اجتماعی 11:49 - 05 اردیبهشت 1393
ادامه نگرانی ها از خروج کاخ گلستان از میراث جهانی یونسکو
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به قالیباف، شهردار تهران، «توقف عملیات اجرایی سرای دلگشا» در محدوده بازار تهران را خواستار شد و تاکید کرد اگر این ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان ادامه یابد کاخ گلستان از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج می شود.

نامه معاون رئیس جمهور به «قالیباف» / عملیات اجرایی «سرای دلگشا» را متوقف کنید

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با اشاره به اینکه سرای وزیر نظام (سرای دلگشا) با پلاک ثبتی 1697/1702 ، در عرصه بازار تاریخی تهران و حریم درجه یک مجموعه تاریخی کاخ گلستان واقع شده و در اختیار «شرکت بازرگانی دلگشا» است، تصریح کرده است: کمیسیون ماده (5) شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ 91،11،12 با اشاره به اهمیت و ارزش هسته تاریخی شهر تهران و لزوم رعایت حریم مصوب میراث فرهنگی در محدوده بازار و ارگ تاریخی تهران طی مصوبه شماره 514 مقرر کرد احداث ساختمان در پلاک مذکور تا عمق سی متر از بر خیابان 15 خرداد به ارتفاع 10،5 متر و بعد از آن حداکثر به ارتفاع 12 متر طراحی و اجرا شود.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه آورده است: با عنایت به اینکه یکی از شرایط ثبت مجموعه تاریخی و نفیس کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی، عدم ساخت و ساز غیرهمگون در حریم اثر جهانی اعلام شده بود، سازمان میراث فرهنگی با سپردن تعهد مبنی بر جلوگیری از احداث ساخت و ساز غیرمجاز (از جمله این پروژه که در آن زمان مورد توجه کارشناسان اعزامی یونسکو قرار گرفته بود) و با ارائه مصوبه کمیسیون ماده (5) شورای عالی شهرسازی و معماری به سازمان یونسکو و ایکروم، موفق به ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی شد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دلگشا، اقدام به طرح دعوی در دیوان عدالت اداری کرده و خواستار ابطال رأی کمیسیون ماده(5) شده، یادآور شده است: شعبه اول دیوان نیز بدون در نظر گرفتن اهمیت تاریخی منطقه و ضوابط مصوب ناظر بر این محدوده رأی به ورود شکایت شاکی و ابطال مصوبه کمیسیون ماده 5 را صادر کرد، که سازمان میراث فرهنگی نسبت به رأی صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد و پرونده در حال حاضر در شعبه سوم محاکم تجدیدنظر دیوان مفتوح و در نوبت رسیدگی قرار دارد.

سلطانی‌فر در ادامه آورده است: از آنجا که هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حریم درجه یک کاخ گلستان که با پیگیری‌های مجدّانه و مستمر این سازمان و همکاری‌های دلسوزانه شهرداری منطقه و شورای شهر تهران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است؛ به طور قطع منجر به قرارگرفتن این اثر نفیس در فهرست میراث در معرض خطر و در نهایت خروج آن از فهرست میراث جهانی خواهد شد و با عنایت به اینکه رأی مرجع بدوی (شعبه اول دیوان عدالت اداری) قطعی و لازم الاجرا نبوده و شرکت دلگشا کماکان ملزم به تمکین از ضوابط و مقررات شهری و رأی کمیسیون ماده پنج است ولی حسب اطلاع واصله متاسفانه ارتفاع بنای مذکور برخلاف رأی کمیسیون، تاکنون به 13 متر رسیده است و ساخت و ساز تا ارتفاع بیش از 20 متر ادامه دارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی یادآور شده است: پیش از این نظیر همین مشکل در شهر اصفهان و در مورد ساخت برج «جهان نما» در حریم میدان نقش جهان حادث شد که علاوه بر اینکه با اخطار سازمان جهانی یونسکو مواجه و در نهایت منجر به تحمیل هزینه‌های بسیار گزاف برای شهرداری اصفهان، دولت و مخدوش شدن وجهه بین‌المللی این سازمان شد؛ دستمایه رسانه‌ها و شبکه‌های معلوم‌الحال معاند برای فضاسازی علیه وجهه فرهنگی کشور قرار گرفت و منجر به تخریب طبقات فوقانی برج مذکور شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه پاسداشت مواریث فرهنگی کشور و حفظ وجهه نظام جمهوری اسلامی وظیفه شرعی و قانونی همه دستگاه‌ها و آحاد ملت است، تصریح کرده است: بدون شک ادامه این روند حذف مجموعه بی‌نظیر کاخ گلستان از فهرست سازمان جهانی یونسکو را در پی خواهد داشت.

معاون رئیس‌جمهور در پایان این نامه تاکید کرده است: تا زمان به نتیجه رسیدن اقدامات حقوقی این سازمان در شعبه سوم تجدیدنظر دیوان، اقدام لازم جهت توقف عملیات اجرایی و ممانعت از نقض رأی کمیسیون ماده 5 شهرداری (که کماکان دارای اعتبار قانونی است) صورت گرفته و این سازمان را از نتایج حاصله مطلع کنید.


3571068
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است