گوناگون 20:33 - 10 مهر 1395
امروز مردم کلمبیا در یک همه‌پرسی نظر خود را درباره توافقنامه صلحی اعلام می‌کنند که هفته گذشته به امضای رئیس‌جمهور این کشور و رهبر آخرین گروه شورشی چپ‌گرای مسلح آمریکای لاتین رسید. این توافقنامه قرار است به بیش از ۵۰ سال جنگ چریکی همراه با انفجار و گروگانگیری و کشتار، پایان دهد.

براساس توافق به‌دست آمده که در نتیجه ماه‌ها مذاکره به‌دست آمده، گروه شورشی فارک در ازای به‌دست آوردن 10کرسی در پارلمان کلمبیا و عفو اعضایش از جنگ با دولت دست برمی‌دارد.مراسم امضای توافقنامه صلح میان رئیس‌جمهور کلمبیا و رهبر شورشیان فارک که هفته گذشته با حضور دبیرکل سازمان ملل و سران و مقامات بلندپایه آمریکا و آمریکای لاتین برگزار شد، با استقبال زیادی روبه‌رو شد و در سراسر جهان بازتاب گسترده‌ای یافت.

اما در داخل کلمبیا این توافق صلح به‌ویژه قسمتی از آن که به عفو اعضای این گروه مربوط می‌شود، مخالفان جدی دارد. بسیاری از ساکنان مناطق کوهستانی و روستایی کلمبیا سال‌ها از این جنگ و درگیری‌ها آسیب دیدند، اعضای خانواده‌شان را از دست دادند، معلول و بی‌خانمان شدند و حالا نمی‌توانند قبول کنند که این رنج بدون مجازات بماند. با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که طرفداران این توافق صلح هم کم نیستند. موافقان می‌گویند که این توافق تنها راه‌حل پایان دادن به این رنج و تضمین عدم‌تکرار آن بوده ‌است.

موضوعی که اکنون مورد توجه قرار گرفته چگونگی بازگشت هزاران عضو این گروه شورشی به زندگی عادی و بطن جامعه کلمبیاست. فارک بیش از 7هزار عضو دارد که بسیاری از آنها از کودکی به این گروه پیوسته‌اند. یکی از اتهامات این گروه به‌کار‌گیری کودکان به‌عنوان سرباز در جنگ‌هایش بوده‌است. اکنون این 7هزار مرد و زن از کوه‌ها و مناطق دورافتاده کلمبیا باید سلاح را زمین بگذارند و به زندگی در شهرهایی برگردند که سال‌ها علیه‌شان می‌جنگیدند.


8198217
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است