وبگردی 20:29 - 03 آبان 1393
به بهانه بازی خوب کریمی در یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و حتی جهان (ماهی و گربه) که این روزها در قالب گروه هنر و تجربه اکران شده، سراغ او رفتیم و به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بابک کریمی کم‌کم پای ثابت نقش‌های فیلم‌های هنری، روشنفکرانه و متفاوت سینمای ایران شده و اگر این روند را ادامه دهد حتی می‌توان در میانسالی او را به نوعی جوان اول و قهرمان فیلم‌های ضدقصه و بی‌قهرمان سینمایی خاص و مقابل سینمای بدنه و تجاری قلمداد کرد.



فرزند نصرت کریمی، بازیگر و کارگردان قدیمی سینما متولد پراگ است و سال‌ها به واسطه تدریس سینما در ایتالیا زندگی می‌کرده، اما پس از حضور فعال در فیلم و پشت صحنه «بلیت‌ها» ـ که یکی از اپیزودهای آن را کیارستمی کارگردانی کرد ـ موردتوجه اصغر فرهادی قرار گرفت و ایفاگر نقش بازپرس در فیلم «جدایی نادر از سیمین» شد. بازی خوب کریمی به چشم آمد و او پس از آن در فیلم‌های دیگری همچون «گذشته» (اصغر فرهادی)، «من از سپیده صبح بیزارم» (علی کریم) و نمایش «بازگشت پسر نافرمان» بازی کرد.



همین حضورهای چشمگیر کافی بود تا شهرام مکری، کارگردان جوان هم که ید طولایی در ساخت فیلم‌های نامتعارف و تجربی دارد، برای بازی در فیلم بسیار تحسین‌شده‌اش یعنی «ماهی و گربه» سراغ کریمی برود.



به بهانه بازی خوب کریمی در یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و حتی جهان (ماهی و گربه) که این روزها در قالب گروه هنر و تجربه اکران شده، سراغ او رفتیم و به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

بعد از بازی در «ماهی و گربه» که این روزها بر پرده سینماست، گویا باز می خواهید در فیلمی بازی کنید که عنوان ماهی را در خود دارد.

بله، آماده می‌شوم در فیلم جدید روح‌الله حجازی به اسم «مرگ ماهی» بازی کنم. فعلا مراحل تمرین و دورخوانی را سپری می‌کنیم.

حجازی را چطور کارگردانی دیدید؟

باید با او کار کنم تا کشفش کنم.

فیلم «مرگ ماهی» به ایده‌آل مدنظرتان نزدیک است؟

باید ایده‌آل را بسازیم. به نظر من هیچ پیشنهادی ایده‌آل نیست. یکی به خواسته‌های ما نزدیک و دیگری از ایده‌آل ما دور است. فیلمسازی نتیجه یک کار گروهی است و این نتیجه کار است که ایده‌آل را می‌سازد. باید صبر کنیم ببینیم نتیجه چه می‌شود.

در مدت اخیر درگیر پروژه‌های متفاوتی بودید.

بله، با شهرام شاه‌حسینی در فیلم «خانه دختر» همکاری داشتم که با حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی و رعنا آزادی‌ور همبازی بودم. همچنین در فیلم‌های «داره صبح می‌شه» به کارگردانی یلدا جبلی و «موقت» ساخته کارگردان جوانی به نام امیر عزیزی حضور داشتم.

پس در جشنواره امسال جزو پرکارترین‌ها هستید؟

(می‌خندد). شاید بازیگران دیگری پرکارتر از من باشند.

از اسم فیلم‌ها و ترکیب بازیگران آنها به نظر می‌رسد در پی کسب تجربه هستید. انگار دنبال نگاهی نو و ریسک‌پذیر هستید.

هر تجربه‌ای خواه ناخواه درصد ریسک‌پذیری را در خود دارد. وقتی در شروع مسیر کاری قرار می‌گیرید باید کمی محتاط عمل کنید. درست مثل کودکی که تازه شروع به راه رفتن می‌کند، باید آرام و محتاط گام برداشت.

