اجتماعی 09:22 - 23 تیر 1393
فوق تخصص گوارش و کبد:
یک فوق تخصص گوارش و کبد، بیماری کبد چرب را شایعترین بیماری کبدی در جهان و ایران توصیف کرد.

کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در ایران و جهان/ 28 درصد نوجوانان در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب

ناصر ابراهیمی دریانی، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با معرفی بیماری کبد چرب به عنوان شایعترین بیماری کبدی در ایران و جهان تصریح کرد: در ایران شایعترین علت افزایش آنزیم های کبدی کبد چرب است.

این فوق تخصص گوارش و کبد در توضیح بیماری کبد چرب گفت: کبد چرب به تجمع چربی در کبد گفته می شود و علت اصلی شکل گیری این بیماری مربوط به مقاومت این عضو به انسولین است زیرا پس از ایجاد مقاومت به انسولین، دیگر کبد امکان سوخت و ساز چربی‌ها را ندارد و در نتیجه باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد و در نهایت التهاب ایجاد می‌شود.

ابراهیمی دریانی روند پیشرفت بیماری کبد چرب را به 3 فاز تقسیم و تصریح کرد: در فاز اول چربی در کبد ذخیره می شود و اگر بیمار به این مسأله توجه نکند، کبد همراه با فیبروز ملتهب می‌شود که به آن مرحله NASH گفته می‌شود و اگر باز هم بیمار به این مرحله دقت نکند بیماری پیشرفت می‌کند و کبد از بین می‌رود که به آن سیروز می‌گویند.

وی افزود: متاسفانه 3درصد کسانی که در مرحله تجمع اولیه چربی یا فاز اول هستند وارد مرحله سیروز می‌شوند و 20 درصد کسانی که در مرحله NASH هستند وارد مرحله سیروز می‌شوند که در این مرحله بیمار دچار ورم پاها، آب شکم و زردی، سرطان کبد و بالاخره بیمار مجبور به پیوند کبد می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: معمولاً مهمترین عامل ایجاد کبد چرب افزایش وزن بدن است یعنی کسانی که به سندروم متابولیک یعنی چاقی، دیابت و افزایش چربی خون به خصوص LDL بیشتر از حد و کاهش HDL مبتلا هستند.

ابراهیمی دریانی در توضیح سندروم متابولیک تصریح کرد: سندروم متابولیک به مجموعه‌ای شامل چاقی، فشارخون، افزایش چربی مضر به بیش از 110 و کاهش چربی مفید به کمتر از 40 و دیابت اطلاق می‌شود.

وی افزود: امروزه مسأله نگران کننده در بیماران کبد چرب، بیش از مسأله از بین رفتن کبد، مرگ شخص به علت مشکلات قلبی و عروقی است زیرا پژوهش‌ها نشان داده است، بیشترین علت مرگ افراد مبتلا به کبد چرب، تصلب شرایین است و مطالعات نشان می‌دهد که رگهای قلب و رگهای تغذیه کننده مغز افراد مبتلا به کبد چرب زود بسته می شود و دچار سکته مغزی یا قلبی شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه بیشترین خطر کبد چرب در ایران متوجه نوجوانان است، چنانکه 28 درصد نوجوانان ما وزنشان بیش از حد است و به عنوان افراد چاق تلقی می‌شوند و این خطر در نسل آینده وجود دارد که شمار زیادی از افراد دچار کبد چرب شوند.

ابراهیمی دریانی درباره نشانه‌های ابتلا به بیماری کبد چرب گفت: بیماری کبد چرب اغلب بدون علامت است و نشانه‌ها فقط زمانی ظاهر می‌شود که کبد به مرحله سیروز رسیده است به همین جهت توصیه می‌کنیم تمام افراد چاق به ویژه چاقی شکمی، دارای بیماری قند، دارای چربی خون بالا آزمایش کبد بدهند زیرا معمولاً کبد چرب بدون علامت است.

وی با تأکید بر رعایت رژیم غذایی تا پایان عمر بر کنترل بیماری کبد چرب خاطرنشان کرد: تمام افرادی که سندروم متابولیک یا چاقی شکمی دارند باید تست های کبدی دهند زیرا تشخیص کبد چرب بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی و سونوگرافی است ولی بایستی اذعان کرد حدود 25 درصد موارد هم سونوگرافی از تشخیص کبد چرب ناتوان است و این بیماری بر اساس اختلال آنزیم های کبدی به صورت قطعی شناسایی می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به لزوم نمونه‌برداری از کبد در شرایط خاص افزود: افرادی که به بیماری سندروم متابولیک مبتلا هستند یا مردان دارای سن بیش از 50 سال بیشتر در معرض خطر ابتلای به کبد چرب هستند.

ابراهیمی دریانی درباره نحوه درمان بیماری کبد چرب گفت: درمان بیماری کبد چرب بر مبنای دارو نیست بلکه تغییر شیوه زندگی است یعنی بیمار باید با کاهش وزن خود به میزان نیم کیلو در هر ماه و ورزش، سوخت و ساز متابولیسم بدن را افزایش دهد تا همراه با اصلاح رژیم غذایی به درمان کبد چرب کمک کند.

وی کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی را نیز از دیگر عوامل تشدید بیماری کبد چرب دانست و گفت: اگر کسی کبد چرب دارد باید علاوه بر ورزش و رژیم غذایی از کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی نیز خودداری کنند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تأکید بر لزوم تکرار تست های کبدی در افراد چاق، عوارض سیروز کبد را سرطان کبد، آب آوردن شکم، واریس، استفراغ خونی، گشاد شدن رگهای مری،‌ مختل شدن هوشیاری و قدرت تمرکز و گاهی کمای کبدی عنوان کرد.


4232149
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: کلیه مشمولان دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ می‌بایست در محل و مراکز مندرج در برگ معرفی نامه مشمولان حضوریابند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آخرین نرخنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت انواع قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شرور، عامل تیراندازی و اراذل و اوباش در شهر تهران دستگیر شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به ممنوعیت ورود حیوانات اهلی به ویژه سگ‌ها به بوستان‌های تهران، گفت: در این حوزه شهروندان باید همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» محسنی اژه‌ای گفت: عملیات «وعده صادق» که یک اقدام تنبیهی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی بود، حق مشروع جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تحقق شعار سال خواستار شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تمامی پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ در سراسر کشور جهت شرکت در دوره کارآموزی مربوط که از پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؛ باید ثبت نام کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود تذکرهای قبلی متاسفانه شاهد این هستیم که هر روز رفیوژهای جدیدی که بسیار هزینه بر هستند وسط خیابان‌ها سبز می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران از تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار گودرزی گفت: مأموران هنگ مرزی زابل مستقر در پست مراقبت پل بین‌المللی ابریشم ۵۲۰ کیلوگرم مواد افیونی را کشف و ضبط کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است