فرهنگی‌هنری 10:22 - 02 فروردین 1396
تئاتر در تابستان ۹۵
تابستان ۹۵ برای تئاتر ایران بستر اخبار و اتفاقات مختلفی اعم از تغییر مدیران مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت و همچنین درگذشت داود رشیدی هنرمند با سابقه و مطرح تئاتر بود.

از تغییر مدیران تئاتر شهر و تالار وحدت تا وداع داود رشیدی

به گزارش خبرنگار مهر، تابستان ۹۵ نیز همچون فصل بهار برای تئاتر ایران اخبار و اتفاقات متفاوتی را همراه داشت. برخی از مهمترین اخبار و اتفاقات این فصل را با هم مرور می کنیم.

۱ تیرماه:

- مهلت ارسال آثار به سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» تا ۱۵ تیرماه تمدید شد.

۲ تیرماه:

- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: هنر تئاتر قابلیت این را دارد تابلویی از جنگ را ترسیم کند.

۵ تیرماه:

- بنرهایی در تالار وحدت نصب شد که حاوی اطلاعاتی مبنی بر این بود که به زودی کافه رستورانی در محوطه تالار راه می‌افتد؛ تصمیمی که چراغ‌خاموش گرفته شده و البته آسیب‌هایی دارد.

۶ تیرماه:

- مدیر پشتیبانی بنیاد رودکی اعلام کرد راه‌اندازی کافه رستوران در محوطه تالار وحدت با مناقصه بوده که مفاد آن محرمانه است و تردد مشتریان از همان در اصلی تالار صورت می‌گیرد.

۷ تیرماه:

- تماشاخانه «سرو» به عنوان یکی از سالن‌های تازه تأسیس تئاتر که در بنیاد روایت فتح احداث شده، اجاره داده می‌شود.

۸ تیرماه:

-  فراخوان سیزدهمین جشنواره تئاتر کُردی شامل مقررات حضور و گاه شمار آن از سوی دبیرخانه دایمی این جشنواره در سقز منتشر شد.

۱۰ تیرماه:

- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تکیه بر توان مردم را علت اصلی تداوم جشنواره تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) عنوان کرد.

-  مدیر آموزش و پرورش اهر گفت: سالن‌ها و کانون‌های آموزش و پرورش شهرستان اهر در صورت نیاز در اختیار جشنواره تئاتر کوتاه اهر قرار می‌گیرد.

- معاون فرهنگی سپاه ناحیه اهر بر لزوم اجتناب از نگاه مصرف گرایانه به آثار هنری ارزشی تاکید کرد.

۱۲ تیرماه:

- سید وحید عقیلی، مجید رضائیان و حسین پاکدل و همچنین حمید جبلی در بخش عکس و پوستر به عنوان داوران پانزدهین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر معرفی شدند.

۱۴ تیرماه:

- دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک گفت در ایام برگزاری جشنواره باید فضای شهر تهران حال و هوای این رویداد را بگیرد و به‌ نوعی شهر عروسکی داشته باشیم.

- شهرام کرمی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، منوچهر اکبرلو نویسنده و منتقد و پژوهشگر تئاتر را به عنوان مدیر بخش ویژه صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان معرفی کرد.

۱۵ تیرماه:

- تریلی سیار تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آغاز سفر تابستانی خود تهران را به مقصد کرمانشاه ترک کرد.

- آرشیو متن های انجمن نمایش استان فارس در دسترس قرار گرفت.

بهمن زرین پور بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در سن ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست۱۷ تیرماه:

- بهمن زرین پور بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در سن ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست.

۱۸ تیرماه:

- «آسمان عروسک ها آبی است» به عنوان شعار شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک انتخاب شد.

۲۱ تیرماه:

- هیات انتخاب متون بخش مسابقه صحنه ای سوگواره «خمسه» معرفی شدند.

- علی پاکدست، آزاده پورمختار و افسانه زمانی از سوی مرضیه برومند، به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش فضای باز این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک انتخاب شدند.

۲۲ تیرماه:

- به گفته وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور مجوز برای اجرای، تئاتر، موسیقی و نمایش‌های دیگر فقط بر عهده وزارت ارشاد است و نیروی انتظامی دیگر اجازه ورود به لغو کنسرت‌ها و نمایش‌ها را ندارد.

۲۳ تیرماه:

- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بدهی ۳۰ میلیارد تومانی اصناف هنری و دولت در حوزه پرداخت «حق بیمه» و «سهم کارفرمایی»، از دغدغه های این نهاد برای حمایت از جامعه هنری سخن گفت.