دیدگاه شما نسبت به قبل‌ تغییر پیدا کرده؟

برایم مهم نیست در چه ژانری بازی می‌کنم، اما این‌که در چه نوع فیلمی حضور داشته باشم برایم مهم است. شیوه زبان مهم نیست، بلکه این‌که چه می‌گویی مهم است. هر فیلمی باید خاصیت حضور داشته باشد. خیلی فیلم‌ها روی کاغذ خوب جواب می‌دهد، اما در عمل به خواسته من جواب نمی‌دهد. نمی‌خواهم در فیلمی که قبلا دیدم بازی داشته باشم. علاقه‌مندم در فیلمی با شخصیت‌های جدید که حرف خاص یا سبک خاص داشته باشد، حضور داشته باشم که کمی با دیگر کارهایی که در سینما ساخته شده متفاوت باشد. متاسفانه اغلب فیلم‌ها در سینما تکرار صد باره فیلم‌هایی است که دیده‌ایم. دوست دارم در فیلمی بازی کنم که پایم را روی اجرای مطمئنی بگذارم.

وقتی فیلمنامه ماهی و گربه را خواندید چه حسی در شما ایجاد شد؟

بگذارید اول کمی از شهرام مکری (کارگردان این فیلم) و ذهنیت او بگویم. وقتی فیلم‌های کوتاه او را دیدم شیفته ذهنیت این آدم شدم. به او گفتم حتی شده نقش تیر چراغ برق را در فیلمش بازی می‌کنم. (می‌خندد)

مکری را چگونه کارگردانی دیدید که حاضر شدید با او همکاری داشته باشید؟

او بسیار بااستعداد و خلاق است. برایم مهم بود سر صحنه میزانسن و ذهنیت کاری‌اش را ببینم. ما در هر فیلمی که کار می‌کنیم دنبال کسب تجربه هستیم. اما در فیلم مکری دوست داشتم کمی تبادل تجربه هم داشته باشیم. کمی او به من از دانسته‌هایش بدهد و کمی من به او از تجربیاتم بگویم.

فیلمنامه ماهی و گربه چطور بود؟

همان سبک و نگاه جدید که می‌خواستم و مد نظرم بود، داشت. البته از قبل هم با اتمسفر ذهنی شهرام آشنا بودم. وقتی شهرام برای همکاری زنگ زد، من درگیر بازی فیلم «گذشته» بودم. اتفاقا مراحل دریافت مجوز ساخت ماهی و گربه هم طول کشید. تا این‌که بازی من در «گذشته» تمام شد و انگار شانس با من بود تا در فیلم مکری حضور داشته باشم.

وقتی فیلمنامه را خواندید، می‌دانستید قرار است در فیلم مشکلی بازی داشته باشید؟

کار در همه فیلم‌ها سخت است و هر فیلم بنا به محوریت قصه با مشکلات خاصی همراه است. یک فیلم به لحاظ فیلمبرداری، فیلم دیگر به لحاظ لوکیشن و فیلم دیگری از نظر بازی دشوار است. ویم وندرس، کارگردان مشهور آلمانی جمله جالبی دارد؛ این‌که سینما مثل کوه شیشه‌ای می‌ماند که نمی‌خواهد از آن بالا بروی، ولی اگر تصمیم به این کار گرفتی باید مشکلات آن را هم قبول کنی. به نظر من هر فیلمی مثل کوهی می‌ماند که بالا رفتن از آن مشکلات خاص خود را دارد.

چند وقت درگیر همکاری با این پروژه بودید؟

دو هفته در تهران دور خوانی داشتیم و بعد رفتیم شمال و یک ماه صبح و بعد از ظهر تمرین می‌کردیم.

مثل تئاتر؟

دقیقا. در این یک ماه هر روز گوشه‌ای از این مسیر را تمرین می‌کردیم و آرام‌آرام صحنه‌ها را به هم پیوند دادیم. بعد از دو هفته آقای محمود کلاری (فیلمبردار) با گروهش آمد و با او وارد تمرین شدیم. اینجا بود که استخوان‌بندی کار شکل گرفت.

