سیاسی 00:32 - 25 بهمن 1394
اولویت های اقتصادی مجلس دهم با حضور دو تن از اقتصاددانان کشور بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "ابراهیم رزاقی" و "پویا جبل عاملی" از اقتصاددانان کشور امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی اولویت های اقتصادی مجلس دهم پرداختند.


پویا جبل عاملی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون جهش های اقتصادی پیرامون سرمایه گذاری خارجی گفت: همه کشورها جهش اقتصادی همراه با سرمایه گذاری خارجی داشته اند و این راهی است که در پیش گرفته شده و جواب داده است. 


وی با بیان این که راه نفوذ و مشکلات دیگر را باید بست ادامه داد: کشورهایی که از سرمایه گذاری خارجی و فاینانس استفاده کرده اند راه ترقی و رشد را برای خود میسر ساخته اند. 


عاملی با اشاره به اینکه سرمایه فقط پول نیست بلکه دانش و تکنولوژی و نیز سایر امور هم می شود خاطر نشان کرد: استقلال با خودوابستگی تفاوت دارد لذا می توان استقلال کشور را حفظ کرد و در این راستا مراودات خود را با سایر کشورها ادامه داد.


ضرورت اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور


وی با بیان اینکه باید وضعیت نسبی بازار را پیدا کرد گفت: باید اصلاح ساختار به خوبی در کشور صورت گیرد لذا اگر بودجه دولت به مالیات وابسته شود می توان شاهد رشد بود.


عاملی افزود: نرخ ارز در کشور ما اشتباه است و این امر به دلیل درآمد نفتی صورت گرفته است.


وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا هیچ وقت اصلاح ساختاری در کشور به خوبی صورت نگرفته است گفت: در تمامی اصلاحاتی که قبلا انجام شده متاسفانه اولویت تورم را مد نظر قرار نداده ایم.


وی با بیان اینکه باید اصلاح پویا را دنبال کنیم تصریح کرد: باید همزمان با اصلاح ساختاری پویا سیاست پولی انقباضی را پیگیری کرد تا اوضاع بهبود یابد. 


ابراهیم رزاقی اقتصاددان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروزه تولید کنندگان متضرر می شوند گفت: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که سود تولید کننده پایین است.


این اقتصاددان با بیان اینکه قیمت ارز را باید دولت تعیین کند گفت: بخش خصوصی کارایی بخش دولتی ندارد.


وی با اشاره به اینکه در تمام دوره سلطنت شاه خارجی ها مواد اولیه را استفاده می کردند گفت: نیروی کار در ایران ارزان نیست.


رزاقی  با اشاره به اینکه بعد از پایان دفاع مقدس واردات کشور هزار و 200 میلیارد دلار بود گفت: هر کس به دنبال حداکثر سود و ثروت خود است اما در ایران اقتصاد وسیله ای برای رسیدن به هدف است لذا الگوی ایرانی به انسان معنای دیگری از زندگی را ارائه می دهد. 


این اقتصاددان با اشاره به میزان فقر و بیکاری در کشور افزود: متاسفانه عدم اعتقاد به قانون اساسی را شاهد هستیم این در حالی است که صندوق بین المللی پول سیاست اصلاح ساختار اقتصادی را تصویب کرده و باید ملتزم قانون اساسی باشیم.


عاملی در خصوص پیوستن ما به سازمان تجارت جهانی نیز اظهار داشت: ما باید این سوال از خودمان بپرسیم چرا نمی توانیم وارد WTO شویم ضمن این استقلال خودمان را هم بتوانیم حفظ کنیم .


رزاقی نیز در همین باره گفت: تا زمانی که  اقتصاد در داخل تکامل پیدا نکرده باشد و چیزی نداشته باشیم که بتوانیم آن را در عرصه تجارت جهانی عرضه کنیم پیوستن ما به سازمان تجارت جهانی یعنی تداوم خام فروشی.


 باید جلوی انگیزه و رانت هایی که در اقتصاد وجود دارد را گرفت 


در ادامه این بحث عاملی در خصوص بحث فساد و این که چه چیزی زاییده فساد است گفت: ما باید جلوی انگیزه ها و رانت هایی که در اقتصاد وجود دارد و ایجاد فساد می کند را ببندیم و اگر مانع این رانت ها نشویم فساد بیشتر می شود


وی همچنین اضافه کرد: بیشترین فسادهایی که در این چند دهه اتفاق افتاده زمانی بوده که اقتصاد ما در بسته ترین حالت بوده است.


رزاقی نیز در همین باره اظهار داشت: فرهنگ ها عوض شده و هر کسی تنها به فکر خود است و اگر با فساد مبارزه نشود افراد جسارت بیشتری پیدا می کنند 


وی همچنین در خصوص تعدد مراکز قیمت گذاری در اقتصاد نیز گفت: بنده معتقد به قیمت گذاری دولتی هستم.


عاملی نیز اظهار داشت: ما می توانیم قیمت گذاری در موارد استثنایی داشته باشیم و این زمانی است که با کمبود کالا مواجه هستیم و می توانیم قیمت گذاری را انجام دهیم اما وقتی استثنا را جای قاعده را بگیرد بحث دیگری است و باید شرایطی را ایجاد کنیم که عاملان اقتصادی متوجه شوند اقتصاد چه چیزی را نیاز دارد.


وی همچنین در خصوص مهم ترین اولویت مجلس دهم گفت: نمایندگان باید به مسائل با نگاه کلان بنگرند و فقط خود را درگیر حوزه انتخابیه نکنند.


رزاقی نیز اظهار داشت: باید اندیشه امام و قانون اساسی را در حوزه اقتصاد مطالعه کنند و فکر منافع شخصی نباشند.


انتهای پیام/

7681107
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قادری گفت: بانک‌ها اعلام کردند نقدینگی به سمت ارز و سکه می‌رود و پولی باقی نمی‌ماند که بتوانیم وام ازدواج بدهیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان با امیرعبداللهیان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در گفتگو با وزیر خارجه ژاپن که کشورش ریاست دوره‌ای گروه ۷ را بر عهده دارد، گفت که ایران از این گروه انتظار تلاش برای ایجاد آتش‌بس در غزه را دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی در پیامی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در رقابت‌های آسیایی قیرقیزستان را به ملت شریف ایران و به ویژه جامعه ورزشی تبریک گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی بر ضرورت تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی به مناسبت فرارسیدن بیست و نهم فروردین ماه، «روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی» پیامی صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دولت اصلاحات گفت: عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل با لحاظ همه جوانب امر در چارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین‌المللی صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان از همتای اندونزی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است