- بخش تئاتر مسجد سوگواره خمسه که سال ۹۵ برای اولین بار برگزار می شد در فراخوانی از گروه های تئاتر مساجد جهت اجرای آثارشان در این رویداد دعوت به عمل آورد.

- بنیاد محمود استادمحمد گروه‌های منتخب نمایشنامه‌خوانی یادنامه استادمحمد را معرفی کرد.

۲۶ تیرماه:

- طی احکام جداگانه ­ای از سوی رییس هیات مدیره­ موسسه­ فرهنگی هنری اکبر رادی هیات داوران بخش مسابقه­ مقالات پژوهشی چهارمین همایش ملی رادی ­شناسی معرفی شدند.

۲۷ تیرماه:

- سیدعلی موسویان، کاوه مهدوی و لیلا جنیدی به عنوان هیات انتخاب بخش تئاتر خیابانی سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های نمایشی «خمسه» معرفی شدند.

- غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان طی حکمی از سوی رئیس سازمان بسیج، کوروش زارعی به عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج منصوب کرد.

- علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد در جشن تولد هنرمندان پیشکسوت تیر ماهی، عنوان کرد تجربیات پیشکسوتان بیش از کنجکاوی در رابطه با سن و سال آنها مفید است.

۲۸ تیرماه:

- سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه برای انتخاب آثار خارجی سفرهایی بین‌المللی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد که دلیلی برای ارائه جزییات این سفرها وجود ندارد.

- فراخوان نخستین جشنواره سراسری پرده خوانی و نقالی «غدیر» منتشر شد.

- مدیریت تالار حافظ اعلام کرد اولین دوره از مجموعه رویدادهای فرهنگی و هنری این مجموعه با حضور هنرمندان عرصه‌ موسیقی، تئاتر، ادبیات، سینما، تجسمی برگزار می‌شود.

۲۹ تیرماه:

- با پایان مرحله انتخاب آثار بخش صحنه ای یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی ۱۲ نمایش پذیرفته شده برای حضور در جشنواره معرفی شدند.

- سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد اعلام کرد صندلی‌های تلسکوپی خریداری شده برای سالن قشقایی و سایه مجموعه تئاتر شهر وارد گمرک شده و برای ترخیص آن‌ها اقدام شده است.

- شهردار منطقه ۱۱ تهران دوشنبه ۲۸ تیرماه با حضور در مجموعه تئاترشهر ضمن دیدار از این مجموعه از مساعدت شهرداری برای ساماندهی موقعیت فیزیکی این مجموعه سخن گفت.

۳۰ تیرماه:

-  فراخوان هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان برای برگزاری در شهریور ٩٥ منتشر شد.

۱ مردادماه:

- ۲۷ اثر نمایشی توسط هیأت انتخاب بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک معرفی شدند و همزمان مرضیه برومند دبیر جشنواره نیز درباره مرحله انتخاب آثار پیام داد.

۲ مردادماه:

- اعضای هیات انتخاب بخش فضای باز این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی ۱۷ نمایش را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند.

- مهلت ارسال آثار به یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تمدید شد.

۳ مردادماه:

- بخش «به علاوه فجر» برای دومین سال متوالی در برنامه های سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گنجانده شد.

- حمید نیلی دبیر دوازدهمین جشنواره‌ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد شد.

۴ مردادماه:

- نشست خبری سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تئاتر شهر برگزارشد.

- سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تغییراتی که در این دوره از جشنواره اعمال شده است، اعلام کرد بخش تولیدات تازه های تئاتر جشنواره حذف شده است.

- حسین علیجانی دبیر جشنواره‌های نمایش عروسکی و هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.

۵ مردادماه:

- اخباری مبنی بر تغییر در مدیریت تالار وحدت و رفتن رضا سعیدی پور از این تالار در بین خانواده تئاتر مطرح شد.

- هیات انتخاب سومین سوگواره «خمسه» از بین ۱۲۵ طرح و ایده ارسال شده، ۲۸ اثر را برای مرحله بازبینی انتخاب کردند.

مدیرکل هنرهای نمایشی طی حکمی پیمان شریعتی را به عنوان رئیس مجموعه تئاتر شهر منصوب کرد۶ مردادماه:

- مدیرکل هنرهای نمایشی طی حکمی پیمان شریعتی را به عنوان رئیس مجموعه تئاتر شهر منصوب کرد.

