهرداری تهران طی حداکثر دو هفته آینده با حضور روسای کارگروه های تخصصی ذیل ستاد بازآفرینی شهر تهران تشکیل شود. متاسفانه با توجه به برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی به ریاست شهردار تهران و حضور رییس شورای شهر و تمام دستگاه ها و نهادهای عضو ستاد در سال گذشته اما  هنوز جلسات کارگروه های تخصصی ذیل این ستاد تشکیل نشده است و ما در کمیسیون شهرسازی و معماری و همچنین سازمان نوسازی این موضوع را پیگیری می کنیم تا در آینده نزدیک جلسات با  حضور مسئولین کارگروه های مرتبط که بخشی از آنان از معاونین شهرداری و بخشی از معاونین استانداری  و مسئولین سازمان‌ها و نهادهای دولتی هستند بصورت منظم برگزار شود.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر، سالاری افزود: تشکیل جلسات کارگروه های مذکور منجر به بهبود هماهنگی های بین بخشی می شود و همچنین ما می توانیم مجموعه تعهداتی را که به موجب مصوبات سال ۹۷ در قبال بازآفرینی شهری به عهده دولت قرار دارد از جمله تخفیف در واگذاری انشعابات، تخفیف ۵۰ درصدی در بیمه کارگران ساختمانی املاکی که در بافت فرسوده قرار دارد و پرداخت بخشی از سود وام بانکی سرمایه گذاران بافت فرسوده را پیگیری کنیم تا فرایند بازآفرینی شتاب بیشتری بگیرد.

انتهای پیام


10109075
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پلیس راهور فراجا از اعمال محدودیت‌های ترافیکی از روز چهارشنبه ۳۰ فروردین تا شنبه ۰۱ اردیبهشت ماه در جاده‌های شمالی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تیم جنایی برای حل معمای مرگ مرموز مرد میانسالی که پس از سفر به تهران جان باخته است به دنبال دستگیری راننده‌ای هستند که وی را به پایتخت رسانده بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کولیوند در دیدار با رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران گفت: نهاد‌های بین المللی در برابر جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشردوستانه در غزه ورود جدی کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران، از مرگ ۶ کارگر غیرایرانی در حریق اتاقک کارگری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آتش سوزی در پایانه شرق تهران ۶ کشته و یک مصدوم برجای گذاشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» انفجار در پایانه شرق تهران با ۶ کشته برجای گذاشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای شهر تهران گفت: تکمیل شاخه غربی پروژه یادگار امام(ره) پروژه‌ای پیچیده، اما راهگشاست و رفع معارضین این پروژه در حال اتمام است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) بار ترافیک میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، و میدان فتح را سبک تر می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) بار ترافیک میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، و میدان فتح را سبک تر می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۲ گفت: ۲۷ پروژه شهری منطقه‌ای و محله‌ای با هدف کسب رضایت شهروندان، ساخت شهر زیست‌پذیر و ارتقاء زیست شهری احداث می‌شود و در قالب پویش افتخار و امید به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است