اجتماعی 01:16 - 30 آبان 1393
گفت‌وگوی تفصیلی فارس با رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی پیشگیری را در طرح‌های کلان آینده مقدم بر درمان دانست و گفت: بسیج به دنبال مدیریت بر دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد نیست بلکه می‌خواهد این سازمان‌ها در حوزه سلامت بیشتر به نقش خودشان عمل کنند.

بسیج به دنبال مدیریت بر سازمان‌های مردم‌نهاد نیست/ رویکرد بسیج بردن اقدامات از درمان به سمت بهداشت است

سازمان بسیج جامعه پزشکی که سال 74 که با انتخاب و فعالیت نخستین شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی تشکیل شد با بهره‌گیری از تعداد بی شماری از نخبگان و اساتید گروه پزشکی و پیراپزشکی که در شورای مرکزی و شوراهای بسیج جامعه پزشکی استانها گرد هم آمده‌اند به کار خود ادامه داد.

سازمانی که خدماتش به گفته بسیاری از صاحبنظران عرصه سلامت، با گسترش و اشاعه تفکر دینی،ارتقاء اخلاق پزشکی،مشارکت در حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی، ارائه خدمات درمانی برون مرزی بارز است.

به واسطه این خدمات ارزشمند و فرارسیدن هفته بسیج، به سراغ محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی رفتیم تا در مورد مجموعه فعالیتها و برنامه‌های این سازمان به گفت‌وگو بنشینیم.

فارس: از اقدامات سازمان بسیج بگویید؟

رئیس زاده: بسیج پدیده‌ای است که با سفارش حضرت امام خمینی (ره) پایه‌ریزی شد و به قدری لزوم وجود همه اقشار آن در جامعه واضح است که دیگر ضرورتی به استدلال آن نیست.اقدامات ارزنده و فعالیت های بسیج که همواره در راه تعالی و پیشبرد این کشور بوده، هیچ نیازی به اثبات ندارد و بر همگان روشن است، بسیج به طور کلی یعنی استفاده از ظرفیت مردمی برای جلو بردن اهداف کشور، انقلاب و نظام و به طور خاص بسیج جامعه پزشکی همین تعریف را در حوزه سلامت دارد.

در کشور ما جریان های مختلفی اعم از جریان های دولتی، اداری و تشکیلاتی داریم اما بسیج با تکیه بر نهادهای مردمی به اهداف نظام و انقلاب کمک می‌کند. البته درست است که یک تشکیلات اداری، وزارتخانه‌ای و دیوان سالاری بر اداره حوزه سلامت جامعه حاکم است اما این تشکیلات علیرغم اینکه طی 35 سال گذشته خدمات بسیاری را انجام داده، نتوانسته همه مشکلات را مرتفع کند.

فارس: دلیل این عدم موفقیت را چه می دانید؟

رئیس زاده: دلیل اصلی این موضوع شاید غافل شدن از نقش مردمی در حوزه سلامت کشور یا توانمندی بسیج در حوزه سلامت بوده باشد.هر عنصری در حوزه سلامت کشور مانند پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران و غیره در هر نهادی که مشغول به کار باشند دارای یک وظیفه اداری هستند اما به طور قطع همه ظرفیت این افراد در این حد (انجام وظایف اداری) نیست و بسیار بیشتر است.

همه جامعه 415 هزار نفری شاغل در حوزه سلامت کشور، بسیار فراتر از وظیفه اداری خود توانایی دارند. آنها دارای یک توان انقلابی و خدمت رسانی جهادی هستند که این توان بسیار بیش از ظرفیت اداری و وظایف تعیین شده آنها است و ما باید معترف باشیم که تاکنون از توان این نیروهای ارزنده بسیار کم استفاده کرده‌ایم.

فارس:بسیج چگونه می تواند به این شکاف ایجادشده کمک‌ کند؟

رئیس‌زاده: بسیج جامعه پزشکی می تواند ظرفیت فرااداری اعضای این جامعه را در خدمت سلامت کشور قرار دهد، این ظرفیت اگر بیشتر از نهادهای مسئول نباشد قطعا کمتر هم نیست. کارکرد بسیج در این است که پزشکی که در بیمارستان کار هر روز خود را می کند را در مسیری آورده تا در روزهایی از سال اعلام آمادگی کرده و در مناطق محروم اقدامات جهادی انجام دهد.