- کوروش زارعی درنشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج عنوان کرد تولیدمحوری و تربیت نویسنده، بازیگر و کارگردان در این جشنواره اهمیت بسیاری دارد.

۱۰ مردادماه:

- هیات انتخاب بخش صحنه ای سومین سوگواره «خمسه» از بین ۱۳۵ نمایشنامه، ۴۷ متن را برای مرحله بازبینی انتخاب کردند.

۱۱ مردادماه:

- مهدی نصیری، سعید محبی، رضا آشفته، بابک فرجی و سیدجواد روشن به عنوان هیات مدیره و عرفان پهلوانی به عنوان بازرس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران انتخاب شدند.

- مراسم رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی، عصر امروز دوشنبه در خانه عروسک برگزار شد.

۱۲ مردادماه:

- سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی حکمی مهرداد رایانی مخصوص را به عنوان مدیر بخش بین الملل جشنواره معرفی کرد.

- تودیع و معارفه پریسا مقتدی و پیمان شریعتی رؤسای سابق و جدید مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

۱۳ مردادماه:

- هیات بازخوانی دو بخش «مسابقه تئاتر خردسال» و «مسابقه تئاتر خیابانی» جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند.

۱۵ مردادماه:

- دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر شهر همزمان با آغاز مرحله بازبینی آثار رسیده، هیات انتخاب سه بخش مسابقه تئاتر صحنه ای، مسابقه تئاتر کودک و نوجوان و مسابقه تئاتر خیابانی را معرفی کرد.

- مراسم یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در بجنورد برگزار شد.

۱۸ مردادماه:

- افتتاح سینما فردوسی در شهرستان قروه عاملی شد برای خانه به دوشی اهالی نمایش منطقه که گویا اینجا زور سینما از تئاتر بیشتر بود.

- سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی حکمی میلاد اکبرنژاد را به عنوان مدیر مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره معرفی کرد.

- مدیرکل هنرهای نمایشی تاکید کرد اجرای عمومی همه نمایش‌هایی که از دیگر شهرها در جشنواره تئاتر عروسکی به صحنه می‌روند، پیگیری خواهد شد.

- هیات داوران پانزدهمین مسابقه سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، اسامی نامزدهای این دوره از مسابقه را در گرایش‌های مختلف مطبوعاتی معرفی کردند.

۲۰ مردادماه:

- بر اساس اعلام دبیرخانه سوگواره «خمسه» ۱۰ نمایش در بخش صحنه ای و ۱۵ نمایش در بخش خیابانی برای مرحله بازبینی بخش «مدافعان حرم» انتخاب شدند.

- اسامی سالن های میزبان جشنواره نمایش عروسکی و نمایش های خارجی که برای خانواده ها اجرا می شود، اعلام شد.

۲۱ مردادماه:

-  یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی پس از ۵ روز با رای هیئت داوران و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.

۲۳ مردادماه:

- سخنگوی هیأت مدیره آکادمی سمندریان اعلام کرد که چهارمین دوره جشن اهدای نشان این آکادمی، همزمان با ماه تولد زنده‌یاد هما روستا در مهرماه برگزار می شود.

- داود فتحعلی‌بیگی در نشست تعزیه و هنر معاصر در حوزه هنری اظهار کرد که تعزیه هنری کم‌نظیر و قله هنرهای نمایشی ایران است.

۲۴ مردادماه:

- معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: منطقه ارسباران قطب جشنواره های هنری استان است.

۲۵ مردادماه:

- بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، آثار منتخب شورای انتخاب طرح و ایده بخش های مسابقه تئاتر خردسالان و مسابقه تئاتر خیابانی را معرفی کرد.

- نتایج بررسی طرح‌ها و ایده‌های ارسالی متقاضی شرکت در بخش تازه‌های اجراهای محیطی، تعاملی و دیگر گونه‌های اجرایی تئاتر بیرونی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام شد.

- علیرضا عاقل زاده جایگزین حفیظ الله رفیعی در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شد.

۲۶ مردادماه:

- نشست جشنواره عروسکی تهران مبارک با حضور مرضیه برومند کارگردان سینمای ایران در سالن تئاتر شهر تهران برگزار شد.

- دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک در نشست خبری این جشنواره اعلام کرد وقتی گروه‌های خودمان مشکل بودجه دارند حاضر نیستم بودجه‌های آنچنانی برای حضور گروه‌های خارجی پرداخت کنیم.

- با صدور حکمی از سوی کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امیرحسین شفیعی به عنوان دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی «غدیر» (نقالان علوی) منصوب شد.

