به گزارش ایسنا، آیتالله اعرافی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت، گفت: امام رضا(ع) یک نقطه درخشان و فصل نو در تاریخ امامت بودند؛ رویداد بزرگ ولایت عهدی در ابتدا به ظاهر ناگوار و اجباری بود ولی هنر انسانهای بزرگ آن است که از وقایع غیر اختیاری فرصتهای بزرگ میسازند و از آن بهرهبرداری میکنند.
وی افزود: بسیاری از فصول مهم تاریخ توسط رهبران بزرگ الهی در مقاطعی بوده است که حوادث غیر ارادی رخ داده است ولی با مهندسی دقیق، این حوادث به سود مکتب الهی رقم خورده است.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: امام رضا(ع) در شرایطی قرار گرفتند که دستگاه خلافت عباسی به دنبال تجربه نویی در زمامداری بود و اقدامی بیسابقه کرد که بعد از آن نیز دیگر روی نداد.
وی گفت: خطر این تجربه این بود که دستگاه امامت را در دستگاه خلافت هضم میکرد؛ مامون این ریسک بزرگ را انجام داد و هدف آن بود که گفتمان ولایت که همیشه از جریانات دیگر جدا بود در این دستگاه هضم شود.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: سیاست منصور داونیقی و هارون و متوکل و ...سیاست فشار و هجمه بود ولی مامون تصیمی دیگر گرفت که با روش زیرکانه امامت را از بین ببرد ولی هنر بزرگ امام آن بود که ایشان مهاجرت اجباری را به هجرت بزرگی مبدل کردند که از هجرتهای انتخابی نیز ارزش بیشتری پیدا کرد.
وی عنوان کرد: نکته دیگر در این مهاجرت، مقاومت است یعنی جریان حق اجازه هضم شدن در دستگاه ظلم و باطل را ندهد؛ این فشاری که روی امام رضا(ع) بود کمتر از هجمه علیه امام حسین(ع) نبود زیرا جنس این هجمه از همه جوانب و ابعاد بود.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: اگر امروز یک گام از اهداف خود بازگردیم دشمنان گامهایی به جلو خواهند آمد که این درس، درس بزرگ دهه کرامت است.
وی گفت: درس حکمت، درایت و تعامل با صاحبان ادیان و مذاهب است؛ امروزه به دو عنصر مقاومت در مقابل دشمن و نقشههای پیچیده آنها و فضای تعامل بین مذاهبی نیازمند هستیم که امام رضا(ع) این اصل را در زندگی خود مجسم کردند.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: تجربه دهه کرامت، تجربه کمنظیر و دلپذیر است؛ حرکت فرهنگی جبههای و منظومهای باید در این جهت انجام شود؛ نفس اینکه این مجموعه از نهادهای مختلف در کنار هم هستند و راهبردی را مشخص کردند و تقسیم کار درستی انجام شده است و همافزایی در میان آنها ایجاد شده است، مسئله مبارکی است.
وی عنوان کرد: بهرهگیری از فرصتهای مردمی از دیگر درسهای دهه کرامت است؛ فکر و فرهنگ را باید از مردم بخواهیم از درون مردم جستوجو کنیم و انسانهای اندیشمندی که خودجوشانه رشد کردند باید پایه فعالیتهای فرهنگی شوند.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: فعالیتهای فرهنگی به شکلهای مختلف انجام میشود ولی باید نسبت به مسئله نفوذ این فعالیتها در میان نسل جوان جامعه بیاندیشیم؛ نسل جوان ما نسل خوبی هستند زیرا نسلهای قبلی تحت این همه فشار و هجمه قرار نداشتند.
وی گفت: امروزه گزینههای بینهایتی در مقابل جوانان ما قرار دارد و اگر امروز جوانان ما این شرایط را دارند قابل تمجید است ولی هیچگاه نباید چشم را در مقابل آسیبها ببیندیم و نباید از این مسئله غفلت کنیم که برخی از کارهایی که برای آن بودجه خرج میکنیم ثمره لازمی ندارد.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: جبهه و منظومه کرامت باید این آسیبشناسی و ضعف در نفوذ پیام را باید مد نظر داشته باشند تا حرکت خود را ارتقاء ببخشد ؛ همه دستگاههای ما نیازمند این مسئله هستند.
وی عنوان کرد: حضور نهادهای ملی و بینالمللی از برکات این دهه است که با این نهادهای مردمی و بینالمللی میتوان این شعار مبارک را عالمتاب و جهانگیر کرد؛ نهادهای شناخته شده بزرگی در این زمینه مسئولیت دارند و ظرفیتهای فراوانی نیز در جامعه و نهادهای ما وجود دارد که این امور مردمی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هستههای قوی حوزوی از جوانان شکل گرفته و به شکل خوش فکر و خودجوش و درونزا فعالیت دارند که نسبت به آنها احساس وظیفه میکنیم؛ رهبر انقلاب نیز در تاکیدات خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی بر همین ظرفیتهای مردمی تاکید کردهاند.
وی گفت: ظرفیتهای بسیاری برای حضور در عرصه بینالمللی وجود دارد و کارهای بسیاری میتوان انجام داد که نیازمند پول زیادی نیستند؛ ۴۰ هزار فارغالتحصیل و ۴۰ هزار طلبه غیر ایرانی در حال تحصیل در المصطفی هستند که میتوانند به یک شبکه بینالمللی مبدل شده، حرکت خود را سامان دهند.
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی سرچشمه و سرآغاز جریانات متعدد علمی، فرهنگی و دینی است که دهه کرامت یکی از این برکات است و حوزههای علمیه نیز وظیفه خود میدانند که در راستای اعتلای گفتمان ناب اسلام و انقلاب اسلامی تلاش کنند.
انتهای پیام