مجموع این ظرفیت ها بسیار عظیم و فراگیر است و سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در جستجوی استفاده از این نیرو است. برهمین اساس طی سال‌های گذشته، اقداماتی همچون بیمارستان‌های صحرایی، اعزام تیم‌های تخصصی و تک‌تخصصی، ویزیت‌های رایگان، اعزام تیم‌های خارج از کشور، اعزام تیم‌های پزشکی در حوادث و بلایا را انجام داده که نمونه‌هایی از استفاده از این ظرفیت بالا است.

فارس: چگونه به تغییری عمیق در سلامت می توانیم دست یابیم؟

رئیس‌زاده: کسانی که در این برنامه های جهادی شرکت کرده اند افرادی صاحب مسئولیت و وظایف در حوزه نظام اداری سلامت است و روحیه بسیجی و جهادی پزشکان باعث شده تا آنها در این برنامه‌ها هم شرکت کرده و خدمات خود را ارائه دهند بنابراین من معتقدم اگر بتوانیم این ظرفیت را ساماندهی و بسترسازی کرده تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم، حتما تحول عظیمی در حوزه سلامت رخ خواهد داد و بسیار سریعتر از آنچه که انتظار می‌رود به اهداف نظام در حوزه سلامت دست خواهیم یافت.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای را قائل است و خود سابقه خوبی را در کارهای جهادی و خدمت رسانی در مناطق محروم دارند،پس تصور می‌کنم در آینده به جاهای خوبی خواهیم رسید با این رویکرد که اقدامات جهادی جامعه پزشکی را از سمت و سوی درمانی به سمت بهداشتی ببریم.

فارس: نقش پیشگیری و بهداشت را چه میزان موثر می دانید؟

رئیس زاده:برنامه ها و طرح‌های کلان آینده این سازمان بر محور «پیشگیری مقدم بر درمان» استوار شده و هدف از اعزام تیم های درمانی و برپایی بیمارستان‌های صحرایی در آینده با رویکرد این است که غلظت کارهای بهداشتی و پیشگیری و غربالگری را بیش از کارهای درمانی کنیم بدین صورت که با اولویت قرار دادن بحث خود مراقبتی، سبک زندگی، تغذیه سالم و بهداشت فردی از رویکرد درمان محوری بر محور پیشگیری در آینده برسیم.

فارس: یکی از انتقادها به مجموعه سازمان،ورود آن به سایر بخشهاست،پاسخ شما چیست؟

رئیس زاده: بسیج به دنبال مدیریت دیگر سازمان های مردم نهاد نیست اما می‌خواهد اگر سازمان‌های مردم نهاد در جایی با مشکلی برخورد کردند، آن حرکت را تسهیل کرده و تقویت کند. در واقع بسیج پزشکی می‌خواهد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت بیشتر به نقش خودشان عمل کنند. ما نیز در نظر داریم سازمان‌های مردم نهاد را با ارتباطات و توانمندی‌هایی که داریم وارد صحنه کنیم و مشکلاتی که در ارگانها بر سر راه آنها وجود دارد را برداریم.

کار اصلی ما، سازماندهی، تجمیع، هم افزایی و مدیریت حرکت‌های جهادی در حوزه سلامت کشور است،البته ارگانهای مختلفی حرکت های جهادی در حوزه بهداشت و درمان کشور انجام می‌دهند اما همه به صورت جزایر پراکنده‌اند که باید آنها با کمک خود نهادها، اقشار و وزارت بهداشت را تجمیع کرد و با یک برآیند مشخص به حرکت درآورد و اگر این امر محقق شود حتما تغییر محسوسی در حوزه سلامت کشور به جا خواهد گذاشت.

 

 

فارس: از اقدامات انجام شده در سازمان بگویید؟

رئیس زاده: در پنج سال اخیر در قالب محور بیمارستان‌های صحرایی و ثابت، اعزام تیم های تک‌تخصصی و اضطرارای، ویزیت‌های رایگان، اعزام تیم‌های بهداشتی- درمانی عمومی نزدیک به 10 میلیون نفر خدمات رایگان در مناطق محروم کشور ارائه دادیم که ارائه‌دهندگان خدمات اغلب نخبه ها و افراد برجسته علمی بسیج جامعه پزشکی بودند و بدون هیچ چشمداشتی در این مناطق حضور یافتند.

