علمی فناوری 14:28 - 01 اردیبهشت 1400
پژوهشگران آمریکایی، پلتفرم جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند درمان‌های ویژه‌ای را برای مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر دارو ارائه دهد.

مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر دارو به کمک یک پلتفرم جدید

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، هنگامی که شیوع بیماری رخ می‌دهد، زمان ابداع و توزیع درمان، نقش مهمی در نجات زندگی بیماران دارد اما تولید داروهای سفارشی معمولا روند آهسته و دشواری را طی می‌کند.

پژوهشگران "دانشگاه کلرادو بولدر"(CU Boulder) آمریکا، پلتفرمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند تنها طی یک هفته، درمان‌های ویژه و موثر "اسید نوکلئیک پپتید"(PNA) برای استفاده در برابر همه انواع باکتری ابداع کند. شاید این پژوهش بتواند روش واکنش ما نسبت به همه‌گیری و همچنین نحوه برخورد با موارد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را تغییر دهد.

پلتفرم موسوم به "FAST" می‌تواند به سرعت، آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی را برای انواع بیماری ارائه دهد که به طور ویژه برای هدف‌گیری باکتری‌های مورد نظر طراحی شده‌اند. این پژوهش، مهار قابل توجه رشد و سایر واکنش‌های مثبت را در باکتری‌های مقاوم مانند "اشریشیا کلی" (E. coli) نشان می‌دهد. سازگاری این نوع داروها، بسیار سریع‌تر از داروهای جدیدی است که به بازار عرضه می‌شوند.

روش‌های سنتی کشف دارو معمولا ۱۰ سال یا بیشتر زمان می‌برند. این روش‌ها برای شناسایی مولکول‌های یک باکتری ابداع شده‌اند که برای بهبود سلامت انسان می‌توان از آنها در برابر باکتری‌های دیگر نیز استفاده کرد. تکامل طی میلیاردها سال موجب شده است که رشته‌های باکتری در برابر این نوع روش‌ها، به طور فزاینده‌ای مقاوم باشند. بخشی از این مقاومت، به خاطر تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشکان است. از پلتفرم FAST می‌توان برای همه انواع باکتری استفاده کرد و به شناسایی سریع و آزمایش مولکول‌هایی پرداخت که مکانیسم‌های جدیدی را در پاتوژن‌ها هدف قرار می‌دهند.

"کریستن الر"(Kristen Eller)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پلتفرم FAST،  از آرایش ژنتیکی باکتری‌ها برای طراحی آنتی‌بیوتیک‌های ویژه و هدفمند استفاده می‌کند تا امکان تولید پروتئین‌های طبیعی را از آنها بگیرد و موجب مرگ آنها شود.

وی افزود: این پلتفرم، یک راهبرد منحصر به فرد را برای انتقال درمان به باکتری‌هایی مورد استفاده قرار می‌دهد که هدف قرار دادن آنها به طور سنتی دشوار است زیرا در سلول‌های میزبان بدن ما قرار دارند. پلتفرم FAST برای برطرف کردن این مشکل، توانایی طبیعی باکتری‌ها را برای حمله به سلول‌های خود باکتری به کار می‌گیرد و آن را دستکاری می‌کند تا ناقل درمان باشد.

الر ادامه داد: ما یک پلتفرم ابداع کرده‌ایم نه یک روش درمانی. این پلتفرم، سازگار و پویا است و می‌توان آن را تغییر داد تا همه گونه‌های باکتری را که یک تهدید به شمار می‌روند، هدف قرار دهد.

پژوهش دیگری که اخیرا انجام شده است، کاربرد پلتفرم FAST را برای ابداع آنتی‌بیوتیک‌های جدید در مقابله با باکتری اشریشیا کلی نشان می‌دهد که تقریبا نسبت به همه آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است.

"آنوشری چترجی"(Anushree Chatterjee)، سرپرست این پژوهش گفت: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا رشته‌های خاص باکتری با گذشت زمان، تکامل و تغییر می‌یابند و مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند. 

وی افزود: هدف این است که به سرعت، درمان‌هایی متناسب با ناحیه مورد نظر، شخص تحت درمان‌ یا حتی شرایط بهداشت جهانی ارائه شود.

چترجی ادامه داد: فناوری که ما برای درمان چنین مشکلاتی به کار می‌بریم، باید به اندازه کافی هوشمند باشد تا بتواند با موجودات در حال تکامل سازگار شود و نسبت به بحران‌ها، به سرعت واکنش نشان دهد. در این پلتفرم، چندین گام وجود دارد که با طی کردن آنها می‌توان اهداف دارویی جدیدی را طراحی و ابداع کرد.

به گفته چترجی، شاید این پلتفرم نهایتا اصلاح شود تا درمان‌های ضد ویروسی را برای سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید-۱۹ ارائه دهد. پژوهشگران در حال جمع‌آوری داده‌های بیشتر هستند تا درمان‌های بالقوه کووید-۱۹ را توسعه بدهند و کار کردن برای آزمایش‌های بالینی را آغاز کنند.

این پژوهش، در مجله "Communications Biology" به چاپ رسید.

انتهای پیام


11035593
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات گفت: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است