با دوربین هم تمرین می‌کردید؟

بله. دوربین یکی از شخصیت‌های فیلم بود. باید با دوربین هماهنگ می‌شدیم.

به نظر شما ماهی و گربه در چه دسته‌ای از فیلم‌های سینمایی قرار می‌گیرد؟

شکل و شمایل ماهی و گربه بازی با ژانر فیلم ترسناک است. داستان فیلم مشکوک است، به طوری که بیننده هر لحظه در انتظار خطر است و می‌خواهد اتفاقی را ببیند. ماهی و گربه نشانه‌های کلاسیک فیلم ترسناک را داراست، اما آقای مکری زیرکانه و شوخی‌وار از این نشانه‌ها استفاده می‌کند. یکسری نشانه‌های فیلم ترسناک را در فیلم داریم، اما به هیچ عنوان در فیلم سری بریده نمی‌شود یا خونی ریخته نمی‌شود. دو شخصیت مشکوک (بابک کریمی و سعید ابراهیمی‌فر) هم در فیلم هستند که بیننده با آنها احساس راحتی نمی‌کند.

در فیلم تعریفی از دو شخصیت اصلی ماجرا به معنای واقعی نمی‌بینیم. شما چه دیدگاهی دارید؟

بابک و سعید هر دو ریشه شهری دارند. هر جامعه شهری یکسری آدم‌های رانده شده در خود دارد. این آدم‌های با ذهن بیمار یا از شهر بیرون انداخته می‌شوند یا خودشان از شهر بیرون می‌آیند؛ آدم‌هایی که از تمدن دور هستند. قصه فیلم تعریف روان‌شناسانه ندارد.

فرم روایتی این فیلم خیلی برجسته‌تر از قصه است. چنین سبک کارگردانی برای شما که مدت‌ها در خارج از ایران بودید، آشنا بود؟

آنجا فیلمی که دارای کات بود و با زمان بازی می‌کرد، دیده بودم. همین‌طور فیلم تک پلانی که داستان خطی داشت و بدون بازی با زمان بود هم دیده‌ام، اما فیلمی را که هم بازی با زمان داشته باشد و هم در تک‌پلان روایت شود، ندیده بودم. اصلا جایزه جشنواره ونیز را برای همین نوآوری به این فیلم دادند.

در ماهی و گربه انگار قرار نیست بیننده با داستان و قصه مواجه شود.

هر فیلمی مثل هر سبک نقاشی ذهنیت کارگردان را ارائه می‌دهد. شما وقتی با تابلوی نقاشی رستم و سهراب مواجه می‌شوید، می‌دانید این نقاشی داستان این شخصیت‌هاست. اما وقتی تابلویی از موریس اشر (نقاش هلندی) می‌بینید، دیگر با داستان مواجه نیستید. تابلوی اشر یک شعبده‌بازی تصویری است که نیاز به داستان ندارد.

پس می‌توانیم از این دیدگاه هم ببینیم که خود فیلم و نوع کارگردانی آن داستانی جذاب برای مخاطب است.

سه‌بعدی دقیقا. این فیلم همانند بینشی است که در داخل آن بینش داستان را برای مخاطبش روایت می‌کند. این فیلم تماشاگر را در جایگاهی قرار می‌دهد که تا به حال قرار نگرفته است. درست مثل زمانی که تازه فیلم‌های سه‌بعدی آمده بود و مخاطب از دیدن این فیلم‌ها حیرت می‌کرد. مثل میکروسکوپی که اجسام را از زوایای دیگر نشان می‌دهد. ماهی و گربه هم همین‌طور است. فیلم قصد داستانگویی ندارد، بلکه مرز را رد می‌کند و با زمان بازی می‌کند.

