فرهنگی‌هنری 09:43 - 06 مهر 1399

تبلور وحدت در مسجد شیعیان قرقیزستان

به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین قسمت از سلسله یادداشت‌های غیراداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در بیشکک به توصیفات او از مسجد امام علی (ع) شهر بیشکک و امام جماعتش اختصاص پیدا کرده است.

این یادداشت را در ادامه بخوانید؛ با این توضیح که عکس استفاده شده برای این یادداشت، تصویر حجت الاسلام والمسلمین ایلقار ایمانی، امام جماعت این مسجد است:

بر اساس آخرین سرشماری‌های صورت گرفته؛ در جمهوری قرقیزستان حدود ۱۷ هزار آذری به سر می‌برند و بیشتر آنان در مناطق جنوبی و شمالی این کشور زندگی می‌کنند. این جمعیت قومی بیشتر در زمینه تجارت و ارائه خدمات مشغول به کار هستند. البته آذری بودن الزاماً به معنای شیعه بودن نیست ولی به جرأت می‌توان گفت که اکثریت آنان پیرو مذهب تشیع هستند. علاوه بر آذری‌ها؛ برخی اقلیت‌های قومی همچون افغانی‌ها؛ تاجیک‌ها و پاکستانی‌ها نیز در این جمهوری وجود دارند که جزو پیروان اهل بیت بوده و بعضاً و بخصوص در ایام ماه محرم برای برگزاری آئین‌های دینی در مسجد امام علی بیشکک حضور پیدا می‌کنند.

شرایط و فضای باز ایجاد شده در جمهوری قرقیزستان دوره عسگرآقایف (اولین رئیس جمهور قرقیزستان پس از کسب استقلال این کشور) برای انجام فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی و دینی باعث شد بتدریج این جمهوری به مرکز و کانونی برای حضور و فعالیت انواع مختلفی از سازمان‌ها؛ موسسات و مراکز دینی و فرهنگی در قالب‌ها و عناوین مختلف تبدیل شود.

در سایه سیاست درهای باز و تسامح دولتمردان قرقیز، این جمهوری کوچک آسیای مرکزی پذیرا و به عبارتی جولانگاه ورود و تبلیغ قرائت‌ها و جریان‌های مختلف دینی و بخصوص اسلامی شده است. بی جهت نیست که کارشناسان و صاحبنظران مسائل منطقه، از قرقیزستان امروز به عنوان مهد دموکراسی در میان کشورهای منطقه یاد می‌کنند.

و صد البته که در این سیاست اندک پیروان اهل بیت مقیم این منطقه نیز بی بهره نمانده‌اند گو اینکه سالهاست در خود پایتخت مسجدی با ظاهر و معماری ایرانی به نام مسجد امام علی (ع) بیشکک خودنمایی می‌کند. این مکان ماوا و محل برگزاری آئین‌ها و مراسمات دینی شیعیان و پیروان اهل بیت قرقیزستان است و خوشبختانه امامت آن را روحانی فاضل و فرهیخته‌ای آذری تبار به نام ایلقار ایمانی برعهده دارد که در جمهوری اسلامی ایران تحصیل کرده و در طول سال‌ها حضور در این جمهوری به خوبی توانسته است بعنوان یک رهبر دینی امورات شیعیان قرقیزستان را با درایت خود رتق و فتق کرده و بخصوص در تعظیم شعائر و مناسبت‌های دینی کارنامه قابل قبول و بلکه قابل تحسینی از خود ارائه نماید.

امام این مسجد در یکی از مصاحبه‌هایش با اعلام اینکه شیعیان در قرقیزستان خود را جزئی از خانواده بزرگ اسلام می‌دانند در مورد تعداد جمعیت مسلمان قرقیزستان و نیز جمعیت شیعیان این کشور گفته است که آمار دقیقی درباره تعداد شهروندان مسلمان در قرقیزستان و به خصوص درباره تعداد مسلمانان اهل سنت و اهل تشیع وجود ندارد ولی بر اساس مطالعات و تحلیل‌های مختلف صورت گرفته در این موضوع؛ با اطمینان کامل می‌توان گفت که بیش از ۷۰ درصد مردم قرقیزستان مسلمان هستند. وی همچنین اظهار داشت که در این کشور مذهب حنفی گسترش یافته و طی ۱۰ سال اخیر نفوذ جنبش‌هایی مانند «تبلیغ جماعت» و «سلفیت» نیز تقویت شده است.

در مورد شیعیان آذری قرقیزستان و آمار دقیق آنان نیز حجت الاسلام ایمانی می‌گوید: «آمار دقیقی درباره تعداد شیعیان موجود نیست اما با توجه به فاکتورهای دیگر می‌توان تعداد تقریبی شیعیان در قرقیزستان را مشخص کرد. در تمام کشورهای پساشوروی به غیر از آذربایجان؛ مذهب حنفی گسترش یافته است. در زمان حکومت «استالین»؛ آذری‌های زیادی به کشورهای آسیای مرکزی و سیبری تعبید شدند که اکثریت آنان شیعه بودند. به مرور زمان آنان توانستند آداب، رسوم و مذهب خود را حفظ کنند و امروز در آسیای مرکزی جمعیت آذری بسیار است.»

