فرهنگی‌هنری 15:47 - 10 شهریور 1395
با توجه به اقدامات اخیر یگان حفاظت میراث فرهنگی ماسوله در قلع و قمع فضای حجمی ایجاد شده در حریم فضای سبز ماسوله، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله توضیحاتی را ارائه نمود.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی پورعلی گفت: علی رغم آنکه هیچ تمایلی برای طرح دعوی در محاکم قضایی برای رفع تخلفات در حوزه میراث فرهنگی نداریم گاه مطابق قانون موظف به پیگرد موضوع در محاکم قضایی هستیم.



وی گفت مطابق قانون در صورت بروز تخلف و عدم رفع آن از سوی متخلف طی مذاکرات حضوری و ابلاغات قانونی، پایگاه میراث فرهنگی ماسوله موظف است برای پیگرد موضوع در محاکم قضایی طرح دعوی نماید و بدیهی است مرجع محترم قضایی است که مطابق قانون مجازات اسلامی تعیین مجازات برای متخلف می نماید.



پورعلی در مورد اخیر که مربوط به رفع تخلف در محدوده فضای سبز ماسوله بود، توضیح داد: طرح دعوی برای رفع تخلف مزبور از سال 1388 در دستور کار واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی قرار داشته است ولی متخلف علی رغم ابلاغ مراجع قانونی و قضایی نه تنها حاضر به همکاری و رفع تخلف نشد بلکه با اقدامات توسعه ای غیر مجاز، مرجع قضایی را به تشدید مجازات وادار نمود.



وی گفت ابلاغ اجرای حکم قضایی برای قلع و قمع فضای ایجاد شده بیش از یکسال است که مبتنی بر رای قطعی دادگاه تجدید نظر صورت گرفته بود ولی متخلف علی رغم این موضوع حاضر به همکاری نشد و لذا تنها راه باقی مانده اجرای حکم قضایی بود. پورعلی یادآور شد هرچند ممکن است اجرای قانون گاه سختی بهمراه داشته باشد ولی باید بپذیریم که اجرای قانون و به ویژه احکام مراجع قضایی تنها راه پایداری و زندگی در جامعه و گروه شهروندی است.



وی با انتقاد از کسانی که بدون اطلاع از سیر پرونده قضایی یا گاه مغرضانه و بدلیل مطامع سیاسی از جمله سودای شهردار شدن در ماسوله یا پیروزی در انتخابات شورای اسلامی، اقدام قانونی سازمان میراث فرهنگی و مراجع قضایی را زیر سوال می برند، گفت سابقه نشان داده است چنانچه این پیگرد قضایی صورت نمی گرفت اعتراض این عزیزان به عدم پیگیری موضوع تیتر رسانه ها می شد!



وی تاکید کرد واقعا انصاف نیست نهادهای دولتی و قضایی برای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مورد هجمه قرار بگیرند.



پورعلی خاطرنشان کرد حفاظت از حریم فضای سبز ماسوله موضوعی جدی برای حفاظت منظر فرهنگی ماسوله است و تاکید کرد چنانچه از ساخت و ساز در این محدوده جلوگیری نشود اطمینان داشته باشید هسته اصیل و مرکزی ماسوله نمی تواند مورد حفاظت قرار گیرد و به مرور تخلیه می شود.



وی همچنین در خصوص ساختمان های معدود موجود در حریم فضای سبز توضیح داد که این ساختمان ها که شامل کاربری های اداری، تجاری و مسکونی می باشند پیش از ابلاغ قانونی حریم فضای سبز ماسوله احداث شده اند و مطابق با قانون امکان توسعه ندارند و باید با توافق مالکین به مرور آزادسازی شوند که اتفاقا یکی از موانع ثبت جهانی ماسوله نیز هستند.









انتهای پیام/


8131010
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به سالگرد تخریب قبور بقیع درمورد دلایل این اتفاق توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است