اقتصادی 11:12 - 03 آذر 1393
مشهد - ایرنا - کاستی سامانه روشنایی در طول جاده 14 کیلومتری خلیل آباد - کاشمر، مسیر ارتباطی مرکز این دو شهرستان برای مردم این خطه در جنوب غربی خراسان رضوی مشکل آفرین شده است.

'خلیل آباد' که پیش از این یکی از بخشهای شهرستان کاشمر بود، در سال 1382 در چارچوب تقسیمات جدید کشوری به شهرستان ارتقا یافت اما بعد از گذشت افزون بر یک دهه هنوز فاقد بیمارستان، اداره ثبت اسناد و املاک، تعزیرات حکومتی و برخی ادارات و نهادهای دیگر است.



به همین خاطر رفت و آمد همیشگی و شبانه روزی مردم میان خلیل آباد و کاشمر گذشته از ارتباطات نزدیک اقتصادی و فرهنگی، نیازی ضروری برای سر و سامان دادن برخی امور اداری و حقوقی ساکنان این منطقه است.



در این میان نقص سامانه روشنایی جاده خلیل آباد - کاشمر و کمسویی آن برای رانندگان خودروها و موتورسیکلت سوارن خلیل آبادی که اجبار بیشتری برای طی این مسیر دارند به زنگ خطر حوادث شبانه تبدیل شده است.



قرار داشتن روستاهای بخش مرکزی کاشمر و نیز بخش ششطراز خلیل آباد در دو طرف این جاده و رفت و آمد ساکنان آنها نیز مزید علت بر پرترافیک بودن این مسیر است.



رییس پلیس راه کاشمر با تایید نامناسب بودن سامانه روشنایی جاده خلیل آباد - کاشمر می گوید: کمی روشنایی در این مسیر با توجه به اینکه در دو طرف جاده روستاها قرار دارند منجر به بروز تصادفات در این محور شده و می شود.



سرهنگ 'علیرضا اسدالله زاده' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جاده پرترافیک که به عنوان 'بزرگراه' مراکز دو شهرستان کاشمر و خلیل آباد را به هم متصل می کند در ساعات اوج ترافیک طی هر 10 دقیقه شاهد عبور 140 دستگاه انواع خودرو در مسیر رفت و 110 وسیله نقلیه در مسیر برگشت است.



وی ادامه داد: اگر امکان تامین روشنایی این بزرگراه وجود ندارد لااقل باید 10 متر پیش و پس از هر دوربرگردان و بریدگی که جهت دسترسی روستاییان به جاده اصلی تعبیه شده، پرژکتورهایی قرار گیرد تا بخشی از مشکل برطرف شود.



یک بازنشسته فرهنگی ساکن 'روستای بزنجرد' واقع در حاشیه جاده کاشمر - خلیل آباد نیز گفت: دید کم و روشنایی نامناسب، هر از چندگاه سبب تلفات جاده ای در این مسیر می شود.



'محمد وکیلی' به خبرنگار ایرنا گفت: در حاشیه این جاده روستاهایی قرار دارند که اغلب ساکنان آن با موتورسیکلت رفت و آمد می کنند و دسترسی آنها به جاده اصلی به دلیل مشکلات موجود کم است و روشنایی نامناسب هم مزید بر علت شده است.



این در حالی است که رییس اداره راه و شهرسازی کاشمر و خلیل آباد گره حل این مشکل را تامین نیروی برق ذکر و بیان کرد: با انجام ساماندهی تقاطعها، تجهیزات روشنایی مورد نیاز نصب شده اما مشکل تامین نیروی برق آن هنوز حل نشده است.



'غلامرضا ابراهیمی' به خبرنگار ما گفت: گرچه تامین روشنایی بزرگراهها رایگان است اما تاکنون وزارت نیرو اقدامی در این خصوص برای بزرگراه خلیل آباد - کاشمر نکرده و علت آن را هم در اولویت بودن تامین روشنایی برای نقاط برفگیر و مه گیر اعلام کرده است.



وی با اشاره به اینکه اداره راه و شهرسازی کاشمر و خلیل آباد بودجه ای برای تامین روشنایی معابر ندارد افزود: پیگیریهایی در این زمینه صورت گرفته که اگر نتیجه دهد و وزارت نیرو تامین هزینه را متقبل شود آماده اصلاح سامانه روشنایی هستیم.



رییس اداره راه و شهرسازی کاشمر و خلیل آباد گفت: با توجه به درخواستهای مکرر مردم برای اصلاح روشنایی این مسیر حاضر به اقدام برای تامین اعتبار هستیم اما اداره برق می بایست هزینه روشنایی را همچون نقاط مه گیر، برفگیر و تونلها تامین کند.



با این وجود مدیر اداره برق کاشمر می گوید: قانون در این زمینه بطور شفاف بیان کرده 'در محورهای مواصلاتی بین شهری تامین روشنایی برعهده اداره راه و شهرسازی است' لذا اگر نیاز به روشنایی می باشد باید آن اداره هزینه اش را متقبل شود.



'حمید شهرآیینی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ممکن است با رایزنی مسوولان دو وزارتخانه و هماهنگیها در این خصوص وعده داده شود اما پیگیری آن از عهده ادارات شهرستان خارج است.



مدیر اداره برق خلیل آباد نیز با تایید نظر همکار کاشمری اش می گوید: اداره برق تامین کننده نیرو برای معابر شهری و اداره راه و شهرسازی عهده دار تامین روشنایی نقاط جاده ای شهری، روستایی و بزرگراه است و جاده خلیل آباد - کاشمر نیز استثنایی بر این مورد نیست.



'محمدحسین مقدسان' افزود: حتی در بودجه اولیه جهت اجرای طرح دو بانده شدن این مسیر مبلغی برای تامین روشنایی پیش بینی شده بود که با طولانی شده اجرای پروژه ممکن است تامین اعتبار نشده باشد.



با همه این استدلالها، فرماندار خلیل آباد می گوید مکاتبات مردمی بسیاری برای تامین روشنایی جاده کاشمر - خلیل آباد صورت گرفته است.



'علی اصغر مرادزاده' به خبرنگار ایرنا گفت: لازم است با توجه به کشاورزی بودن منطقه و ضرورت حضور دهقانان در همه ساعات شبانه روز برای رسیدگی به مزارع، باغها و تعاملات مردم دو شهرستان خلیل آباد و کاشمر و نیز لزوم برخی رفت و آمدها برای انجام امور اداری و درمانی، مسوولان نسبت به تامین روشنایی این مسیر اقدام کنند



مرکز شهرستان 50 هزار نفری خلیل آباد که دو سوم آنها ساکن روستاها هستند در فاصله 242 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.



7497/660

انتهای پیام /*


5256853
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است