استانی 14:13 - 10 بهمن 1393
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: حضرت معصومه(س) در زمانی زندگی می‌کردند که گروه‌های زیادی با عقاید انحرافی فعالیت می‌کردند و ایشان نقش مهمی در مقابله با آنها داشتند.

نقش مهم حضرت معصومه(س) در مواجهه با انحرافات اعتقادی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام احمد عابدی پیش از ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به سالروز رحلت بانوی نور و کرامت اظهار کرد: زمانی که ایشان زندگی می‌کردند بنی عباس بر سر کار بودند و ظلم و ستم آنها فزونی یافته بود به حدی که مردم آرزوی دوران بنی امیه را داشتند.

وی افزود: گفته می‌شود یزید ظالم‌تر از فرعون بود و با این حال حجاج بن یوسف که یکی از خلفای بنی عباس به شمار می‌رود، ظالم‌تر از یزد بود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه دستگاه حکومت بنی عباس بسیار پرخرج بود خاطرنشان کرد: عیش و نوش عباسیان در حالی بود که مردم در سختی فراوان زندگی می‌کردند و قوت روزانه خود را به سختی به دست می‌آوردند.

وی ادامه داد: از نظر فرهنگ، علم و ادب در آن روزگار، مسلمانان در سطح بالایی بودند و پیشرفت‌های فراوانی داشتند به طوری که بسیاری از اختراعات علمی مربوط به آن زمان می‌شود.

عابدی با اشاره به رشد علمی و صنعتی بالای جوامع اسلامی در زمان حضرت معصومه(س) گفت: از نظر علم پزشکی هم مسلمانان بسیار پیشرفته بودند و کتاب‌های فراوانی در زمینه طب نوشته شد ولی در عین حال و با وجود اهتمام به علم و صنعت، تدریس کتاب‌های کفرآمیز، زندقه و مانوی هم متعارف بود، اما کتاب‌های حدیث و آنچه مربوط به اهل بیت(ع) می‌شد ممنوع بود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: یکی از کارهای هارون و مأمون این بود که جوایز ادبی به راه می‌انداختند و دانشمندان و ادبای زیادی را بر سر یک مسئله بیهوده به بحث و جدل وا می‌داشتند ولی بحث و تبادل نظر در مورد قرآن و احادیث ممنوع بود.

وی ادامه داد: از نظر اجتماعی نیز مردم دچار تشتت، کینه و اختلاف بودند؛ زبان‌های فراوانی گسترش یافته و بسیاری از مسئولیت‌های حکومتی در اختیار مسیحیان قرار داشت؛ طی جنگ‌هایی که رخ می‌داد هم بسیاری از مسلمانان کشته می‌شدند و جالب اینکه این نبردها بهانه‌هایی بیهوده داشتند.

عابدی عنوان کرد: خاندان موسی بن جعفر(ع) و از جمله حضرت معصومه(س) در آن دوران سعی داشتند مردم را آگاه کنند؛ توصیه به زیارت بانوی نور و کرامت از سال‌های پیش از تولد ایشان وجود داشت به طوری که امام صادق(ع) فرمودند به زودی فرزندی از فرزندان من در قم مدفون می‌شود که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه تلاش برای جلوگیری از قدرت اقتصادی خانواده اهل بیت(ع) توسط بنی عباس در دستور کار بود گفت: با این حال امام موسی کاظم(ع) کیسه‌های زر به مردم هدیه می‌داد و این امر نشان‌دهنده ارتباط گسترده شیعیان با ایشان بود.

وی با بیان اینکه فسخ و فجور در جامعه اسلامی و در زمان حکومت بنی عباس گسترش یافته بود خاطرنشان کرد: بخش زیادی از روایاتی که در مورد حرمت لهو و لعب یا موسیقی نقل شده از امام موسی کاظم(ع) و در همین زمان هستند.

عابدی افزود: در این شرایط بود که حضرت معصومه(س) نقش مهمی را در گسترش معارف دینی ایفا کردند؛ ایشان راوی حدیث بودند و جالب اینکه نوع روایاتی که حضرت نقل کرده‌اند بیشتر در مورد موضوع امامت، ولایت و ثقلین هستند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به وجود حضرت معصومه(س) در سلسله راویان حدیث غدیر تصریح کرد: راویان این حدیث همگی زن هستند و نامشان فاطمه تا آنجا که به حضرت فاطمه زهرا(س) می‌رسد.

وی گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از عالمان دوران خویش به شمار می‌روند و احتمالا از علم غیب نیز برخوردار بودند.

عابدی به نقش حضرت معصومه(س) در مواجهه با واقفیه و اسماعیلیه اشاره کرد و افزود: برخی گروه‌ها برای میراث‌داری اهل بیت(ع) دین جدیدی را به وجود آورده بودند که بانوی نور و کرامت با همه آنها مبارزه می‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سفر این بانوی بزرگوار به ایران را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ایشان با کاروانی 23 نفره شامل برادران و اقوام خویش به ایران سفر کرد، وقتی این افراد به ساوه رسیدند مورد هجوم قرار گرفتند و برادران حضرت معصومه(س) به شهادت رسیدند ولی زنان توانستند خود را به قم برسانند البته نقل است که همگی آنها به دلیل مسمومیت یا جراحاتی که در همان جنگ دیده بودند به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: روایت است که در هنگام تشییع جنازه حضرت معصومه(س) در قم، دو نفر که چهره خود را پوشانده بودند از جانب قبله آمدند و ایشان را به خاک سپردند و کسی هم نپرسید و ندانست چه کسانی بودند هرچند گفته می‌شود احتمالا امام رضا(ع) و فرزندشان امام جواد(ع) بوده‌اند.


5734612
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۲۹ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است