اقتصادی 05:02 - 13 بهمن 1393
نزدیک به یک دهه از اکتشاف میدان گازی کیش می‌گذرد، اما طرح توسعه این میدان گازی نیز همانند برخی دیگر از میادین گازی و نفتی کشور با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و در صورت تحقق وعده‌ها زمستان سال آینده گاز فاز اول این میدان گازی وارد مدار می‌شود.

سرنوشت "غم‌انگیز" یک میدان گازی پس از 660 میلیون دلار سرمایه‌گذاری!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، میدان گازی کیش در سال 1384 توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با 66 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز درجا کشف شد و در ابتدا طرح توسعه آن توسط دو شرکت نفت فلات قاره و حفاری شمال تدوین و بنا شد که توسعه فاز 1 با منابع شرکت نیکو عملیاتی شود اما در بهمن ماه سال 1388 و در زمانی که مسعود میرکاظمی وزیر نفت بود قرارداد توسعه بین شرکت ملی نفت و کنسرسیومی متشکل شرکت‌های پتروپارس، سازه و جهان پارس به مدیریت بانک ملت به ارزش 10 میلیارد دلار منعقد شد.

اگرچه در آن زمان، سبف‌الله جشن ساز،مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت، اعلام کرد که این قرارداد در نوع خود یکی از قراردادهای بی نظیر تاریخ صنعت نفت است اما این قرارداد آنگونه که باید انجام نشد و با حاشیه هایی همراه بود تا این که سرانجام با گذشت 17 ماه از زمان انعقاد این قرارداد، با دستور رستم قاسمی،دومین وزیر نفت دولت دهم،توسعه این میدان گازی به شرکت ملی نفت واگذار شد و در نهایت اسفندماه سال 90، موافقتنامه طرح توسعه این میدان گازی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (کارفرما) به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت های ناردیس، فراب و ناموران (پیمانکار) امضا شد.

اما عبدالرضا حاجی حسین نژاد ، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن)، بر این باور است که پروژه میدان گازی کیش سرنوشت غم انگیزی دارد چرا که این پروژه پس از حدود 660 میلیون دلار سرمایه‌گذاری از محل بیت‌المال رها شده است.

بر اساس این گزارش اگر چه وزیر نفت توسعه میادین مشترک را از مهم ترین اولویت های وزارت نفت عنوان کرده اما توسعهه این میدان گازی نیز از سوی وزیر نفت مورد تاکید قرار گرفته به طوری که برنامه‌ای تعیین شده که تا آبان و یا آذر سال آینده بخشی از گاز این پروژه به خطوط لوله سراسری تزریق شود.

آنطور که مدیرعامل متن اعلام کرده تا کنون 13 حلقه چاه در جزیره کیش حفاری شده و کارهای انتقال گاز در جزیره کیش باید انجام شود و خطوط لوله دریایی نیز به مناقصه گذاشته شده است.

بنا به این گزارش طرح توسعه میدان گازی کیش در سه فاز طراحی شده و مقدار ذخیره اقتصادی گاز برای این میدان در حدود ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب و مقدار میعانات گازی حدود ۳۹۸ میلیون بشکه برآورد شده است و با بهره برداری کامل انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز به خطوط سراسری محقق خواهد شد.

در فاز اول این میدان گازی نیز تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و 11 هزار و 300 بشکه میعانات گازی پیش بینی شده است که در واقع می توان گفت با بهره برداری از فاز اول این میدان گازی حدود 30 میلیون متر مکعب و با بهره برداری کامل آن حدود 90میلیون متر مکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می شود.

انتهای پیام


5754153
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای ضوابط جدید تأمین ارز از محل واردات در مقابل صادرات برخی کالاهای حوزه‌ جهاد کشاورزی را اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به کاهش جمعیت دامی در سال‌های گذشته بدلیل شرایط خشکسالی، مسئولان وزارت جهاد با اجرای سیاست‌های تولید قراردادی دام و واردات دام پایه پروار بدنبال رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۸۸۷ نقطه پرحادثه، ۴۰۰ نقطه در سال گذشته رفع و ۴۸۷ نقطه باقی‌مانده دیگر نیز امسال ایمن‌سازی خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز پنجم اردیبهشت، شاخص کل بورس ۸۱۸ واحد افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: اردیبهشت‌ امسال با اتمام برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور رکورد جدیدی در زمینه تعمیر و افزایش آمادگی این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در پیک تابستان به ثبت خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های املاک و مستغلات راه حلی مناسب پیش روی بانک‌ها برای رهایی از بنگاهداری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس حوزه بورس کالا گفت: با عرضه زعفران در بورس کالا به سبب قاعده‌های پذیرش این محصول به شکل مستقیم به افزایش کیفیت این محصول کمک می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن از سوی دولت برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد شروع شده و ۵۰۰ هزار واحد هم به متقاضیان تحویل داده شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور زمینه‌ساز صدور هشدار هواشناسی شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سامانه خودنویس گفت: در خرداد ماه سال 1402 اولین قرارداد اجاره در سامانه خودنویس انجام شد و در خرداد ماه امسال هم اولین قرارداد خریدو فروش سامانه خودنویس ثبت می شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است