واکنش مخاطبان در جشنواره فیلم ونیز نسبت به دیدن این اثر چه بود؟

بسیاری از مخاطبان وقتی به تماشای فیلم نشستند، می‌گفتند می‌ارزید چنین فیلمی را ببینیم. همین‌طور وقتی فیلم در استانبول نمایش داشت مخاطبان از فیلم استقبال کردند و می‌گفتند سبک جدیدی است. وقتی فیلم بازی با زمان را آغاز می‌کرد مخاطب خودش را گم می‌کرد. می‌توانستی این گم شدن در لحظه را در قیافه تماشاگران ببینی. اتفاقا کسی در ترکیه به ما پیشنهاد داد که می‌توانید از واکنش مخاطبان هنگام دیدن فیلم تصویر بگیرید که چگونه معماری ذهنی آنها در لحظات فیلم به هم می‌ریزد.

ولی لازمه چنین واکنشی ریتم تند فیلم نیست؟

من بتازگی برای چهارمین بار به تماشای فیلم نشستم و اتفاقا بیشتر از زمان‌های دیگر از روال فیلمبرداری و اتمسفر موجود در فیلم لذت بردم. با این‌که نمی‌خواستم تا انتها بنشینم و فیلم را ببینم، اما تا پایان نشستم و از دیدن فیلم لذت بردم.

واکنش مخاطبان در سالن چگونه بود؟

خیلی خوب بود و گفت‌وگو‌های خوبی بعد از فیلم با آنها داشتم.

انصافا در این فیلم هم مثل دیگر نقش آفرینی‌هایتان خوب بازی کردید، با این تفاوت که این بار دیگر نمی‌توانیم بگوییم خودتان بودید. چون با یک نقش منفی طرف هستیم.

شما لطف دارید. وقتی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» بازی کردم، به من می‌گفتند انگار خودت قاضی بودی. به نظرم بازیگر باید نقش را مال خود و به عبارتی خودش را بیمار نقش کند. به این فکر کند که اگر من دیوانه می‌شدم چه می‌شد. آن وقت جنون خودش را در نقش نشان می‌دهد و بیرون می‌ریزد./جام جم


5037902
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حرف‌های روزنامه‌نگار صهیونیست در یک برنامه تلویزیونی باعث تمسخر و خنده‌های مکرر کارشناس آمریکایی شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خواب یک عملکرد حیاتی است که به بازسازی بدن کمک می‌کند. به‌اندازه کافی نخوابیدن می‌تواند عملکرد ادراکی مغز را مختل کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در ظاهر باتری به باتری خودروها ساده به نظر می‌رسد؛ اما اگر با فرایند استاندارد آن آشنا نباشیم ممکن است به خودروها آسیب زده و هزینه‌های زیادی در پی داشته باشد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دین مبین اسلام همواره جلوتر از علم است و بسیاری موارد بر علوم مشهود گشته و بخشی هنوز فراتر از حد دانش امروزیست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ارائه دو دیدگاه جنگ‌خواهی و پرهیز از جنگ و انتساب اولی به حاکمیت و دومی به مردم، تلاش رسانه‌های معاند برای قطبی‌سازی میان مردم و نظام جمهوری اسلامی بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از دوستان شهید شاهرخ ضرغام تعریف می‌کند:شاهرخ قد بلند و چهره خشنی داشت. با این حال صورتش را سیاه کرده و در کمین فرماندهان بعثی می‌نشست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه صهیونیستی مطرح کرد انتظار نداشتیم کاپیتان سابق تیم ملی ایران به کشور خود به خاطر عملیات علیه اسرائیل حمله کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نمایش ریاکاری بهترین توصیفی بود که نماینده روسیه در افشای پشت صحنه نمایش دیپلماتیک یکشنبه شب شورای امنیت درباره حمله نظامی ایران به کار گرفت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خیلی از افراد هم کف روی گوشت را دور می‌ریزند، اما این کف شامل پروتئین‌هایی است که در مراحل اولیه از گوشت خارج می‌شود و یکی از ویژگی‌های پروتئین‌ها این است که امکان فومینگ یا کف کردن دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ایران از همان ساعات اول در تولید پیام معتبر موفق بود. یعنی صهیونیست‌ها و متحدانش شکی نداشتند که ایران انتقام خواهد گرفت. بخشی از این تولید پیام توسط مقامات نظامی، سیاسی و رسانه‌های ایران تولید شد و بخش مهمی نیز در تولید پیام‌های پنهانی ارسا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است