استانی 14:26 - 13 تیر 1394
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به افزایش دما و کاهش بارندگی، گفت: با توجه به این افزایش دما، هوشیاری حافظان انفال و همیاران طبیعت برای پیشگیری از حریق احتمالی در جنگل‌های گیلان مضاعف می‌شود.

‌کاهش رطوبت نسبی و خشک شدن لاشه برگ‌ها عامل حریق مناطق جنگلی

مهندس داود زارع‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: جنگل‌های استان گیلان با مساحت 565 هزار هکتار یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان است و به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و برخورداری از بالاترین میزان بارندگی سالیانه در کشور و نزدیکی به دریای خزر یکی از جنگل‌های نمونه و برتر هستند.

وی با اشاره به اهمیت منابع‌طبیعی و جنگل، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد تخریب جنگل و مرتع توسط عوامل انسانی هستیم که یکی از مهم‌ترین آنها آتش‌سوزی است و موجب زیان‌های بسیاری از جمله از بین رفتن درختان، نهال‌ها و بذرهای جنگلی و مرتعی، آسیب رساندن به خاک جنگل و مرتع و از بین رفتن حاصلخیزی آنها، خسارت به گردشگاه‌های جنگلی و گسترش آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته شده و از بین رفتن منازل و دام‌های روستاهای حاشیه جنگل است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با توجه به گزارش دریافتی درخصوص شرایط جوی گیلان و افزایش دما و کاهش بارندگی، تصریح کرد: بنابر اقلیم و رفتار ثابت طبیعت در استان گیلان علی‌رغم اینکه ایامی که در آن به سر می‌بریم و از روزهای کم‌باران سال محسوب می‌شود، ممکن است این کاهش شدید رطوبت نسبی محیط و خشک شدن لاشه برگ و خاک برگ‌های کف جنگل، خطر بروز حریق در مناطق جنگلی را تشدید کند، لذا با توجه به این افزایش دما، هوشیاری حافظان انفال و همیاران طبیعت برای پیشگیری از حریق احتمالی در جنگل‌های گیلان مضاعف می‌شود.

زارع ادامه داد: به منظور آشنایی هرچه بیشتر ساکنان حاشیه جنگل، گردشگران و کوهنوردانی که طبیعت چشم‌نواز و بکر جنگل را برای گذران و تفرج انتخاب کرده‌اند، خواهشمندیم تا جایی‌که مقدور است از روشن کردن آتش پرهیز کنند و در صورت نیاز مبرم سعی شود در محل مناسب و عاری از خاشاک و برگ‌های کف جنگل و به دور از تنه درختان و با رعایت ایمنی لازم اقدام کنند و به محض رفع نیاز با ریختن آب یا خاک، آتش را کاملا خاموش و پس از اطمینان از اطفای کامل آتش محوطه را ترک کنند و در راه صیانت و حفاظت از انفال الهی سهم شایانی داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شیشه و بطری‌های یکبار مصرف در اثر تابش نور خورشید به مانند عدسی عمل می‌کند، ادامه داد: این شیشه و بطری‌ها با ایجاد حرارت در کف جنگل یا مرتع که دارای خاک برگ یا تراشه‌های کوچک چوب است موجب ایجاد حریق می‌شود لذا از به جا گذاشتن بطری‌ها و شیشه‌های شکسته شده در داخل جنگل و مرتع جدا خودداری کرده و در صورت مشاهده آنها را جمع‌آوری کنید.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطرنشان کرد: آگاه کردن کودکان و نوجوانان نسبت به آتش‌سوزی و جلوگیری از بازی آنان با آتش خصوصا در داخل جنگل و مرتع باعث پیشگیری از بلایا خواهد شد. همچنین در صورت مشاهده حریق اگر آتش‌سوزی تازه شروع شده باشد، لازم است ضمن رعایت احتیاط و در صورت امکان با پاشیدن آب ‌یا خاک‌ یا کوبیدن با بیل و شاخه درختان آن را خاموش کنید.

زارع در پایان بیان کرد: از گیلانیان به ویژه ساکنان حاشیه جنگل درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه حریق یا وجود دود ناشی از آتش‌سوزی در مناطق مختلف استان گیلان با شماره تلفن امداد جنگل و مرتع 1504 و یا 33667506 فرماندهی یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان که به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم فهیم و طبیعت‌دوست است، تماس حاصل کنند و یار و یاور همیشگی حفاظت از طبیعت بکر خطه سرسبز گیلان باشند.

انتهای پیام


6691771
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است