علمی فناوری 13:22 - 23 آبان 1397
رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم مطرح کرد
رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در دوازدهمین کنگره بین‌المللی غدد درون ریز و متابولیسم با انتقاد از پایین بودن سهم پژوهش و مراقبت‌های بهداشتی از درآمد تولید ناخالص ملی گفت: کنترل و حل معضلات بهداشتی و سلامت کشور بدون حمایت و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دولت و سازمان‌های مربوطه امکان پذیر نیست.

سهم ناچیز پژوهش از درآمد تولید ناخالص ملی/ ابتلای ۵۰ تا ۷۰ درصد بزرگسالان ایران به اضافه‌وزن

به گزارش ایسنا، دکتر فریدون عزیزی، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روند برگزاری "دوازدهمین کنگره غدد درون ریز و متابولیسم" کشور سخنرانی خود را با تشریح تاریخچه علم غدد در کشور و راه‌اندازی رشته‌های تخصصی و فوق‌ تخصصی غدد آغاز کرد.

وی با بیان اینکه دوره فوق تخصصی غدد از سال ۶۴ در داخل کشور راه‌اندازی شده، عنوان کرد: امروز بیش از ۳۱۰ فوق تخصص غدد درون ریز در کشور تربیت شده که در بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند. در همین راستا سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ نفر به عنوان فلوی غدد در کشور پذیرفته می‌شوند و امروز در ۴۰ شهر کشور فوق تخصص غدد داریم و امیدواریم با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم در تمام نقاط مورد نیاز کشور فوق تخصصین غدد برای ارائه خدمات به ا فراد جامعه را داشته باشیم.

داستان کاهش قابل توجه ابتلا به گوآتر

وی با اشاره به تاریخچه بیماری‌های غدد در کشور عنوان کرد: در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ امکانات تشخیصی بیماری‌های غدد محدود بود و بیشتر تشخیص‌ها بالینی و به چند شهر بزرگ محدود می‌شد. در همین رابطه رشد تشخیص و شناسایی بیماری‌های غدد همراه با سایر رشته‌ها از سال ۶۰ به بعد آغاز شد و امروز در بیشتر استان‌ها امکانات تشخیص و تصویربرداری افزایش یافته ولی هنوز بار نهایی تشخیص و درمان بیماران دشوار بر دوش برخی از مراکز درمانی شهرهای بزرگ است.

وی با بیان اینکه بیشترین بیماری غدد در دهه ۶۰ مرتبط با گوآتر و عمل تیروئید بود، تصریح کرد: این مساله بیشتر به دلیل کمبود ید اتفاق می‌افتاد به گونه‌ای که در سال‌های ۵۸ یا ۶۰ حدود ۶۸ درصد دانش‌آموزان کشور گوآتر داشتند ولی خوشبختانه از سال ۶۶ به بعد با توزیع نمک یددار این مساله تا حد بالایی برطرف شد. به گونه‌ای که امروز بین پنج تا شش درصد دانش‌آموزان گوآتر دارند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشکل امروز را شناسایی و مسائل مربوط به غدد و تیروئید در زنان باردار عنوان کرد و با اشاره به افزایش دو برابری نیاز به ید در زنان باردار گفت: البته با توزیع یدوفولیک در کشور این عارضه نیز در حال کنترل است.

پروفسور عزیزی با بیان اینکه امروز بین دو تا سه درصد افراد دارای کم کاری و پرکاری تیروئید هستند گفت: البته معضلات درمانی مربوط به این مساله در همه جای دنیا یکسان است و کشور ما در این زمینه با کمبودی روبرو نیست.