اقدامات بسیج جامعه پزشکی، اقدامات جهادی در حوزه سلامت کشور است که عمده فعالیت‌های این سازمان را شامل می‌شود.  این اقدامات جهادی در حوزه سلامت متنوع‌اند و اکثر آنها شامل اعزام تیم‌های تخصصی و تک‌تخصصی به مناطق محروم است که بسته به میزان بار بیماری‌هایی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، نیاز سنجی و مکان‌یابی شده و بعد تیم‌های تخصصی و تک‌تخصصی متشکل از اعضای بسیج جامعه پزشکی اعزام می شوند.

فعالیت عمده دیگری که سازمان بسیج جامعه پزشکی دارد برپایی بیمارستان های صحرایی است که یک مانور بزرگ امدادی – درمانی- بهداشتی محسوب می شود. بیمارستانهای صحرایی در مناطق از قبل تعیین شده و عمدتا محروم و صعب العبور دایر می‌شوند و در طی مدت هفت تا ده روز خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

برپایی بیمارستان های ثابت در مناطقی که بیمارستان و امکانات لازم وجود داشته اما نیروی انسانی لازم وجود ندارد از دیگر خدمات است. همچنین اعزام تیم های اضطراری در حوادث یا بحران‌ها، ویزیت‌های رایگان در مناسبت‌های مختلف سال در مطب پزشکان بسیجی و عمل رایگان در بیمارستان‌ها و کلینیک‌هایی که قبلا انتخاب شده است برای مردم کمتر برخوردار را باید از دیگر اقدامات این سازمان نامید.

فارس: در حوزه پیشگیری که مورد تأکید سازمان بوده چه برنامه ای دارید؟

رئیس زاده: یک سری برنامه و اقدامات ریشه ای – درمانی در دستور کار بسیج جامعه پزشکی است مثل پرداختن به سبک الگوی تغذیه سالم، بحث تعالی جمعیت، بحث کاهش دادن عوامل خطر و یا ریز‌فاکتورهایی در زندگی امروز و یکسری اقدامات ریشه‌ای دیگر از این قبیل در دستور کار این سازمان است.البته این قبیل اقدامات در قالب کارگاه‌ها، دوره های بازآموزی برای اعضای بسیج جامعه پزشکی، دوره های آموزش عمومی به مردم و یا در قالب کارهای رسانه‌ای اعم از مکتوب و غیر مکتوب صورت می‌گیرد.

 

 

فارس: جایگاه خدمات داوطلبانه در سازمان بسیج را چگونه می‌بینید؟ 

رئیس‌زاده: حس انسان دوستی و نوع دوستی در همه بشریت وجود دارد و چیزی تقریبا فطری است اما شدت و حدت این حس در جامعه پزشکی بیشتر دیده می‌شود،در واقع خداوند متعال یک توانمندی خاصی را به این افراد داده است که می توانند به سلامت انسانها و نجات جان آنها کمک کنند. درست است که بحث انسان دوستی و خدمات داوطلبانه به طورعام درکل دنیا وجود دارد اما نمود آنچه که گفتم را می‌توانید در حوادث و جنگ ها با حضور پزشکان بدون مرز و فعالیت در مناطق خطر ببینید.

در ایران اسلامی ما علاوه بر این خصوصیات که در کل انسانها و جامعه پزشکی وجود دارد، یک تعهد انقلابی و اسلامی دیگر نیز هست که این احساس را تشدید می‌کند و باعث می‌شود پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران وارد این عرصه شوند و در مناطق محروم ارائه خدمت کنند چون واقعا هیچ چیزی برای انسان لذت بخش تر از این نیست که بتواند با کار، علم و اقدام خودش سلامتی یک فرد را تامین کند و آن را به دست آورد و لبخند رضایت بر لب آن فردی که به او کمک شده بنشیند و همین شاید واقعا بهترین پاداشی باشد که یک مداوا کننده می‌گیرد.

بر همین اساس اعضای بسیج جامعه پزشکی هم در زمان صلح به مناطق محروم کمک می‌کنند و هم در زمان جنگ و خطر به مناطق خطرناک اعزام می‌شوند.

