سیاسی 12:00 - 07 فروردین 1394
مروری بر نشت‌های خبری سخنگو دستگاه قضا طی اسفند ماه 93/
سخنگوی دستگاه قضا در هفتاد و ششمین نشست خبری خود گفت: دستور دادستان درخصوص عدم انتشار تصاویر و اخبار رئیس جمهور دولت اصلاحات به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای» در هفتاد و ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در 11 اسفند ماه برگزار شد، با اشاره به قیمت دیه در سال آینده اظهار داشت: مکانیزمی که برای مشخص کردن قیمت دیه در هر سال وجود دارد یکی از مبانی آن تبعاً بر قیمت بازار تأثیرگذار است که قوه قضاییه بر حسب وظیفه خود و با هماهنگی وزارت دادگستری قیمت را تأیین می‌کنند و قیمت دیه برای سال آینده تعیین می‌شود.


**دستور دادستان در خصوص انتشار تصاویر رئیس جمهور دولت اصلاحات به قوت خود باقی است


حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در رابطه با عدم نشر تصاویر سخنان رئیس جمهور سابق ادامه داد: دستور مقام قضایی و دادستان به قوت خود باقی است تا زمانی که تغییر کنند و همچنین دستور دادستان تهران نیز باقی است و اگر رسانه‌ها مرتکب تخلفی شوند، با آن‌ها برخورد می‌شود و دادستان با خبرگزاری‌هایی که تخلف کردند، برخورد کرده است و برخی از این خبرگزاری‌ها با تعهداتی که دارند رفع توقیف شده‌اند.


وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه پزشکی قانونی چندی پیش اعلام کرده که اواسط 92 بیست و چهار مرکز پزشکی قانونی تعطیل شده و شرایط انسانی نیز در آن جا بحرانی اعلام شده است و هیچ پزشکی تمایل به کار کردن در پزشکی قانونی را ندارد، آیا در رابطه با این مسئله در جلسه مسئولین بحث شده است یا خیر، تصریح کرد: این مسئله هم در جلسه با مسئولین و هم در خارج از جلسه بحث شده است.


سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: یکی از مواردی که قوه قضاییه نسبت به آن پافشاری می‌کند و مأموریت‌هایی که بر این قوه محول شده مسئله بودجه کافی برای پزشکی قانونی است؛چرا که امروز پزشکی قانونی وظایف خود را به سختی انجام می‌دهد و در قوه قضاییه نسبت به این مسئله برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که در حد امکانات و توانمندی‌های خود به این سازمان کمک کنیم و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی نیز عنایت بیشتری کند تا مأموریت این سازمان روی زمین نماند.


حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرداخت حق‌الزحمه پزشکان پزشکی قانون افزود: در رابطه با پرداخت حق‌الزحمه این پزشکان اقدامات خوبی انجام شده است.


**چرا رحیمی به مرخصی رفت؟
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس قانون زندان‌ها، زندانی باید یک ششم محکومیت خود را بگذراند تا مرخصی شامل حال وی شود اما این در حالی است که «محمدرضا رحیمی» این مدت را نگذرانده است، اظهار داشت: در نشست قبلی بیان کردم که آزادی مشروط شامل حال رحیمی نمی‌شود و باید زمینه طرح آن بنا به شرایطی پیش بیاید و درخصوص مرخصی وی باید بگویم که بر اساس نظریه پزشک مبنی بر این که همسر وی دچار بیماری سختی شده و پزشک تشخیص داده چنانچه رحیمی وی را ببیند در بهبودی‌اش مؤثر است، بنابراین دادستان تهران با مرخصی موقت وی موافقت کرد که البته تضمین لازم درخصوص مرخصی در مورد همه زندانیان گرفته می‌شود.


**سخنگوی دستگاه قضا: از بیان جزئیات پرونده روحانی محکوم به اعدام معذورم


سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده روحانی که در قم توسط دادگاه ویژه روحانیت به اعدام محکوم شد، خاطرنشان کرد: بنده در برخی سایت‌ها مطالب مختلفی در این رابطه شنیدم اما باید بگویم که اولاً این حکم هنوز قطعی نیست و چنانچه قطعی شود، دادسرای ویژه روحانیت توضیحات لازم در این زمینه خواهند داد و از آنجایی که بنده جزو آن مجموعه نیستم از بیان جزئیات معذورم.


**لغو کنسرت قربانی قانونی صورت گرفته است


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با لغو کنسرت «علیرضا قربانی» در خراسان رضوی توسط دادستانی گفت: هنگامی که مرجع قضایی دستوری صادر می‌کند، چنانچه کسی به آن ایرادی داشته باشد، می‌تواند ایراد و اشکال آن را بر اساس مکانیزم قانونی اعلام کند تا این ایراد رفع شود اما تا زمانی که دستور قضایی به قوت خود باقی است، حتماً باید به آن عمل شود.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا حکمی که برای «جعفر پناهی»  صادر شده ضمانت اجرایی ندارد ادامه داد: متأسفانه بعضی‌ها به تعهداتی که می‌دهند عمل نمی‌کنند حتی اگر حکمشان کامل اجرا شود دوباره مرتکب جرم می‌شوند.  
 
