اقتصادی 05:40 - 07 اردیبهشت 1394
رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی:
رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی گفت: کاهش هر کیلووات‌ساعت تلفات برق نیازمند 500 هزار تومان اعتبار است.

کاهش هرکیلووات‌ ساعت تلفات برق نیازمند 500 هزار تومان اعتبار استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سعید مهذب‌ترابی" اظهار داشت: از انجا که صنعت برق یک صنعت دینامیک و محرک توسعه کشور است، لذا راهبرد و رویکرد این صنعت نیز باید در عین داشتن انسجام و پایداری، دارای خصوصیت دینامیک باشد به‌طوری که آینده‌پژوهی، خلاقیت و انطباق رمز پایداری و حیات این صنعت است.


وی افزود: خوش‌بختانه طی چند سال اخیر تحول عملیاتی خوبی در بخش توزیع کشور از قبیل روند کاهش تلفات، توسعه استفاده از فناوری‌های جدید، مکانیزه‌کردن فرآیندهای فنی و مالی و اداری، توسعه بازار برق و رویکرد اقتصادی به فعالیت‌ها و استانداردسازی و ... صورت گرفته است اما در بخش ساختار، رویکردهای متغیری را در این بخش شاهد بوده‌ایم که شاید ناشی از تعاریف برون بخش بوده که این موجب شده است در زمان حاضر اصلی‌ترین موضوع بخش توزیع برق، بحث تعریف ساختار با تعریف کلی آن یعنی تعریف مجموعه راهبردها، نظام‌های مالی –اداری و بازرگانی و رویکردهای منطبق بر ضرورت‌های روز و آینده باشد.


وی تصریح کرد: این ساختار باید پاسخ‌گوی محدودیت‌ها و تنگناهایی باشد که ازجمله می‌توان به فقدان راهبرد مناسب، جامع و هدف‌دار در مدیریت عرضه و مصرف برق با توجه به موقعیت سایر بخش‌های اقتصادی و ملاحظه‌های توسعه پایدار، محدودیت تصمیم‌گیری برای مدیریت کلان عرضه، مصرف و قیمت‌گذاری برق، مداخله فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها و تحمیل قیمت‌های فروش به روش غیراقتصادی، ساختار نامناسب تعرفه‌های برق و محدودیت‌های قانونی، نامناسب بودن الگوی مصرف و بالا بودن مصرف سرانه انرژی، وجود موانع سیاسی و افزایش هزینه استفاده از منابع مالی خارجی، فراهم نبودن مقدمات و زمینه مناسب قانونی، اجرایی، مالی و سیاسی برای ورورد بخش خصوصی، عدم پرداخت هزینه برق مصرفی توسط بعضی از مشترکان، فرسودگی و قدیمی بودن تاسیسات توزیع اشاره کرد.


وی عدم سیاست‌گذاری و انسجام در مدیریت تهیه و تولید کالاهای موردنیاز بخش توزیع را یکی دیگر از محدودیت‌های این بخش عنوان کرد و گفت: بالا بودن تلفات انرژی الکتریکی، انحصاری بودن خدمات و عرضه انرژی الکتریکی، تداخل‌های قانونی و ضابطه‌ای با سایر سازمان‌های خدماتی، بافت غیرمهندسی و استادکاری موجود، عدم توانایی مالی برای تامین سرمایه‌گذاری‌های جدید، به‌روز نبودن ارزش دارایی‌ها و عدم تعیین تکلیف مالکیت تاسیسات، ضعف نظام ایمنی، اندازه‌گیری و اطلاع‌رسانی، بازتعریف پایایی برق در این بخش، استفاده از فناوری پایین و قدیمی در بهره‌برداری شبکه از دیگر تنگناهای این بخش است.


وی موضوع کمبود اعتبار و منابع مالی را یک بحث جدی در صنعت برق عنوان کرد و گفت: با جهت‌گیری و هدف‌گذاری مناسب، انجام پیش‌بینی لازم در ساختار بخش توزیع نیروی برق و نقشه‌راه مرتبط با آن تا حد منطقی کمبود منابع و گاهی تصور منشاء پول و اعتبارات برای نارسایی‌ها تبدیل به تفکر استفاده بهینه از امکانات و سرمایه‌های موجود و توسعه ظرفیت‌ها می‌شود و رویکردی که طی چند سال اخیر در صنعت برق به‌وجود آمده نیز در همین جهت است.


وی یادآور شد: ضمنا برای حل مشکلات مالی صنعت برق هوشمندسازی تعرفه‌ها سازوکار خوبی است.


مهذب‌ترابی با بیان اینکه تلفات برق یک پدیده دینامیک است که به علت مولفه‌های مختلف و متغییر تاثیرگذار در میزان آن قابل مقایسه نیست، گفت: این پدیده به خودی خود افزایش و یا کاهش نمی‌یابد و برای مدیریت آن به برنامه‌ریزی، اعتبار و منابع مالی و ایجاد حساسیت و هم‌گرایی عناصر موثر در آن نیاز است. 


وی اظهار داشت: خوش‌بختانه طی چند سال اخیر شاهد کاهش شاخص تلفات برق کشور بوده‌ایم و امیدواریم با این حساسیت جدیدی که در سطح صنعت برق به‌وجود آمده است، میزان تلفات برق منطقی شود.


وی با تاکید بر اینکه تامین منابع مالی برای اجرای برنامه‌های کاهش تلفات بسیار ضرورت دارد، گفت: برآوردهای کلی نشان می‌دهد برای کاهش هر کیلووات‌ساعت برق ناشی از تلفات حدود 500000 تومان اعتبار نیاز است که با توجه به کمبود منابع در صنعت برق، برنامه‌ریزی برای ورود تسهیل‌گرانه بخش خصوصی به‌منظور اجرای طرح‌های کاهش تلفات می‌تواند بسیار موثر واقع شود.


رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی کشور گفت: با تعریف دقیق وظایف و مسئولیت‌ها در مدیریت، مالکیت، ساختار و مقررات به‌منظور ارایه خدمت بهتر و مناسب‌تر و همچنین تعیین قیمتی منطقی و قابل رقابت به مشتریان، بدون اینکه هیچ‌گونه تحمیلی به بودجه دولتی ایجاد شود، می‌توان یک برنامه راهبردی و نقشه‌راهی منطبق بر منویات اصل 44 و اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور عنوان کرد.


وی افزود: در این فرآیند، بخش توزیع به‌صورت یک بنگاه اقتصادی و در محیطی رقابتی عمل می‌کند، هزینه‌ها منطقی و در درازمدت موجب بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.


وی تصریح کرد: با رقابتی کردن خدمات، به شرط اعمال سازوکارهای دقیق نظارتی سطح خدمات‌رسانی ارتقا می‌یابد.


وی خاطرنشان کرد: برای تبیین دقیق و واقعی نقشه‌راه در قالب تکالیف قانونی مشخص‌شده، به شناسایی وضعیت موجود، نقاط ضعف و قوت، معیارهای توسعه و پیش‌بینی و چشم‌انداز آینده نیاز است.


انتهای پیام/

6268503
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری با افزایش یک درصدی رسما به ۱۰ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است