کم تحرکی وتغذیه ناسالم، ریشه‌های دیابت

وی چاقی را از مهمترین معضلاتی دانست که پزشکان غدد با آن روبرو هستند و ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ تا ۷۰ درصد بالغین کشور یعنی افراد بالای ۲۰ سال با اضافه وزن و چاقی روبرو هستند. البته درصد چاقی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر نیست و مشکل بیشتر افراد در ایران مربوط به اضافه وزن است. بنابراین باید برای پیشگیری از این مسائل برنامه‌های کشوری و جامع اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه مساله دیابت به دلیل کم تحرکی و مشکلات مربوط به تغذیه ناسالم ایجاد می‌شود، گفت: آمار دیابت در سطح کشور به شدت در حال افزایش است. به گونه‌ای که در حدود دو دهه قبل شش تا هفت درصد بود ولی امروز این آمار به ۱۰ درصد رسیده و در شهرهای بزرگ ۱۵ درصد به بالاست. همین مقدار در رابطه با افراد پردیابتی نیز وجود دارد.

عزیزی شناسایی و پیش‌بینی چاقی و دیابت را یکی از معضلات حال حاضر در کشور عنوان کرد و گفت: این آمار هر ساله رو به افزایش است. در حال حاضر در شهری مثل تهران این آمار یک در ۱۰۰ در سال است یعنی از هر ۱۰۰ نفر افراد بالای ۲۰ سال یک نفر به دیابتی‌ها اضافه می‌شود.

این استاد پیشکسوت دانشگاه کم تحرکی را از مهمترین عوامل بروز دیابت در افراد عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر اهمیت مراقبت‌های فردی کنترل این معضل بدون حمایت و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دولت و سازمان‌های ذیربط امکان پذیر نیست.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد با بیان اینکه وزارت بهداشت در این رابطه برنامه‌ریزی کاملی دارد، گفت: مشکل اصلی در بخش اجرا است که نیازمند عزم ملی است چراکه عدم توجه به این مساله با طول عمر جمعیت ایرانیان و مسائلی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی همراه بوده و ارتباط مستقیم دارد.

رتبه بالای ایران در پژوهش‌های غدد

عزیزی با بیان اینکه پژوهش غدد در کشور از ۲۰ سال گذشته رونق بالایی داشته است گفت: رتبه ما در بخش پژوهش غدد از نظر تولید مقالات در سطح دنیا نزدیک به ۲۰ و در منطقه در رتبه اول قرار دارد. همچنین از نظر کیفیت پژوهش‌ها و مقالات نیز در معیار انتشار در مجلات معتبر وضعیت مطلوبی داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر IF یا ضریب تاثیر مقالات ما از دو و سه به بالاست.

وی با اشاره به طرح جامع و ملی قند و لیپید تهران گفت: طولانی‌ترین کوهورت در کشور طرح قند و لیپید پژوهشکده غدد است که افتخار بزرگی بوده و دستاوردهای زیادی به دنبال داشته است.

عزیزی با اشاره به چالش‌های موجود در کشور در این حوزه به مساله تشخیص و درمان بیماری‌های غدد اشاره کرد و گفت: این مسائل بیشتر به معضلات اقتصادی، توانایی اقتصادی و میزان تولید ناخالص ملی ما برمی‌گردد. اگرچه دراین زمینه افزایش داشته‌ایم ولی هنوز کافی نیست. به گونه‌ای که درصد اختصاص یافته از تولید ناخالص ملی به مراقبت‌های بهداشتی و پژوهش در کشور بسیار ناچیز است.

وی در این رابطه ادامه داد: در برخی کشورها هشت تا ۱۰ درصد درآمد ناخالص ملی به مراقبت‌های بهداشتی اختصاص دارد در حالی که این رقم در کشور ما دو تا سه درصد می‌باشد. همچنین سطح پژوهش کشور از درآمد ناخالص بسیار پایین تر از اغلب کشورهاست. به عنوان نمونه در کشور کره چهار درصد ولی در کشور ما بین ۰.۵ تا ۰.۶ درصد است.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با رشد بیشتر آموزش و پژوهش غدد در کشور و تربیت متخصصان بیشتری در این حوزه و همچنین با توجه و عنایت به قدمت تاریخی و فرهنگ غنی کشور در حوزه پزشکی و همچنین در نظر گرفتن مسائل روحی، روانی و معنوی در پزشکی بتوان مراقبت‌های بهتری برای مردم به خصوص در بخش پیشگیری‌ها ارائه کرد.

 

انتهای پیام


9973198
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است