۲۷ مردادماه:

- رضا معطریان به عنوان مدیر مسابقه و نمایشگاه عکس سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد.

- نشست دومین مهرواره «تئاتر ماه» در حوزه هنری برگزار شد و طی آن تبادل اجراهای نمایشی در استان‌های مختلف به عنوان یکی از اهداف برگزاری این رویداد تئاتری ذکر شد.

۳۰ مردادماه:

- فراخوان همایش پژوهشی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام شد.

۳۱ مردادماه:

- مراسم افتتاحیه دومین مهرواره تئاتر ماه با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد .

- عملیات نورپردازی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد و این مجموعه تا اجرای طرح اصلی تصویب شده، دارای نورپردازی موقت شد.

- رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس گفت: دست کم ۹۰ نمایش برای مرحله بازبینی جشنواره استانی پذیرفته شد.

- علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون امور هنری وی به مناسب آغاز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک پیام های جداگانه ای دادند.

۱ شهریورماه:

- شورای انتخاب بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره «تئاتر شهر» با ارزیابی آثار این بخش تعداد ۱۷ نمایش را به شکل قطعی و مشروط برای شرکت در این بخش انتخاب و معرفی کرد.

- مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرضیه برومند دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک، همزمان با روز افتتاحیه این دوره از جشنواره، پیام‌هایی را صادر کردند.

- شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک با آرزوی برقراری صلح و امنیت در جهان، در فضای باز مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

۲ شهریورماه:

- عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن تاکید بر اینکه همه فعالیت‌های این موسسه براساس تکریم و حفظ شان هنرمندان تعریف شده درباره ابهام‌ها و اما و اگرها درباره موسسه پاسخ داد.

- حسین پاکدل، جواد عاطفه و روزبه حسینی داوران بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شدند.

- مدیرعامل انجمن تئاتر و دفاع مقدس پرویز رادی دهنوی را به عنوان مدیر تماشاخانه سرو و استودیو نمایش روایت منصوب کرد.

۳ شهریورماه:

- رحمت امینی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی با اشاره به تصویب شیوه‌نامه تئاتر کمدی در شورای مرکز، اعلام کرد که مجوز ۴ اجرای کمدی در تهران لغو شد.

- در دومین روز از شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک نمایشگاه یاد مرحوم جواد ذوالفقاری افتتاح شد.

۴ شهریورماه:

- در جشن انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» به کارگردانی علی رفیعی به عنوان اثر برگزیده انجمن در یکسال گذشته شد. این جشن با نکوداشت جعفر والی و غلامرضا کاظمی دینان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

داود رشیدی مترجم، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران و از بازیگران تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت۵ شهریورماه:

- داود رشیدی مترجم، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران و از بازیگران تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

۶ شهریور ماه:

- دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی سقز گفت: باقر سروش، رامین راستی و علیرضا همتیان به عنوان هیات بازبین این جشنواره انتخاب و معرفی شدند.

- مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه پایان شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک از حمایت همه آثار شرکت‌کننده در جشنواره در قالب تفاهمنامه «حمایت از فعالیت های تئاتری سال ۹۵» سخن گفت.

- امیررضا کوهستانی کارگردان نمایش «شنیدن»، علی اصغر دشتی کارگردان نمایش «متاستاز» و حمید پورآذری کارگردان نمایش «هنگامی که ...» نشان «هنرمند مسئول» را دریافت کردند.

۷ شهریور ماه:

- هنرمندان و مسئولان با حضور در تالار وحدت در مراسم تشییع پیکر هنرمند پیشکسوت داوود رشیدی شرکت کردند.

- پرونده شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک با گرامیداشت یاد و خاطره داوود رشیدی بسته شد.

۹ شهریور ماه:

- هیات انتخاب نخستین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) ۲۳ اثر از هنرمندان جوان و پیشکسوت را برای شرکت در این رویداد فرهنگی برگزیدند.

- در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره‌ نمایش عروسکی مرحله استانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس گروه های برگزیده معرفی شدند.

۱۲ شهریورماه:

- مهدی شفیعی طی حکمی مرضیه برومند را به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک منصوب کرد.

- برای اولین بار بخش مسابقه عکس و پوستر در بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بین المللی شد.

۱۳ شهریورماه:

-  کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور با بیان اینکه نمایش نیازمند پوست اندازی است، گفت: دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد می تواند عامل آشتی مردم و کشف استعدادهای گمنام باشد.