در زمان دفاع مقدس نیز سابقه این اقدامات و اعزام‌ها وجود داشت و نمونه ای از آن بود. هم‌اکنون نیز در مناطقی که مناطق خطر و بحران و جنگی است و نیاز به اقدامات پزشکی –درمانی و مداوای مجروحین وجود دارد، بسیج جامعه پزشکی با طیب خاطر و تعداد زیاد داوطلبین در سطوح مختلف از پرستار، بهیار و پیراپزشک تا سطوح بالای درجه‌ها، تخصصی و فوق تخصصی داوطلب می‌شوند و حضور بهم می‌رسانند. در برهه هایی از زمان که حضور پزشکان لازم می‌شد ما یک فراخوان محدودی دادیم و اکثر اعضای بسیج جامعه پزشکی و به طور کلی جامعه پزشکی اعلام آمادگی کردند به طوریکه خارج از تصور ما بود.

فارس: نظرتان را در مورد اینکه گفته می‌شود پزشکان اعزامی به مناطق محروم پزشکانی با سطح علمی و تجربه پایین هستند،بگویید؟

رئیس زاده: انجام این قبیل اقدامات نفع مالی برای کسی ندارد. ما به هیچ کدام از کسانی که اعزام می‌شوند ریالی پرداخت نمی کنیم. یعنی تفاوتی بین آدم ها و سطح توانمندی وجود ندارد. اینکه کسی از همه جا مانده باشد و بیاید در این اعزام ها شرکت کند در صورتی درست است که ما پولی پرداخت کنیم. اتفاقا کسانی که در این تیم ها اعزام می شوند از نخبه های علمی هستند و به لحاظ معرفتی و روحیه معنوی و انسان دوستی نیز ارزشمندند.

ما اکنون تیم هایی داریم که سرگروه این تیم‌ها شاخص ترین افراد در رشته خودشان هستند و این افراد با کسانی که از قبل تربیت کرده یعنی با دستیارانش و فلوشیپ ها اکیپی را تشکیل داده اند و مرتب در مناطق مختلف کشور می‌روند.

بنابراین تا جایی که امکان دارد سعی می‌کنیم تمام استانداردهای بهداتشی و خدماتی را رعایت کنیم یعنی اینکه ما حتما به این توجه داریم که به مردم آسیب وارد نکنیم به همین خاطر خیلی دقت در اعزام ها وجود دارد که همه استانداردهای فنی رعایت شود.

حتما اعضایی که در این گروه ها شرکت می‌کنند افراد برجسته و عمدتا جزء چهره‌های شاخص در رشته خودشان هستند. مطمئن باشید انسانهایی که در این برنامه ها شرکت می‌کنند همانطور که در بحث معرفتی از بقیه جلوتر هستند در بحث علمی هم توانایی این را داشتند که از دیگران پیشی بگیرند.

 

فارس: آیا این تیم های درمانی در خارج از کشور هم حضور دارند؟

رئیس زاده:بله، هم اکنون تیم هایی هستند که در مناطق محروم چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور و حتی در مناطقی که خیلی هم آرامش ندارد، ارائه خدمت می‌کنند.

حتی امکان انجام اعمال جراحی در بیمارستان‌های صحرایی وجود دارد. بیمارستان صحرایی اتاق عمل سرپایی دارد، یعنی تیم بیهوشی، اتاق عمل و تیم جراحی دارد اما عمل‌ ‌های سبک یعنی عمل‌هایی که بشود با رعایت تمام شرایط و اصول فنی و بهداشتی انجام گیرد، امکان عمل به وجود می‌آید ولی اگر نیاز به عمل سنگین‌تر باشد اعضای بسیج جامعه پزشکی با مراکز مجهزتر هماهنگی می‌کنند و افراد به آنجا منتقل می‌شوند.

فارس: آیا آماری از خدمات انجام شده از سوی سازمان به دست آمده؟

رئیس زاده: ما در پنج سال اخیر در قالب محور بیمارستان‌های صحرایی، بیمارستان‌های ثابت، اعزام تیم‌های تک‌تخصصی، اعزام تیم‌های اضطرارای، ویزیت‌های رایگان، اعزام تیم‌های بهداشتی- درمانی عمومی نزدیک به 10 میلیون نفر خدمت رایگان در مناطق محروم کشور ارائه دادیم که اگر رقم ریالی آن را بخواهیم حساب کنیم که البته همه آن هم به شکل رایگان انجام شد، چیزی بالغ بر110 میلیارد تومان خدمت بهداشتی – درمانی انجام شد.

