اقتصادی 09:59 - 10 فروردین 1394
خرید از شما، اعتبار از بانک؛
کارت اعتباری به گونه‌ای است که بانک یا موسسه اعتباری با استناد به سابقه مبادلات و گردش مالی حساب بانکی مقدار معینی اعتبار مالی در اختیار صاحب کارت قرار می‌دهند.

بدون داشتن سپرده از بانک اعتبار بگیرید
به گزارش فرهنگ نیوز ، اسکناسی که با ورود خود به کسب و کار مردم جهان توانست بسیاری از مشکلات معاملات را حل و فصل کند، امروزه معضلی برای سیستم بانکی است و کم کم نقش کمرنگی در مراودات روزمره جامعه دارد.

هرچه پیش می رویم، اسکناس جای خود را با کارت‌های عابر بانک تعویض کرده که موجب تسریع در معاملات و مراودات بین دارندگان این کارت‌ها شده به گونه‌ای که دست کمتر کسی پول نقد دیده می‌شود؛زیرا دیگر لازم نیست برای خرید حجم زیادی از پول نقد را همراه خود ببریم بلکه با داشتن یک کارت عابر به راحتی در هر فروشگاهی و یا به صورت اینترنتی می‌توان اقلام مورد نیاز خود را تهیه نمود.

اما گفتنی است؛ استفاده از این کارت‌ها منوط به وجود سپرده نقدی در نزد بانک است و اگر مبلغ موجود در حساب دارنده کارت کافی نباشد، امکان خرید و یا استفاده از این کارت‌ها وجود ندارد.

اما حال نسل جدیدی از کارت‌های بانکی با عنوان کارت‌های اعتباری (Credit Card) در کشور ایجاد شده که در گذشته از دهه 1920 در کشور آمریکا برای نقل و انتقال پول مورد استفاده قرار گرفته است.

کارت‌های اعتباری، همانطور که از نام آن‌ها مشخص است بانک یا موسسه اعتباری،  مقدار معینی اعتبار مالی در اختیار صاحب کارت قرار می‌دهند و با استناد به سابقه مبادلات و گردش مالی حساب بانکی شما، بانک می‌تواند تخمین بزند که میزان گردش مالی حساب شما در طول یک دوره زمانی خاص چقدر است که نشان از میزان حدودی درآمد شما دارد.

با توجه به همه این فاکتورها بانک مبلغ معینی را به شما اعتبار می‌دهد تا بتوانید نیازهای مورد نظر خود را برطرف کنید در حالی که در حال حاضر نقدینگی مورد نیاز را ندارید.

در همین راستا ناصر حکیمی معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: هنگامی که قصد خرید و استفاده از این کارت‌ها را دارید، امکان دارد کارت‌های اعتباری شما سپرده لازم را داشته باشد اما از آن سپرده هیچگونه استفاده‌ای نمی‌کنید.

وی افزود: بانک یک اعتبار مشخص با سقف مشخصی در اختیار شما قرار می‌دهد بدون اینکه پول داشته باشید و در پایان هر ماه برای شما صورت حسابی می‌آید و فرصت دارید صورت حساب را پرداخت کنید و در این فاصله بانک از شما سودی دریافت نخواهد کرد.

حکیمی در ادامه درخصوص اینکه آیا این کارت‌ها در ایران از امنیت لازم برخوردار است یا خیر، گفت: در خیلی از کشورها کارت اعتباری رمز ندارند و بدون رمز از این کارت‌ها استفاده می‌شود، چون کارت ویژگی اعتباری دارد.

وی در ادامه افزود: چون در کشور ما از روز اول کارت‌های بانکی به حساب سپرده متصل و دارای رمز اول و دوم بوده است و علاوه بر این برای اینترنت کد اعتبار سنجی (cvv2) و تاریخ انقضا دارد، نسبت به بسیاری از کارت‌های اعتباری که در سایر کشورها است دو یا سه ویژگی امنیتی بیشتر دارید و علت هم این است که بیشتر این کارت‌ها به حساب سپرده افراد متصل است و باید ویژگی امنیتی بیشتری داشته باشد.

معاون اطلاعات و فناوری بانک مرکزی تأکید کرد: درصد امکان جعل این کارت‌ها نسبت به کشورهای دیگر بسیار پائین است.

نکته حائز اهمیت این است که امکان جعل ابزارهای مختلف وجود دارد و نمی‌توان اطمینان 100 درصد از عدم جعل ابزاری داشت اما نکته این است که تا زمانی که مردم از رمز خود محافظت کنند جعل به هیچ دردی نمی‌خورد.


6112969
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس و محور هراز نیمه سنگین گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی گفت: کاهش مدت زمان ساخت و هزینه مسکن از طریق واگذاری اراضی به مردم امکان پذیر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت تا پایان اردیبهشت، ­ زمان تحویل این کارت‌ها از یک ماه به یک هفته کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین المللی اخذ شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده امسال به طور قطع از طریق مشارکت‌های مردمی محقق خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است