فرهنگی‌هنری 18:04 - 30 مهر 1399
میثم فراهانی در دیدار با رییس مؤسسه تحقیقاتی و پژوهش‌های علمی الحبیب المستاوی تونس گفت: نقش علما و صاحب‌نظران اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر جنایات رژیم غاصب قدس بسیار مهم و سازنده است.

وحدت امت اسلامی، ضرورت و نیاز استراتژیک محسوب می‌شود

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با آغاز ماه ربیع‌الاوال، میثم فراهانی، رایزن فرهنگی ایران در تونس با شیخ محمد صلاح الدین المستاوی، عضو سابق مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی و رییس مؤسسه تحقیقاتی و پژوهش‌های علمی الحبیب المستاوی تونس دیدار و گفت‌وگو کرد.

فراهانی با اشاره به سابقه حضور شیخ مستاوی در کنفرانس‌های بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران و تلاش‌های وحدت گرایانه وی در زمینه های مختلف، وحدت اسلامی و دوری از اختلافات مذهبی را امری ضروری و نقش علماء در این زمینه را سازنده توصیف کرد.

وی تأکید کرد: وحدت امت اسلامی، ضرورت و نیاز اجتماعی ـ سیاسی و امری حیاتی و استراتژیک محسوب می‌شود و جنبه صوری و تشریفاتی ندارد و عاملی برای تصحیح نگاه جامعه جهانی نسبت به دین مبین اسلام و ترسیم خطوط حایل میان اسلام و فِرق جعلی است.

رایزن فرهنگی ایران در تونس با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تحقق وحدت اسلامی و تعیین هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) آن را گامی عملی برای اتحاد صفوف مسلمین و ایجاد زمینه‌ای سازنده جهت بحث و تبادل نظرات علمی پیروان مذاهب اسلامی در سراسر جهان دانست.

فراهانی مطرح کرد: دشمنان اسلام همواره کوشیده‌اند با ارائه تصویری غیر واقعی از اسلام و نیز، ایجاد تفرقه بین مسلمانان، اتحاد و همبستگی آنان را در برابر موج سهمگین هجمه‌های علمی، تبلیغاتی و رسانه‌ای از بین ببرند و با نفوذ در بین مذاهب مختلف اسلامی، همدلی و یکپارچگی انان را مخدوش کنند. از این رو نقش علماء و اندیشمندان جهت آگاه سازی جامعه و بیان سیاست‌های تفرقه برانگیز دشمنان، بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

رایزن فرهنگی ایران در تونس با اشاره به برگزاری سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، یاد و خاطره آیت‌الله تسخیری(ره) و مجاهدت‌های خالصانه او برای تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی را ماندگار توصیف کرد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های همیشگی آن عالم فرزانه، بالابردن آگاهی جامعه اسلامی نسبت به ضرورت اتحاد و همبستگی و دوری از اختلافات بود و همواره با تأکید بر مشترکات فراوان مذاهب اسلامی، با حضور فعال در کنفرانس‌های مختلف بین‌المللی تلاش کردند تصویری حقیقی از اسلام و ثمرات اتحاد مسلمین را با استناد به قرآن کریم و سیره و سنت پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت مکرمشان به تصویر بکشند و در این میان از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

فراهانی خاطرنشان کرد: امروز و در شرایط کنونی جهان اسلام که رژیم اشغالگر قدس با وقاحت تمام، مسیر عادی سازی روابط با برخی از کشورهای اسلامی را در پیش گرفته است، نقش علما و صاحب‌نظران اسلامی برای تبیین اهداف این اقدام بسیار مهم و سازنده بوده و لازم است جهان اسلام در برابر رفتار برخی از کشورهای عربی و اسلامی که چشم خود را در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم مظلوم فلسطین بسته‌اند و روابط خود را با آن رژیم عادی کرده‌اند، سکوت نکرده و موضعی اساسی در برابر این اقدام اتخاذ کنند.

وحدت اسلامی یک ضرورت قرآنی است

شیخ محمد صلاح الدین المستاوی نیز در سخنانی، به سوابق فعالیت‌ها و حضور خود در کنفرانس‌های مختلف وحدت اسلامی در تهران اشاره و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان منادی وحدت مسلمین توانسته است، اقدامات مؤثر و مفیدی را در این زمینه به منصه ظهور برساند.

وی با تأکید بر ضرورت پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف وحدت اسلامی در ایران و دیگر کشورها و یافت راه حل‌های عملی برای کاهش فاصله مذهبی بین پیروان مذاهب گوناگون، از هوشیاری، علم و باورپذیری به عنوان سه عنصر مهم برای تحقق وحدت اسلامی نام برد و گفت: وحدت اسلامی نه تنها یک شعار بلکه یک ضرورت قرآنی است و در عصر حاضر که جهان با انواع مختلف تهدیدات مجازی و رسانه‌ای روبرو است، باید اندیشمندان مسلمان با تقویت دانش و آگاهی خود و حفظ هوشیاری در برابر توطئه‌های مختلف دشمنان، سدی محکم برای نفوذناپذیری آنان در فکر و باور جوانان مسلمان ایجاد و با بیان حقایق واقعی اسلام و تأکید بر مشترکات فراوان مذاهب اسلامی، تصویری روشن و حقیقی از اسلام را به جهانیان عرضه کنند.

کارشناس مجمع فقه اسلامی جده در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت‌الله تسخیری از ایشان به عنوان شخصیتی بی نظیر و وحدت جویی بی مانند نام برد و افزود: طی سال‌های متمادی آشنایی و ارتباط با آن مرحوم، وحدت گرایی و تلاش مخلصانه برای تحقق جامعه‌ای بدور از تعصب و اختلاف را از مهمترین ویژگی‌ها ایشان یافتم و هیچ گاه چهره متبسم و نورانی همراه با وقار و متانت همیشگی ایشان را از یاد نخواهم برد.

مدیر مجله جوهر اسلام تونس همچنین با اشاره به تلاش‌های علمی مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی الحبیب المستاوی، بر تقویت همکاری‌های دوجانبه با رایزنی فرهنگی ایران تأکید و جهت گسترش همکاری‌ها اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام


10774764
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری با سابقه رادیو ایران گفت: من ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» اجرا کرده‌ام و مردم همیشه با رادیو دوست بوده اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسنین الحلو، میزبان برنامه قرآنی محفل در یک ویدیویی همراه با مجری برنامه از مخاطبان تلویزیون دعوت کرد تا این مسابقه قرآنی را تماشا کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد زبان و ادبیات پارسی با اشاره به روز جهانی کتاب و حق مولف، سرانه مطالعه در ایران را در مقایسه با دیگر کشور‌ها پایین دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است