اهمیت این کار به لحاظ عددی یا تعداد خدماتی که ارائه شده و یا به لحاظ ریالی عدد قابل توجهی نیست اما از این منظر که این خدمات در مناطق محروم انجام شده است یعنی مناطقی که دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی به خصوص خدمات تخصصی سخت است، ارزشمند می‌شود.

 این اهمیت به این دلیل است که کمترین فاصله تا دسترسی به پزشک متخصص در این مناطق چهار ساعت زمان لازم دارد و خیلی از این افراد به خاطر فاصله و دسترسی سخت به پزشک به سلامتی خود کم توجهی می‌کنند، از منظر دیگر این جریان در واقع خود یک مانور هماهنگی بین بخشی است. چون بسیج جامعه پزشکی به تنهایی این فعالیتها را انجام نمی‌دهد از دانشگاه های علوم پزشکی، هلال احمر، انتقال خون، سازمان های بیمه ای، بهداری نیروهای مسلح و همه عواملی که اعضای ذیربط هستند در حوزه سلامت کمک می گیرد و این مانور یک همکاری و هماهنگی بین بخشی برای حوزه سلامت است کار مفیدی است.

نکته سوم اینکه اینگونه خدمات اگرچه برای مردم برکت دارد و یک نوع خدمت است، نفع و برکتش برای جامعه پزشکی بیشتر است. یعنی ما معتقدیم که این اثر گذارترین کار فرهنگی است که میتواند در حوزه سلامت و در بین جامعه پزشکی انجام شود. به این معنا که خود این افرادی که به مناطق محروم رفته و از نزدیک با مردم تعامل می‌کنند و با درد مردم و رنج مردم آشنا می‌شوند و مشکلات مردم را می‌بینند؛ واقعا تحت تاثیر قرار می‌گیرند و مشتاق می‌شوند. عمده کسانی که در این برنامه‌ها شرکت می کنند چه در داخل و چه در خارج از کشور به نوعی مشتری دائم ما می‌شوند و این یک اثر پالایش روحی برای جامعه پزشکی دارد و مانع از این می‌شود که جامعه پزشکی ما دچار روزمرگی و درگیر مسائل روزانه مانند بحث های علمی و یا بحث‌های مادی شوند و این چنین اقدامات پزشکان را از فضای روزمره به فضایی سرشار از انسانیت و معنویت و عشقبازی که با مردم است می‌کشاند و اساس این کار نفع زیادی برای جامعه پزشکی دارد مدنظر ماست.

نکته آخر هم اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این اقدامات این است که جامعه پزشکی را همیشه آماده و پاشنه ورکشیده نگه می دارد زیرا ما نباید به وضع موجود عادت کنیم و سنگین بشویم. این حرکت باعث می‌شود که روحیه جهادی، روحیه فعال بودن، پاشنه ورکشیده بودن و تیز و فرز بودن در جامعه پزشکی ما حفظ شود که ما این روحیه و این دست حرکات جهادی را نیازمندیم.

 

 

فارس:برنامه آینده سازمان چیست؟

رئیس زاده: اکنون ما درحال پیگیری هستیم که این اقدامات جهادی که در تمام کشور از طرف گروههای مختلف انجام می شود را هم راستا، متمرکز و هماهنگ کنیم زیرا در این صورت اثرات بسیار مطلوبی را در نظام سلامت کشور خواهیم دید. این حرکات اکنون نیز وجود دارد و به صورت اقدامات جهادی انجام می‌شود اما متاسفانه پراکنده و به صورت جزیره ای است.

وزارت بهداشت و شخص وزیر بسیار راغب به این کار و پشتیبان آن هستند. کارهایی شروع شده است به خصوص با کمک وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی که بشود این اقدامات پراکنده را به صورت متمرکز، هم‌افزا و هماهنگ کرد. من معتقدم که به همان میزان که ما در حوزه های دولتی و اقدامات وزارتی و اقدامات نهادهای مسئول می‌توانیم بهداشت و درمان مردم را کمک کنیم، به همان میزان و شاید بیشتر در حوزه اقدامات جهادی و کارهای خیریه‌ای مثل کار های بسیج جامعه پزشکی می‌توانیم به بهداشت و درمان کشور کمک کنیم که نباید از این حضور غافل شویم زیرا ظرفیت بسیار عظیمی است و ما نتوانستیم متناسب با پتانسیل موجود از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/


5230860
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است