ورزشی 05:16 - 09 فروردین 1394
بازی‌های سنتی و محلی هر منطقه در جهان ریشه در فرهنگ و نگرش جامعه شناسی و مردم شناختی مردمان آن منطقه دارد.

آشنایی با بازی‌های بومی و محلی استان کهکیلویه و بویر احمدبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بخشی از اندوخته‌های فرهنگی در منطقه از بازی‌های بومی و محلی آن منطقه ریشه می‌گیرند و در این بخش به معرفی برخی از بازی‌های بومی و محلی استان کهکیلویه و بویر احمد می‌پردازیم.


*بازی الختر:
این بازی در فصل بهار به صورت گروهی انجام می‌شود، 2 گروه مساوی با یک دست انگشت شصت پا را می‌گیرد و با دست دیگر در حالت ایستاده افراد تیم مقابل را هل می‌دهند و فردی که دستش از پایش جدا می‌شود و یا به زمین بیافتد بازنده است.


*بازی‌پندپا:‌
این بازی در بهار انجام می‌شود، ابتدا گودالی حفر می‌کنند، یک نفر با طناب پای خود را می‌بندد و در گودال می‌نشیند، شخصی هم با طنابی که در دست دارد از نزدیک شدن سایر افراد نجات دهنده به فرد نشسته جلوگیری می‌کند.
افراد برای نجات شخص درون گودال سعی می‌کنند بند پای وی را بربایند، چنانچه طناب نگهبان به یکی از آن‌ها برخورد کرد، آن شخص به جای فردی که در گودال مانده می‌نشیند.


*کل یا کل کل برد:
در این بازی معمولا 2 گروه رقیب هر کدام تعداد 7 تخته سنگ را انتخاب می‌کنند و 6 تخته سنگ را انتخاب می‌کنند و 6 تخته سنگ را در یک ردیف و یکی را در جلو آن‌ها با فاصله 20 متر از مقابل حریف قرار می‌دهند. رقبا سعی می‌کنند که سنگ‌های حریف را با سنگ‌های کوچک و سنگ پرانی بزنند. برنده آن گروه است که تعداد بیشتری از سنگ ها را بزند.


*گوشتیل یا کشتی:
در این مسابقه ورزشی مهم که معمولا در حضور جمع کثیری از افراد محل برگزار می‌شود. 2 نفر به شیوه سنتی کشتی می گیرند و هر کدام از آن‌ها یک دست خود را زیر دستان دیگری عبور می‌دهند و دست دیگر خود را بر بالای دست دیگری قرار می‌دهند، آن‌گاه با فشار و زور بی امان سعی می‌کنند که کمر همدیگر را به زمین بکوبند، اگر چنان چه یکی از کشتی گیران دستهایش باز شود و یا پای حریف را بگیرد بازی مجددا شروع می‌شود.


*چو بازی یا ترکه بازی:
این بازی نوعی رقص مردانه است و در مراسم‌های عروسی و جشن‌ها برگزار می‌شود، بازیکن همراه با آهنگ سازی و نقاره حرکت پاهای خود را تنظیم می‌کند، شخصی که ترکه را در دست سعی می‌کند آن را به پای حریف خود بزند، حریف نیز با چوب بلند و کلفت تری که دارد سعی می کند مانع برخورد ترکه به پای خود شود، برنده کسی است که چوب را به پای حریف بزند با ‌آنکه مانع از کتک خوردن خود شود. بنابراین چوب بازی از ابتدا به این شیوه نبوده بلکه نبردی تن به تن بوده یا حتی برای شکار استفاده می شده که کم کم به این شیوه درآمده است. با توجه به پیدایش ورزش رزمی پرثوآ که ورزش‌های سنتی مناطق مختلف کشور را ریشه یابی می‌کند و به عموم معرفی می‌نماید چوب بازی هم هنر پرثوآیی این منطقه می‌باشد.


انتهای پیام/

6108568
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» حسین مطیعی سرپرست فدراسیون دوومیدانی با چند ملی پوش شانس کسب سهمیه المپیک دیدار و گفت و گو کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات دستجات آزاد اسکیت سرعت و انتخابی تیم ملی با معرفی نفرات برتر در بخش پسران به پایان رسید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بعضی از تیم‌های رده‌های پایین جدول خودشان را پیش باخته برابر سرخپوشان می‌بینند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: تیم صنعت نفت آبادان بعد از دریافت گل اول متلاشی شد و نتوانست جبران کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های سری آ مزد عملکرد درخشان خود در فصل جاری مسابقات اروپایی را گرفتند و یک سهمیه برای لیگ قهرمانان اروپای سال آینده به این لیگ اضافه شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با انجام ۳ دیدار امروز پیگیری می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بایرلورکوزن رکورد شکست ناپذیری در فوتبال اروپا در قرن ۲۱ را جابجا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم های رم، آتالانتا و لورکوزن به جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های فیورنتینا و استون ویلا موفق شدند به جمع ۴ تیم برتر مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یابند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: مربی‌ای نیستم که باخت را گردن کسی بیندازم و خودم شکست برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است