اجتماعی 10:01 - 02 فروردین 1397
امروز مشکل چاقی و اضافه وزن محدود به بزرگسالان نیست و این مشکل روندی صعودی و رو به رشد در کودکان نیز داشته ، به طوری که چاقی کودکان در قرن حاضر به یکی از چالش‌های جهانی تبدیل شده است.

زنگ خطر چاقی کودکان به صدا درآمد

به گزارش ایسنا، تعداد نوزادان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی و همچنین کودکان از ۳۲ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۱۹۹۰ به ۴۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ افزایش داشته است. حتی در کشورهای آفریقایی به تنهایی تعداد کودکان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی از چهار میلیون به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است. بر اساس آمارجهانی بیش از ۸۱ درصد از کودکان سنین پیش دبستانی دارای اضافه وزن در کشورهای در حال توسعه بوده که سهم قاره آسیا بیش از ۴۱ درصد است، این در حالی است که روند افزایش چاقی در کشوهای فوق به نسبت کشورهای توسعه یافته نیز سرعت بیشتری داشته و ۳۰ درصد سریع‌تر است. اگر روند کنونی اضافه وزن و چاقی در کودکان بدون هیچ افزایشی پیش رود، در کمتر از ۱۰ سال آینده بیش از ۷۰ میلیون کودک درسطح جهان دارای اضافه وزن یا چاقی خواهند بود.

 مطالعات انجام شده حاکی از آن است که بیشترین شیوع چاقی کودکان در غرب آسیا و شرق اروپا و منطقه مدیترانه است. در ایران نیز بر اساس مطالعات کشوری انجام شده روی کودکان و نوجوانان شش تا ۱۸ ساله، در حال حاضر میزان کمبود وزن و اضافه وزن و چاقی از میزان یکسانی برخوردار است. به طوری که ۱۳.۹ درصد کمبود وزن و ۱۳.۴ درصد اضافه وزن دارند. اضافه وزن در استان‌های شمالی کشور و در چهارمحال و بختیاری بیشتر است در حالی که در استان‌های جنوبی به ویژه سیستان و بلوچستان کمبود وزن بیشتر یدده می‌شودو همچنین پسرها از اضافه وزن و چاقی بیشتری نسبت به دختران برخوردارند.

با توجه به کاهش سن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، این روند افزایش چاقی در دنیا و کشور زنگ خطری است که باید قبل از بروز معضلات جدی‌تر نسبت به پیشگیری و یافتن چاره و درمان آن اقدام کرد و به همین دلیل نقش والدین به عنوان ستون اصلی غیرقابل چشم‌پوشی است.

دکتر رویا کلیشاری در کتاب « پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان» می‌گوید که عوارض چاقی کودکان و نوجوانان تنها محدود به اضافه وزن نیست و تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که چاقی و اضافه وزن در کودکی و نوجوانی با بروز عوارض متعدد در سیستم‌های مختلف بدن مانند فشار خون، اختلال در سطح چربی‌های خون و دیواره رگ‌های خونی، افزایش سطح انسولین و بروز سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲، عوارض کلیوی، مشکلات تنفسی، افزایش خطر کیست‌های تخمدان در دختران و کاهش توان جنسی در پسران و مشکلات استخوانی عضلانی مرتبط است.

کاهش وزن در بروز یا درمان بیماری های مختلف تاثیر زیادی دارد. برای مثال می‌تواند ۵۵ درصد در کاهس استرس و افسردگی، ۸۲ درصد در کاهش بیماری‌های قلبی،۸۵ درصد از مرگ  ومیر،۸۳ درصد در بهبود دیابت نوع ۲، ۹۵ درصد در بهبود کیفیت زندگی، ۵۷ درصد در بهبود میگرن و ۳۷ درصد در کاهش التهاب کبدی موثر باشد.

دلایلی همچون وضعیت دوران بارداری مادر، وراثت و ژنتیک، تغذیه دوران شیرخوارگی، اختلالات غددی و هورمونی، مصرف دارو، رژیم و عادات غذایی، کم تحرکی، میزان خواب، علل روحی و روانی و مشکلات خانوادگی در این بروز چاقی کودکان موثر است.

انتهای پیام


9722492
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است