استانی 15:01 - 25 تیر 1399
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی:
ایسنا/خراسان رضوی رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: یکی از مسائل ما بی‌مهری‌هایی است که یا آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی افراد مختلف نسبت به عملکرد شورای نگهبان مطرح می‌شود.

نسبت به عملکرد شورای نگهبان بی‌مهری می‌شود

محمدکمال‌ سرویها در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان درخصوص تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها اظهار کرد: انقلابی که در سال 57 اتفاق افتاد تفاوت‌های چشمگیری با سایر انقلاب‌ها داشت، انقلابی که حضرت امام بنیان‌گذاری کرد مبتنی بر برداشت‌های حضرت ایشان از اسلام ناب بود، اسلامی که در روایات شیعه تبلور داشت و اسلامی بود که شاید برای خیلی‌ها متفاوت بود.

وی ادامه داد: ما قرن‌ها شاهد دین‌مداری و اسلامیت خیلی از کشورها بودیم اما این باورهای حضرت امام خیلی کم به گوش خورده بود در نتیجه برای ملت ایران که مخاطب مستقیم حضرت امام بودند خیلی جذبه داشت و ریشه آن در شفافیت ایشان بود که خیلی راحت با مردم صحبت می‌کرد و مطالب عمیق اسلامی را با بیانی همه فهم برای مردم بیان می‌کرد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی تصریح کرد: امام در آن زمان می‌گفت که ما برای ملت ایران انقلاب نکردیم، بلکه می‌خواهیم انقلابی اسلامی را که خداوند بر ما تکلیف کرده، به انجام برسانیم قصدمان هم این است که به هیچ انسانی ظلم نشود و هیچ مظلومی در گوشه عالم نباشد مگر ما کنار او برویم و به او کمک کنیم. ۱۴۸ شاگرد حضرت امام که نوعا مستقیم از ایشان درس گرفته بودند، مطالب امام را به مردم می‌رساندند.

سرویها افزود: این انقلاب ریشه عمیقی در دیانت مردم پیدا کرد و با اعتقادات مردم آمیخته شد، کسانی که پیش‌نویس قانون اساسی را نوشتند و بعد هم قانون اساسی به تصویب رسید براساس روحیات آن زمان و تمایل به پیاده کردن این اسلام عزیز را براساس ابعاد جدید امام پیاده کنیم، آن زمان نهادی را گذاشتند که بعدا اگر گروه‌های دیگری هم بیایند نتوانند مسیر را عوض کنند بنابراین شاکله وجودی شورای نگهبان برای این منظور ایجاد شد که اول از همه صیانت از شرع مقدس اسلام و دستورات اسلامی و جلوگیری از تصویب قوانینی برخلاف روح اسلام انجام دهند.

وی در مورد دومین شاکله وجودی شورای نگهبان اضافه کرد: دوم هم اینکه از قانون اساسی صیانت کنند و خلاف این قانون که بر اساس محتوای اسلامی تدوین شده است، قانونی تصویب نشود مگر اینکه موضوعات جدیدالتاسیسی وارد قانون شود که آن هم مسیر خود را دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی درمورد ایجاد انطباق در شورای نگهبان متناسب با وظایف این نهاد خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در طول این ۴۰ سال لوایح و طرح‌های متعددی را بررسی کرده و نظر داده است. برخی ماده واحده بوده و برخی لایحه‌ای بوده که هزار ماده داشته است. قوانین نیز بسیار با هم تفاوت دارند و ابعاد موضعات مختلفی را پوشش می‌دهند و شورای نگهبان نیز به دلیل وظیفه‌ای که قانون برعهده آن گذاشته متناسب با این ماموریت توانمندی و قابلیت‌ها را در خود ایجاد کند.

نظارت گروهی از طلاب در قم بر انطباق لوایح و مصوبات

سرویها درمورد بررسی لوایح و مصوبات از نظر شرعی افزود: در راستای این هدف شبکه اجتهادی و فقاهتی را در قم ایجاد کرده‌اند و گروهی از طلاب جوان و نخبه در آن‌جا مشغول بررسی هستند و تمام لوایح و طرح‌هایی که از مجلس به شورای نگهبان می‌آید یک نسخه آن برای آن گروه در قم فرستاده می‌شود و به لحاظ موضوعات انطباق با اسلامیت و موضوعات اسلامی بررسی می‌شود، نظر آن‌ها به صحن علنی شورای نگهبان داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنار این گروه از طلاب، گروه حقوقدانی در تهران که نوعا از حقوقدان‌های جوان و هیات علمی‌های مطرح کشور در تهران به خدمت گرفته شدند تا انطباق طرح و لوایح را با قانون اساسی بررسی کنند و نظر آن‌ها نیز به صحن علنی شورای نگهبان داده می‌شود. در صحن علنی توسط فقها و حقوق‌دان‌ها بررسی‌های نهایی انجام می‌شود، پژوهشکده شورای نگهبان در هفت مجلد مشروح مذاکرات را تهیه کرده و این در خدمت همگان است که اگر در ۱۰ سال قبل شورای نگهبان موضعی گرفته چگونه به این موضع رسیده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی درمورد شفافیت و تببین مواضع شورای نگهبان عنوان کرد: یکی از مسائل ما بی‌مهری‌هایی است که یا آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی افراد مختلف نسبت به عملکرد شورای نگهبان مطرح می‌شود، بنابراین اگر این شفافیت و تبیین مواضع شورای نگهبان به خوبی صورت بگیرد، آن تخریب‌ها دیگر بی‌معنا می‌شود اما اگر این تبیین‌ها خوب انجام نشود، هر انسانی به راحتی می‌تواند نسبت به موجی که ایجاد شده ، موضع بگیرد و مواردی را در مورد شورای نگهبان بیان می‌کنند.



