علمی فناوری 10:14 - 29 اسفند 1396
توصیه های مرکز ماهر؛
مرکز ماهر با اعلام ۱۱ اقدام پیشگیرانه برای حوادث احتمالی فضای مجازی در تعطیلات نوروزی، نسبت به نفوذ، سرقت اطلاعات و تخریب در زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در این ایام هشدار داد.

۱۱ اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی در نوروز

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای با انتشار توصیه های امنیتی خطاب به مدیران فناوری اطلاعات سازمانها و شرکتها، نسبت به احتمال بروز حوادث در فضای مجازی در ایام نوروز هشدار داد.

مرکز ماهر تاکید کرد که ایام تعطیل مخصوصا تعطیلات طولانی، فرصتی مناسب برای مهاجمان جهت انجام نفوذ، سرقت اطلاعات و تخریب در زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات است. از این رو پیشنهاد می شود تا اقداماتی به شرح زیر برای کسب آمادگی بیشتر و پیشگیری ازحوادث در دستور کار سازمانها و شرکتها قرار گیرد.

۱. تعیین نفرات مسئول جهت پیگیری تهدیدات و مشکلات احتمالی و هماهنگی با مرکز ماهر

۲. سرکشی به سامانه ها، بررسی عملکرد سرورها و گزارش های امنیتی در تعداد نوبت های متوالی در ایام تعطیلات نوروز 

۳. بررسی کامل رخدادنماها (فایل های ثبت وقایع) در سامانه ها و تجهیزات فناوری سازمانها، از جمله سرویس دهنده ها، آنتی ویروس ها، دیواره های آتش و بررسی موارد مشکوک مخصوصا تلاش های ناموفق جهت ورود به سامانه ها، انواع حملات تشخیص و پیگیری شده و دسترسی های موفق در ساعات غیر متعارف

۴. غیرفعال سازی و یا خاموش کردن سامانه ها و خدمات دهنده هایی که در این ایام تعطیلات نیاز به ارائه خدمات آنها وجود ندارد. این موضوع بخصوص در مورد سامانه های مرتبط با اینترنت از اولویت بیشتری برخوردار است.

۵. غیرفعال سازی ارتباطات شبکه غیرضروری به ویژه شبکه های wifi 

۶. محدودسازی و یا قطع پروتکل های دسترسی از راه دور (rdp و ssh ) و در صورت نیاز حفاظت از این قبیل دسترسی ها با بهره گیری از ارتباطات vpn امن

۷. بررسی کیفیت و در صورت نیاز به تغییر دادن کلمات ورود به سامانه ها قبل از آغاز تعطیلات و رعایت نکات امنیتی در تعیین کلمه عبور، تعیین و تنظیم تعداد دفعات برای تلاش ناموفق ورود و مخصوصا دقت کافی در زمان مجاز استفاده از رمز عبور برای دسترسی از راه دور 

۸. به روزرسانی سیستم های عامل، نرم افزارها و سخت افزارهای امنیتی 

۹. تهیه نسخه پشتیبان از سامانه ها و اطلاعات به ویژه پایگاه های داده و تست عملکرد صحیح پشتیبان های تهیه شده قبل از آغاز تعطیلات 

۱۰. هوشیاری و پیگیری اخبار حوزه امنیت اطلاعات به منظور آگاه شدن از تهدیدهای بالقوه و در صورت نیاز انجام اقدامات تامینی در طی مدت تعطیلات  

۱۱.  گزارش کردن هرگونه مورد مشکوک برای دریافت خدمات تخصصی امدادی ویژه از مرکز ماهر با پست الکترونیکی cert@certcc.ir و یا شماره تماس های مندرج در وبسایت این مرکز به آدرس www.certcc.ir و نیز مراکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی و پشتیبانی) که در این ایام آماده به کشیک هستند.


9721205
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مشاور کنکور گفت: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو در دوره‌های ۲۲۰ تا ۲۳۱ به روش الکترونیکی برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است