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: متأسفانه امروز برخی دستگاه‌ها در خارج از کشور هستند فکر می‌کنند افرادی که علیه ایران کاری یا حرفی می‌زنند باید به آنها جایزه بدهند، این دستگاه‌ها نه بابت کار خوب بلکه بابت دشمنی با جمهوری اسلامی ایران جایزه می‌دهند.


**بازداشت 8 نفر در پرونده منابع طبیعی 
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به دستگیری یکسری افراد در زمینه منابع طبیعی گفت: در رابطه با این مسئله نیز پرونده‌ای تشکیل شده است و افرادی تحت تعقیب هستند که 8 نفر از آنها بازداشت شده‌اند و پرونده درحال رسیدگی است جرا که مسئله مسئله مالی می ‌اشد که متأسفانه تخلفاتی در این زمینه انجام شده است.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با دستگیری افرادی در زمینه سیگار مارلبرو ادامه داد: در رابطه با این مسئله نیز کسانی بازداشت شده‌اند و این پرونده نیز در حال پیگیری است.  
 
وی با اشاره به دستگیری افراد در شرکت‌های تلفن همراه افزود: برخی افرادی که آنجا بودند اطلاعات محرمانه افراد را به سایر افرادی که نباید به آنها گزارش می‌شد می‌دادند، که با گزارش وزارت اطلاعات سه نفر از آنها بازداشت شدند که پرونده در مراحل رسیدگی اولیه است اما هنوز به دادگاه نرفته و کیفرخواستی برای آن صادر نشده است.  


**پرونده تخریب ساختمان‌ها در شهرک زیتون به کجا رسید؟
 
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با تخریب ساختمان‌های ساخته شده در شهرک زیتون گفت: ابتدا درخصوص برخی از مجوزهایی که صادر می‌شود باید بگویم که بعضی از این مجوزها از طرف دستگاه‌های غیرمسئول صادر می‌شود فرض کنید یک بهیاری می‌آید مجوزی صادر می‌کند و براساس آن‌ها اقداماتی انجام می‌دهد که در این هنگام دستگاه‌های مسئول زیربط شکایت می‌کنند و می‌گویند این افراد حق صادر کردن مجوز را ندارند.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: در رابطه با این مسئله نیز بعضی موارد تطبیق آن فرق می‌کند یعنی یک مجوزی صادر شده و محدوده آن مشخص است و می‌بینیم که افراد از آن محدوده تجاوز می‌کنند بنابراین قضایا متفاوت است و در این موضوعات نمی‌توان جواب کلی داد.  
 
وی افزود: اگر قاضی دستور تخریب داده باشد به این دستور اعتراض شده و این دستور به مجمع تجدید نظر می‌رود و اعمال ماده 18 می‌شود که اعاده دادرسی شده، در واقع این پروژه پروسه زمانی را انجام می‌دهد که حتما خلاف نظر دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری بوده است و باید بگویم که به طور کلی یا مجوز، مجوز نبوده و یا بعدا باطل شده است.   


**منتظر نظر دادستان درباره پرونده میلیاردر نفتی هستیم
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با پرونده میلیاردر نفتی گفت: برای این پرونده قرار مجرمیتی صادر شده و باید بگویم که حتما به دادگاه می‌رود اما هنوز نرفته و قرار شد دادستان در رابطه با آن نظر دهد که این پرونده به نزد بازپرس رفته و درحال بررسی نواقصی که دادستان قرار مجرمیت گرفته، است. 
  
وی در رابطه با ضرب‌العجل یک ماهه برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: ما در مدت‌ها پیش از اوایل یعنی از اوایل امسال گفتیم که مردم باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند اما موارد باید موارد مجرمانه پالایش شوند چنانچه جرایمی در این شبکه‌ها اتفاق افتد قوه قضاییه باید با این موضوع برخورد کند.  
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر موارد مجرمانه را در شبکه‌های اجتماعی حذف کنیم.



**تا زمانی که حکم مهدی هاشمی اعلام نشده همه حرف‌ها، گمانه زنی است


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وکیل مهدی هاشمی بیان کرده که وی قطعاً تبرئه می‌شود، بنابراین با توجه به اتهامات مهدی هاشمی آیا این امکان وجود دارد، ‌گفت: وکلا پول می‌گیرند تا این حرف‌ها را بزنند، تا زمانی که حکمی صادر نشده، هر کس هر چیزی که می‌گوید گمانه‌زنی است و یا اهداف خاصی دارد.


حجت‌الاسلام و المسملین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سایت جماران مصاحبه‌ای با خاتمی انجام داده که در آن شائبه توهین به امام(ره) وجود داشت، بنابراین دادستان به عنوان مدعی العموم می‌تواند به این قضیه ورود پیدا کند یا خیر، اظهار داشت: شائبه توهین غیر از توهین است و اگر توهینی به امام راحل صورت بگیرد، دادستان و دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم وارد می‌شوند.


سخنگوی دستگاه قضا در پایان در ارتباط مدیر متخلف شهرداری خاطرنشان کرد: در این رابطه حکمی صادر نشده و این پرونده در حال رسیدگی است.


انتهای پیام/

6101144
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و استماع مشکلات این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده، دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دولت ارمنستان بر تصمیم خود مبنی بر افتتاح سرکنسولگری در تبریز تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است