- ۶ فرهنگسرای تهران و ۳ مجموعه تئاتر حرفه ای میزبان پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» شدند.

- دبیر کارگروه سامان دهی مد و لباس و مدیر کل هنرهای نمایشی در جلسه ای درباره به روزرسانی آرشیو لباس های تئاتر، شیوه نگهداری، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات آرشیو لباس گفتگو کردند.

۱۵ شهریورماه:

- با پایان مرحله بازبینی آثار متقاضی حضور در یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، ۲۳ نمایش به جشنواره راه پیدا کردند.

- نصب و تغییرات صندلی های سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر انجام شد.

- نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره تئاتر شهر با حضور معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی دبیر این دوره از جشنواره، در محل سازمان برگزار شد.

- طی حکمی از سوی سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عباس مجبوب به عنوان مدیر هنری هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد.

۱۷ شهریورماه:

- با حکم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی پریسا مقتدی مدیر تالار هنر شد.

- بخش صحنه‌ای پنجمین جشنواره تئاتر شهر توسط قطب‌الدین صادقی، رؤیا افشار و اردلان شجاع کاوه داوری می‌شود.

-  رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس از پایان بازبینی بیش از ۳۰ نمایش در شهرستان ها و آغاز زمان بازبینی متقاضیان بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی در شیراز خبر داد.

- امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی در بیمارستان بستری شد.

۱۹ شهریورماه:

- جعفر والی بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر ایران در بیمارستان بستری شد.

۲۰ شهریورماه:

- جشن امضا و رونمایی از کتاب «دوستان با محبت» برای شصت و هفتمین زادروز رضا ژیان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

- بزرگداشت خسرو حکیم رابط مدرس، مترجم و نویسنده با سابقه تئاتر در شهر کرج برگزار شد.

۲۲ شهریورماه:

- مدیران تالار هنر تودیع و معارفه شدند.

- انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس طی فراخوانی از تولیدات نمایشی و نمایشنامه برای بهره مندی از ظرفیت های موجود در عرصه نمایش کودک و نوجوان دعوت به همکاری کرد.

- نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) آغاز شد و تا ۲۹ شهریورماه ادامه داشت.

- پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» آغاز به کار کرد.

رضا سعیدی پور از مدیریت تالار وحدت رفت و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی تا انتخاب مدیر جدید برای تالار وحدت، مدیریت این مجموعه را هم به عهده گرفت۲۳ شهریورماه:

- مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر در حالی برگزار شد که رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تصمیمات جدید نهاد شهرداری برای گسترش فضاهای تئاتری سخن گفت.

- رضا سعیدی پور از مدیریت تالار وحدت رفت و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی تا انتخاب مدیر جدید برای تالار وحدت، مدیریت این مجموعه را هم به عهده گرفت.

۲۵ شهریورماه:

- برای شرکت در مرحله کشوری هفدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، داوری نهایی آثار متقاضی حضور در این جشنواره آغاز شد.

۲۶ شهریورماه:

- جعفر والی که در بیمارستان پیامبران بستری بود به بخش قلب بیمارستان شهید رجایی منتقل شد.

۲۷ شهریورماه:

- اسامی آثار راه‌یافته به مرحله کشوری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد.

۲۸ شهریورماه:

- حسن دولت‌آبادی، سیدحسین فدایی‌حسین و حسین صفی به‌ عنوان شورای داوری بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند.

- جدول زمانبندی اجرای آثار راه یافته به سیزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز منتشر شد.

- بنیاد آفرینش های هنری نیاوران اقدام به برگزاری دوره های ویژه نمایشنامه‌خوانی زیرنظر سیاوش طهمورث کرد.

- فراخوان هشتمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره در بخش های مختلف منتشر شد.

۲۹ شهریورماه:

- فراخوان مشارکت داوطلبانه دانشجویان و هنرجویان در امور اجرایی و هماهنگی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد.

- مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی «غدیر» با تجلیل از مرشد ابوالحسن میرزاعلی و همچنین قدردانی از خانواده ۲ شهید مدافع حرم برگزار شد.

۳۰ شهریورماه:

- سیزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز در حالی آغاز شد که در این دوره از جشنواره علاوه بر هنرمندان داخلی، هنرمندانی از مناطق کردنشین کشورهای عراق و ترکیه نیز حضور داشتند.

- مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» برگزار شد که طی آن محمدباقر قالیباف شهردار تهران از منتقدان بی انصاف گلایه کرد.


8944641
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است