استانی 17:59 - 03 آذر 1393
شبکه‌ ترویج کشاورزی در روستاهای همدان راه‌اندازی می‌شود
مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی همدان از راه‌اندازی شبکه‌ ترویج کشاورزی در روستاهای همدان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی در انتقال دانش و اطلاعات به کشاورزان خوب عمل نکرده است.

زاهدی: عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی در انتقال دانش به کشاورزان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کیوان زاهدی بعد از ظهر امروز در جلسه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه حرکت بسیج مصداق واقعی مدیریت جهادی و عزم ملی است، سرعت و دقت در کارها را دو فاکتور اصلی مدیریت جهادی دانست.

وی افزود: بسیجیان نخستین مجری عملی شعار عزم ملی و مدیریت جهادی هستند که این نکته باید مد نظر باشد.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه شالوده اقتصاد مقاومتی کشاورزی است، خاطرنشان کرد: وقتی لفظ اقتصاد مقاومتی به کار برده می‌شود ذهن خود به خود متوجه صنعت کشاورزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قوی نبودن منابع پایه به خصوص در بخش آب و خاک یکی از مشکلات کشاورزی است، تصریح کرد: یک مشکل اساسی در این بخش عدم استفاده صحیح از منابع موجود است.

زاهدی گفت: متأسفانه جهاد کشاورزی در انتقال دانش و اطلاعات به کشاورزان خوب عمل نکرده و این مشکل به مراتب از مشکلات فوق مهمتر است که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی سال‌های سال است که به کشاورزان آموزش می‌دهد، ابراز داشت، متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم نگرش‌ها و باورهای کشاورزان را برای اجرای کشاورزی مدرن تغییر دهیم.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی همدان گفت: برای کشوری که نمی‌خواهد ایدئولوژی، فکر و دینش را با هیچ دنیایی معامله کند، باید اقتصاد آن مبتنی بر مقاومت باشد.

وی یکی از مهمترین اهداف اقتصاد مقاومتی را ساماندهی اقتصاد دانست و افزود: آحاد جامعه باید از نظر اقتصاد توانمند باشند تا به سمت خط منحرف دشمن گرایش پیدا نکنند.

زاهدی با اشاره به اینکه رسیدن به اقتصاد مقاومتی در کشور نیازمند ملزوماتی است، بیان داشت: «تفرق انرژی ممنوع» نخستین الزام در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نباید جزیره‌ای کار کرده و انرژی‌ها را متفرق کنیم بلکه فعالان این عرصه باید بسیجی‌وار عمل کنند.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم کارهای نرم‌افزاری زمین مانده را در بخش کشاورزی انجام دهیم، افزود: به عنوان مثال، آبیاری تحت فشار را به صورت فیزیکی انجام داده‌ایم و در کشور رتبه نخست را کسب کرده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم باور کشاورزان را در استفاده از این فناوری تغییر دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید باور مثبت را در بین کشاورزان ایجاد کنیم، افزود: بهترین راهکار در این امر، اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز است که می‌خواهد الزامات اقتصاد مقاومتی را دنبال کند.

زاهدی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه برای دانش و ترویج استفاده کنیم، ابراز داشت: با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز، هر دو تا پنج روستای استان‌، به عنوان یک شبکه با ساختاری مشخص تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در تحقق این طرح از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند، خطاب به مهندسین فعال هر شبکه گفت: انتظار ما از شما این است که در راستای تقویت و توانمندسازی اقتصاد و معیشت خانوارها به خصوص روستاییان تلاش کنید.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هر شبکه در آموزش به کشاورزان باید با مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان، هماهنگ باشد، افزود: دو محصول گندم و دانه‌های روغنی از محصولات استراتژیک به شمار می‌آیند که هر شبکه باید برای آموزش کشاورزان در تولید بهتر محصولات فوق تلاش کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم شبکه‌های مستمر، مدام و اثرگذار را در همه روستاهای استان داشته باشیم.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه همدان نیز به هدف تشکیل این جلسه پرداخت و گفت: فراگیر کردن شبکه‌های همراه با کشاورز مهمترین هدف این نشست است.

محمد خوش‌نیت به تشریح طرح فراگیر همگام با کشاورز پرداخت و افزود: این طرح به دانش بومی کشاورزان توجه ویژه داشته و درصدد افزایش دانش کلاسیک کشاورزان برای استفاده از شیوه‌های نوین است.


5261670
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است