اقتصادی 21:15 - 06 خرداد 1397
محمد اشرفی- خبرنگار:اگر می‌خواهید در راستای تحقق اهداف تجاری خود حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، باید از برخی اشتباهات رایجی که استارتاپ‌ها در شبکه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند، اجتناب کنید؛ اشتباهاتی که ۱۰مورد از مهم‌ترین آنها را می‌توان اینگونه تشریح کرد:

  • 1- نداشتن هدف

هر استارتاپی باید طرح کسب‌وکار (Business plan) خاص خود را داشته و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز باید بخشی از این طرح باشد. هدفگذاری برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مستلزم این است که شما ابتدا مشتریان هدف خود را مشخص کرده و سپس در مورد محل یافتن آنها تصمیم‌گیری کنید.

هیجان ناشی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و تلاش برای معرفی آن به دیگران می‌تواند باعث شود که شما در همه شبکه‌های اجتماعی کوچک و بزرگی که می‌شناسید، عضو شوید. فعالیت همزمان در فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، پینترست، اینستاگرام، اسنپ‌چت و... دستاوردی به‌جز خستگی برای شما نخواهد داشت. بنابراین لازم است استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به تعداد اندکی شبکه خاص - که برحسب مشتریان هدف خود برگزیده‌اید- محدود کرده و اقدام به انتشار پست‌های منظم در این شبکه‌ها کنید.

  • 3- انتشار پست‌های مشابه در چند شبکه اجتماعی

کپی کردن مطالب معمولا کار هرزنامه‌نویسان است و کارآفرینان نباید به چنین شیوه‌ای روی بیاورند. شما باید محتوای پست‌های خود را با شبکه‌ای که پست را در آن منتشر می‌کنید، وفق دهید. مثلا شما می‌توانید در صفحه توییتر خود یک یا چند خبر کوتاه در مورد محصول جدیدتان منتشر کنید و تصاویر آن را نیز در صفحه اینستاگرامتان قرار دهید. از طرفی سعی کنید مطالبتان در شبکه‌های اجتماعی تا حد امکان مختصر و مفید باشد.

  • 4- استفاده نادرست از هشتگ‌ها

هشتگ‌ها می‌توانند مانند یک میان‌بر عمل کرده و افراد را به سمت برند شما هدایت کنند، اما به این شرط که شما استراتژی خاصی برای استفاده درست از آنها داشته باشید. استفاده از یک یا 2هشتگ می‌تواند دفعات خوانده شدن توییت‌های شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد اما افراط در استفاده از هشتگ‌ها نتیجه معکوس خواهد داشت.

  • 5- بی‌توجهی به محتوای بصری

امروزه کمتر کسی از تأثیرات بازاریابی بصری بی‌اطلاع است. براساس تحقیقات شرکت رسانه‌ای سوشال مدیا اگزمینر (Social Media Examiner) که در حوزه مطالعه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، استفاده از تصاویر مناسب در کنار پست‌های فیس‌بوک و توییتر می‌تواند احتمال خوانده شدن یا بازنشر آنها را بیش از دوبرابر افزایش دهد. البته به یاد داشته باشید که انتشار تصاویر بی‌کیفیت یا تصاویری که نوشته‌هایی طولانی در آنها جای داده شده است، کسب‌وکار شما را در ذهن مخاطبان، آماتور جلوه خواهد داد.

  • 6-غافل شدن از اهمیت «بیو»

در سایتی مانند اینستاگرام، بیوگرافی (بیو) افراد و شرکت‌ها نخستین چیزی است که به چشم مراجعه‌کنندگان می‌آید. استارتاپ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی موفقیت بیشتری کسب می‌کنند که بتوانند اطلاعات ضروری خود را به‌گونه‌ای خلاقانه در بیوگرافی بگنجانند و برند خود را متمایز جلوه دهند. ارزش‌های کسب‌وکارتان را در چند کلمه برای مشتریان بالقوه بیان کرده و با نمایش دادن عکس‌هایی از افراد تیم تخصصی خود، مشتریان را با بعد انسانی شرکتتان آشنا کنید.

  • 7-پاسخ ندادن به شکایات مشتریان

مواجه شدن با شکایات گاه و بیگاه مشتریان فقط مختص شرکت شما نیست و همه شرکت‌ها به‌نوعی با این چالش درگیرند. وقتی یک مشتری ناراضی اقدام به انتشار یک پست سرشار از خشم علیه شما می‌کند، سایر مشتریان منتظرند تا واکنش شما را در برابر او ببینند. بنابراین همیشه در اسرع وقت و به شیوه‌ای محترمانه و حرفه‌ای به شکایات مشتریان خود پاسخ دهید. بی‌اعتنایی به شکایات، حذف کردن نظرات انتقادی یا ارائه پاسخ‌های تمسخرآمیز به مشتریان ناراضی، نتیجه‌ای جز بدتر شدن اوضاع ندارد.

  • 8- بازخورد نگرفتن از مشتریان

هیچ فرصتی را برای دانستن نظرات مشتریان از دست ندهید، به‌ویژه وقتی پای توسعه محصولات جدید در میان باشد. شما می‌توانید در صفحات اجتماعی خود مباحثی را مطرح کرده و مشتریان را به‌نظر دادن تشویق کنید، یا اینکه در مواقع لزوم از قابلیت شبکه‌های اجتماعی برای انجام نظرسنجی بهره بگیرید.

  • 9-تبلیغ بیش از حد

شاید عجیب به‌نظر برسد اما تبلیغات بیش از حد ممکن است گاهی نتیجه عکس بدهد. مؤسسه سوشال مدیا تودی (Social Media Today) به کارآفرینان نوپا توصیه می‌کند که حداکثر 20درصد از پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را به تبلیغ مستقیم برندشان اختصاص دهند و در مابقی پست‌ها به مباحث مرتبط با کسب‌وکار خود بپردازند. مثلا اگر در زمینه فروش مکمل‌های پروتئینی فعالیت می‌کنید، می‌توانید مقالاتی درخصوص تغذیه یا تصاویری از ورزشکاران مختلف را در صفحات اجتماعی خود منتشر کنید.

  • 10-استخدام نکردن یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی

وقتی موارد فوق را مرور می‌کنید، احتمالا از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید زمان و تخصص زیادی که برای راه‌اندازی و اداره صفحاتی کارآمد در شبکه‌های اجتماعی لازم است را داشته باشید. شاید پاسخ صادقانه سؤال شما این باشد که گاهی نمی‌توانید چنین کاری را خودتان انجام دهید. از طرفی بهتر است در برابر وسوسه محول کردن کار اداره صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به برادرزاده یا منشی‌تان مقاومت کرده و یک فرد حرفه‌ای را برای این کار استخدام کنید. باید کارشناسی را پیدا کنید که علاوه بر آشنایی مناسب با فناوری اطلاعات و ارتباطات، از لحاظ مهارت‌های نوشتاری، تجربه بازاریابی و بینش کارآفرینی نیز در سطح بالایی باشد تا بتواند جایگاه استارتاپ شما در شبکه‌های اجتماعی را بهبود بخشد.


9792653
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: باید معافیت ها را هدفمند کنیم و تاثیر معافیتی را که اعمال می کنیم در حوزه مورد نظر ببینیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و عشایر توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است