مسجد امام علی (ع) بیشکک

به گفته ایلقار ایمانی امام جماعت مسجد امام علی بیشکک؛ عملیات ساخت این مسجد به ابتکار آذری‌های مقیم قرقیزستان در سال ۲۰۰۲ آغاز شده و با توجه به همکاری نهادهای دولتی در مدت کوتاهی تمام مجوزهای لازم از وزارت دادگستری، مفتیات، کمیسیون امور ادیان، نهادهای امنیتی و آژانس معماری پایتخت قرقیزستان دریافت شد.

این مسجد از منطقه مرکز بیشکک دور نیست و مسلمانان مقیم در پایتخت قرقیزستان به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند همچنین سقف آبی آن از دور دیده می‌شود. این مسجد با همت شیعیان آذری و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان مقیم ساخته شده است.

مراسم افتتاحیه مسجد در تاریخ ۱۸ فوریه سال ۲۰۰۴ با حضور ۵۰۰ نفر از شیعیان، مقامات دولتی، نمایندگان، آژانس امور ادیان و مفتیات مجلس برگزار شد که همه نسبت به این اقدام ابراز شادی کردند. مسجد امام علی در بیشکک دارای ۲ طبقه است که طبقه اول برای مردان و طبقه دوم برای زنان در نظر گرفته شده است. در این مسجد تمام شرایط برای اقامه نماز و برگزاری مراسم‌های مذهبی فراهم است.

امام مسجد امام علی (ع) را بیشتر بشناسید

«ایلقار عروج‌اف» امام جماعت مسجد امام علی (ع) بیشکک در گفت‌وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری فارس ایران گفته بود: من فارغ التحصیل دانشگاه جامعة المصطفی هستم و در ابتدا در قرقیزستان در دانشگاه‌های محلی از جمله دانشگاه ملی و دانشگاه علوم انسانی، زبان فارسی تدریس می‌کردم.

ایلقار ادامه می‌دهد: پس از مراسم افتتاحیه مسجد؛ من وظیفه امام جماعت را برعهده گرفتم و در این مدت بدون توقف فعالیت خود را ادامه دادم. ما مطمئن هستیم افرادی که به دنبال برجسته کردن اختلافات بین سنی‌ها و شیعیان هستند دشمنان اسلام بوده و بین ۲ شاخه اصلی اسلام اشتراکات بیشتر از اختلافات است ضمن اینکه خداوند تمام مسلمانان را برادر اعلام کرده و در فعالیت این مسجد ما برای رعایت این دستور خدا تلاش می‌کنیم.

حاجی ایلقار در آن گفت‌وگو همچنین گفته بود: در قرقیزستان به دلیل تلاش‌های دولت این کشور آزادی مذاهب وجود دارد و مسجد امام علی (ع) همکاری تنگاتنگی با تمام نهادهای دولتی، کمیسیون امور ادیان، مؤسسه‌های تأمین امنیت و به خصوص مفتیات دارد. هر ماه با مقامات مفتیات جلسه داریم و در آن همراه با امامان، قاضی‌ها و مولاها به طور شفاف پیرامون مسائل موجود به بحث و تبادل نظر می‌پردازیم. مثلاً من گزارشی درباره مراسم‌های مربوط به ماه محرم و عاشورا برای پلیس آماده کردم که نهادهای دولتی باید درباره مراسم‌ها اطلاعات کاملی جهت تأمین امنیت داشته باشند و دولت به امنیت نمایندگان تمام مذاهب فکر می‌کند.

او درباره تعداد معمول حاضران در آیین‌های دینی شیعیان نیز چنین اشاه کرده بود: در مراسم‌های مختلف بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ نفر از جمله آذری‌ها، ایرانیان، افغانستانی‌ها و دانشجویان از کشورهای مختلف در مسجد حضور دارند، البته در استان‌های دیگر نیز شیعیانی حضور دارند که توانایی سفر به بیشکک را ندارند. شیعیان مقیم قرقیزستان نماز خود را در مساجد اهل تسنن نیز می‌خوانند و هیچ مشکلی در این زمینه ندارند. ما خود را جزء خانواده بزرگ اسلام در قرقیزستان می‌دانیم و آزادی مذاهب در این کشور برای شیعیان شرایط لازم برای عبادت را فراهم کرده است. از این جهت من از طرف خودم و از طرف تمام شیعیان جمهوری قرقیزستان از دولتمردان این کشور از جمله کمیسیون امور ادیان و مفتیات تقدیر و تشکر می‌کنم.

بیشکک

مهر ۱۳۹۸


10735559
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است