سیاسی 11:46 - 10 آبان 1393
باشگاه خبرنگاران از عملیات محرم گزارش می‌دهد
در عملیات محرم که در آبان ماه سال ۶۱ با رمز مبارک یا زینب(س) انجام شده صد‌ها کیلومتر مربع از خاک کشورمان در طول یک هفته آزاد شد و رزمندگان اسلام به فتوحات مهمی دست یافتند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادت‌ها و تلاش‌های رزمندگان اسلام بود و نام ایثارگران، رزمندگان و شهدا و آزادگان بر تارک انقلاب اسلامی می‌درخشد.



جمهوری اسلامی ایران و ملت ولایی و انقلابی در طول ۸ سال دفاع مقدس ده‌ها عملیات موفقیت‌آمیز انجام دادند و دشمن بعثی را با تمام امکانات عقب راندند و یکی از این عملیات مهم "عملیات محرم " بود که در پاییز ۶۱ (۱۰ آبان) انجام شد و ثمرات و برکات فراوانی برای رزمندگان اسلام داشت.



ضرورت انجام عملیات محرم



پس از انجام چند عملیات مهم و نشان دادن قدرت و صلابت رزمندگان اسلام برای اینکه این پیشرفت پرشتاب از دور نیفتد، فرماندهان نظامی کشورمان (رزمندگان طراح اسلام) روی به انجام عملیات دیگر برای نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی ایران آوردند.











تاریخ، نحوه انجام و اهداف عملیات



عملیات محرم در تاریخ دهم آبان ماه سال ۶۱ با رمز مبارک یا زینب(س) در منطقه موسیان به منظور آزادسازی ارتفاعات حمرین درجنوب دهلران، خارج کردن شهرهای اطراف از زیر آتش توپخانه و داشتن اشراف به بخشی از مناطق عراق انجام شد. این عملیات در سه مرحله و با طراحی بسیار ویژه‌ای انجام شد که نتایج بسیار خوبی در پی داشت.



مراحل انجام عملیات



مرحله اول




مرحله ابتدایی عملیات در شب ۱۰ آبان سال ۶۱ به فرماندهی سردارشهید حسن باقری انجام شد که به سرعت نیروهای عراقی به اسارت درآمده و یک تیپ عراق در این بخش آسیب دیدند که البته در این مرحله ۵۵۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان از جمله شهر میمه، موسیان و جاده عین خوش به دهلران آزاد و از تیررس دشمن خارج شد و برخی حوزه‌های نفتی نیز به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.









مرحله دوم




مرحله دوم عملیات در تاریخ ۱۱آبان ماه سال ۶۱ انجام شد که نیروهای خودی به خوبی نقش‌آفرینی کرده و با تکمیل محاصره، ده‌ها کیلومتر دیگر از اراضی اشغال شده آزاد شد.











مرحله سوم



این مرحله در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۶۱ انجام شد که بیش از ۳۰۰ کیلومتر از خاک عراق شامل پاسگاه‌های زبیدات، ابوغریب، شرهانی و ۷۰ حلقه چاه نفت به دست رزمندگان اسلام آزاد شد.





واحدهای شرکت کننده در عملیات محرم




این عملیات مشترکاً توسط ارتش و سپاه پاسداران انجام شد و رزمندگان اسلام در قالب ۴ لشکر از سپاه و یک تیپ از ارتش از جمله لشکر ۲۵ کربلا، ‌نجف اشرف، علی‌بن ابیطالب(ع) و امام حسین(ع) شرکت کرده و پس از عبور از میادین مین، آتش پرحجم دشمن، رزمندگان اسلام با عزمی راسخ به خوبی سه مرحله عملیات را پشت سر گذاشته و حماسه دیگری آفریدند.



نتایج عملیات



این عملیات ثمرات و برکات بسیار زیادی برای ایران اسلامی داشت و آزادسازی صد‌ها کیلومتر مربع از خاک کشورمان و نفوذ در خاک دشمن، اشراف اطلاعاتی در مناطق مرزی، آزادسازی ۷۰ حلقه چاه نفتی، تأمین امنیت جاده عین‌خوش به دهلران و به تبع آن شهرهای موسیان، دهلران، عین‌خوش و میمه از مهم‌ترین رئوس آن‌ها است.



البته بیش از ده هزار کشته و زخمی جزء تلفات دشمن، انهدام ده‌ها دستگاه تانک رزمی و نفربر زرهی، توپ سبک و سنگین و چندین فروند هواپیما از جمله تلفات دشمن بعثی بود و بیش از ۱۵۰ دستگاه تانک، ده‌ها عراده توپ، خمپاره‌انداز و راکت‌انداز از غنائم به دست آمده در این عملیات بود و به چندین تیپ پیاده و زرهی دشمن خسارت‌هایی وارد شد.



رزمندگان اسلام با از خود گذشتگی و ایثار، آرامش و امنیت پایدار را به ما هدیه کردند و آرامش و امنیت کنونی ایران اسلامی به برکت ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در آن دوران و با انجام عملیات‌های شجاعانه و غرورآفرین بوده است که باید قدرشناس همه این فداکاری‌ها باشیم.



انتهای پیام/

5088340
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود و به زیر ساخت‌ها عمق بخشی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و استماع مشکلات این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده، دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است