سرویها اضافه کرد: عده‌ای به راحتی می‌آیند و مطرح می‌کنند که گروهی که در شورای نگهبان هستند نوعا تفکر یک جریان را دارند و از یک جریان حمایت می‌کنند و جریان دیگری که کمتر تایید می‌شود مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و عده‌ای هم به راحتی این مسائل را باور می‌کنند. حال آن‌که شورای نگهبان با بزرگان طیف‌ها و مشرب‌های سیاسی مختلف در جایی که مطابق قانون نبودند و مستنداتی علیه آن‌ها وجود داشته، برخورد کرده است، برای شورای نگهبان فرقی نمی‌کند که فرد از چه موضع سیاسی داوطلب شود و بخواهد یک کرسی را بگیرد شورای نگهبان در این قسمت هیچ وظیفه‌ای ندارد و نه در قانون آمده و نه در عملکرد 40 ساله وجود داشته است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی تاکید کرد: هرچه اعتماد مردم را نسبت به شورای نگهبان بیشتر کنیم، خدمت دقیق‌تری به نظام انجام داده‌ایم مردم نباید شبهه بی‌دلیل در ذهن‌شان شکل بگیرد، درصد مهمی از این کار توسط رسانه‌ها انجام می‌شود. اساتید پژوهشکده شورای نگهبان در تهران اعلام کرده‌اند که هر استان به هرشکلی که بخواهد جلسه برگزار کند، چه به صورت مناظره و چه به اشکال دیگر حاضر به حضور هستند.

سرویها با اشاره لزوم تغییراتی در گزینش نمایندگان بیان کرد: ما مهم‌ترین جایگاه کشورمان را در افرادی دیدیم که فقط یک مدرک کارشناسی ارشد دارند و از آن‌ها نمی‌پرسیم که آیا بیان‌شان خوب است، از بودجه و موارد حقوقی سر در می‌آورند؟ هیچ‌کدام از این‌ها را نمی‌پرسیم و نه آزمونی می‌گیریم و نه بررسی می‌کنیم و تنها به شورای نگهبان گفته‌ایم که صلاحیت آن را بررسی کند در حالی که این‌ها پیش‌نیازهای ثبت نام است.

توزیع نادرست بودجه کشور ریشه مشکلات معیشتی است

وی اضافه کرد: اینکه امروز در کشور ما معیشت مشکل دارد دلیل در آن جاست که بودجه کشور ما درست توزیع نمی‌شود وگرنه کشور ما که کشور فقیری نیست، برعکس کشور ثروتمندی هستیم اما چون بودجه ناسالم توزیع می‌شود منجر به شکاف طبقاتی می‌شود و درآمد دهک پایین با دهک بالا در درآمد خیلی فاصله دارند حال آنکه این‌ها باید نزدیک باشند، اسلام که این فاصله را نگفته، به همین منظور باید در قانون انتخابات تجدیدنظرهایی شود.

برخی از نمایندگان الفبای بودجه را نمی‌دانند

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی درمورد ضعف‌های برخی از نمایندگان در مسائلی مانند بودجه خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان الفبای بودجه را نمی‌دانند و در این ۴۰ سال دو سوم بودجه بررسی نمی‌شود و فقط یک سوم بودجه که بودجه دولت است بررسی می‌شود و در این یک سوم هم نمایندگان حوصله ندارند و به کمیسیون تلفیق می‌دهند، باید اساتید فن در این‌جا بنشینند و بودجه را تقسیم کنند که در کشور محرومی نباشد نه اینکه الان یک استان می‌آید یک حرفی را به کمیسیون تلفیق می‌زند و بودجه سنگینی را می‌گیرد و می‌برد.

در ادامه محمود رزاقی، مسوول نظارت آموزش دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: شورای نگهبان وظیفه دارد از قانون اساسی و شرع صیانت می‌کند. قانون اساسی معمولا پس از تحولات عظیم در کشورها ایجاد می‌شود. شاید بهتر است کار رسانه‌ای بیشتر شود که شورای نگهبان در این 40 سال چه کارهایی انجام داده و جلوی چه مصوباتی را گرفته است که اگر اجرا می‌شدند  با قانون اساسی مغایرت داشتند.

رزاقی تاکید کرد: باید در سطح رسانه‌ها،  این مطالبه هم نسبت به تغییر قانون انتخابات باشد و هم مطالبه نسبت به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، رهبری سیاست‌های کلی انتخابات در سال 97 را  ابلاغ کردند، دو سال از آن گذشته اما دولت و مجلس در پیاده‌سازی این سیاست کلان چه کردند؟ آیا متولیان کار پای کار آمدند؟

انتهای پیام


10620468
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است