اقتصادی 13:43 - 17 مهر 1394
آخوندی :
وزیر راه و شهرسازی با با تاکید بر تلاش ۶ ماهه برای پاک‌کردن مداخلات غیرحرفه‌ای و خارج از حرفه در نظام مهندسی تاکید کرد: انحطاط مهندسی به این معناست که به کار با کیفیت و بی‌کیفیت یک نوع نگاه داشته باشیم.

شفاف‌سازی خدمات مهندسی منجر به کنترل‌های اجتماعی می‌شود

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز 16 مهرماه با حضور در دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه امیرکبیر پس شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: اهمیت نظام مهندسی ساختمان از دو منظر حائز اهمیت است نخست اینکه ساخت و ساز بزرگترین سرمایه ملی به شمار می‌رود و بیشترین سرمایه‌گذاری را در ایران به خود اختصاص داده است به‌ همین‌خاطر نیز مستقیما با منافع مردم سر و کار دارد.

وی گفت: همچنین به لحاظ حرفه‌ای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با بیش از 300 هزار عضو بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای در ایران به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی در بیان مهمترین ویژگی این دوره از انتخابات گفت: مهمترین ویژگی این دوره از انتخابات بحث تضاد منافع است که تلاش فراوانی در جهت رفع آن انجام شد. تلاش کردیم در این انتخابات افرادی که دارای تضاد منافع هستند، یعنی می‌توانند از یک طرف امضا کنند و از طرف دیگر امضای خود را تایید کنند را حذف کنیم.

آخوندی تاکید کرد: در این دوره از انتخابات تلاش کردیم تا تضاد منافع را برطرف کنیم تا مردم بتوانند اطمینان حاصل کنند افرادی که انتخاب می شوند علاوه بر دفاع از منافع مردم و تامین منافع آنان به ارتقای کیفیت خدمات دهی خود نیز توجه دارند.

وی ادامه داد: ارتقای کیفیت مهندسی از این جهت حائز اهمیت است که باعث خوش‌نامی جامعه مهندسان می‌شود، اینکه عده‌ای اندک به خاطر منافع شخصی خود ضمن نادیده گرفتن حقوق مردم باعث شوند، تا جامعه مهندسی در بین آحاد مردم موقعیت و جایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد، در این دوره از انتخابات کاهش پیدا کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان نظام مهندسی یکی از فراگیرترین انجمن‌های حرفه‌ای کشور است که می‌تواند بر مسائل حرفه‌ای تأثیر مهمی بگذارد، به همین خاطر تصورم این است که باید بتوانیم نظام مهندسی را از مداخله خارج از حرفه و غیرحرفه‌ای پاک کنیم تا انجمنی حرفه‌ای داشته باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه عده معدودی تحت عنوان امضافروشی منافع حرفه‌ای جامعه مهندسی را مخدوش کرده‌اند، تاکید کرد: در این دوره با منع حضور افراد دارای تضاد منافع از نامزدی در انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان حرفه مهندسی به جایگاه و کارکرد واقعی خود دست می یابد.

وی گفت: به همین خاطر افرادی که در دولت و نهادهای مردمی هستند و باید نقش کنترل داشته باشند در این دوره از انتخابات امکان شرکت نداشتند و اعضای هیات مدیره عمدتا اعضای حرفه ای خواهند بود که این مساله گامی بسیار بزرگ در جهت ارتقای اخلاق مهندسی است تا مهندسان بتوانند با شفافیت کامل عمل کنند.

وزیر راه و شهرسازی در بیان انتظارات خود از هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان گفت: انتظار من از هیات‌مدیره شفافیت و امکان اطلاع‌رسانی صحیح و واقعی به مردم است. همچنین از رخنه افراد دارای تضاد منافع در جمع هیات‌مدیره خودداری شود و این مساله‌ای است که نه فقط در حرفه مهندسی که در تمامی سطوح مدیریتی حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه باید منافع حرفه‌ورزان تأمین شود خاطرنشان کرد: تأمین منافع حرفه‌ورزان تأمین منافع ملی است و با این کار به یک نوع کسب و کار منصفانه می‌رسیم. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که مردمی که از منافع و خدمات مهندسی بهره‌مند می‌شوند، لزوما مهندس نیستند و از کیفیت خدماتی که دریافت می‌کنند آگاهی ندارند بنابراین شفاف‌سازی در این حرفه منجر به کنترل‌های اجتماعی می‌شود.

آخوندی ادامه داد: به همین خاطر در چند ماه گذشته هر جایی که می‌توانست تضاد منافع ایجاد شود و به بیان دیگر یک نفر می‌توانست در دو طرف میز قرار بگیرد را به عنوان بزرگ‌ترین نقض اخلاق نظام مهندسی بر آن موضع‌گیری کردم. هنوز هم و هنوز هم فکر می‌کنم اساسا مهندسان شریف و زحمتکش ایران با این اتفاق می‌توانند وجاهت حرفه‌ای و اجتماعی خود را اعتلا بخشند.

وی تأکید کرد: بنده به عنوان مهندس حرفه‌ای تلاش می‌کنم به سهم خود به کسانی که فکر می‌کنم صلاحیت دارند رأی بدهم.

آخوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص رأی دادن به ائتلاف گفت: من تلاش می‌کنم شخصا رأی بدهم.

وزیر راه و شهرسازی درباره عقیده جامعه مهندسی که بیکاری را معضل فراگیر این حرفه می دانند اظهار کرد: اصلی‌ترین بحث رقابت است ما باید به این سمت برویم که مهندسان بتوانند خدمت مورد نیاز جامعه را با کیفیت برتر انجام دهند. همچنین باید نظام توزیع کار مهندسی به گونه‌ای باشد تا کار مهندسی باکیفیت از بی‌کیفیت تمیز داده شود؛ اگر به کار و خدمت همه مهندسان به یک گونه نگاه کنیم، انحطاط مهندسی است.

وی افزود: باید برای ایجاد رقابت تلاش کنیم تا مردم بیشتری به‌ سمت مهندسان بیایند زیرا که می‌دانند خدمات باکیفیت دریافت می‌کنند و این در جهت ایجاد اشتغال مهندسان مؤثر است. همچنین فرصت‌های شغلی به محیط اجتماعی برمی گردد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان بزرگ‌ترین اقدام سال جاری را در انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان حذف افراد دارای تضاد منافع عنوان کرد و گفت: مهندسان اکنون می‌دانند که برای ارتقای جایگاه خود باید خدمات خوبی ارایه بدهند نه آنکه به پست‌های دولتی و شبه دولتی وصل شوند.


7182099
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت تا پایان اردیبهشت، ­ زمان تحویل این کارت‌ها از یک ماه به یک هفته کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین المللی اخذ شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده امسال به طور قطع از طریق مشارکت‌های مردمی محقق خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است