سیاسی 13:41 - 28 مهر 1399

سرنوشت نامعلوم ۴۴۰ هزار میلیاردتومان از درآمد فروش نفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از برنامه پایش، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، مهمان برنامه پایش با موضوع طرح مجلس در خصوص مقابله با گرانی‌ها و حمایت از اقشار ضعیف جامعه بود.

حاجی بابایی ضمن تاکید بر حمایت مجلس در شرایط جنگ اقتصادی از دولت گفت: مجلس آمادگی کمک به دولت جهت غلبه بر تورم و گرانی را داراست و علاوه بر این طرح‌هایی نیز در دست داریم که بتوان در کوتاه مدت قسمتی از مشکلات مردم را برطرف کند. مثلا بتوانیم دغدغه حداقل ۶۰ میلیون نفر از ملت ایران در جهت تامین کالاهای اساسی مانند گوشت، برنج، روغن و... را برطرف کند، به ویژه ۲۰ میلیون از این دسته که ۳ دهک پایین جامعه به شمار می‌روند.

وی با اشاره به لزوم اعلام آمادگی دولت به عنوان نهاد کارگزار برای دریافت کمک‌های مجلس، از آمادگی مجلس برای کمک‌رسانی در این امر و نظارت بر اجرای آن خبر داد.

همچنین در پاسخ به اظهارات عده‌ای مبنی بر وجود اصطکاک میان دولت و مجلس تشریح فرموند که: هیچ اصطکاکی بین مجلس به معنای ما هوی آن و دولت وجود نداشته و مجلس اراده‌ای برای کند کردن حرکت دولت ندارد و در همین حال مدعی‌ست که دولت مکلف است که بصورت جهادی و با ریل‌گذاری مناسب، مشکلات مردم را رفع کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص وظیفه نظارتی مجلس با اشاره به در دست داشتن تمامی ابزار نظارتی عنوان کرد: مردم از ما توقع نظارت بر دولت دارند، اما وقتی کشور در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته که فرمانده این جنگ رئیس‌جمهور است، مجلس راهی جز کمک به فرماندهی ندارد. ضمن اینکه اشکالات اساسی و عمده‌ای در فرمانده می‌بیند و باید تذکراتی به او بدهد. نمای دولت و مجلس و قوه قضائیه ما در دنیا باید بصورت یک نظام منسجم باشد.

در ادامه حاجی بابایی ضمن اظهار تاسف از نحوه تصویب بودجه ۹۹ که ایرادات قانونی دارد، گفت: کل بودجه دولت ۵۷۰ همت است، که طبق بررسی‌های بنده در بحث مالیات، وصولات بیش از مقدار مصوب‌شده بود که این رقم در بعضی شهرها به ۱۲۰ درصد نیز رسیده. که نشان‌دهنده این است که زیرساخت‌های مالیاتی در کشور به شرط رعایت عدالت، پاسخگوی نیازهای ما در کشور است. در بحث مالیات‌ها به شرط جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت چیزی حدود ۲۳۰ همت، و در بحث فروش اوراق و واگذاری صندوق‌های قابل معامله (etf)، چیزی حدود ۲۵۰ همت که مجموعا ۴۸۰ همت می‌شود، عاید دولت می شود.

وی ضمن اعلام حمایت از افزایش ۶۰ هزار میلیارد تومانی حقوق بازنشستگان اشاره کرد: کاری که باید در طول ۴ سال گذشته صورت می‌پذیرفت، به یکباره انجام گرفت که باعث افتخار است و نشان از دارا بودن دولت است.

حاجی بابایی در ادامه با اشاره به طرح جدید مجلس برای اصلاح ساختار بودجه گفت: ما در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی را به داخل کشور و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را به خارج صادر می‌کنیم. اکنون توانایی صادر کردن این مقدار تولیدی به خارج کشور را نداریم و با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر عدم فروش نفت خام، چه تحریمی وجود داشته باشد و چه نباشد. حال اگر همان ۲.۵ میلیون بشکه را با ریل‌گذاری مناسب برای فرآوری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به داخل کشور صادر کنیم، با فراخوان شرکت‌های خصوصی و متخصصین اعم از مهندسان و دکتر و کارگر برای احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ چند میلیون شغل ایجاد شده و همان نفت خام را با نرخی که به خارج صادر می‌کنیم به این پالایشگاه‌ها فروخته و شما نیز با فرآوری، محصول را به ۱۰ برابر قیمت صادر کنید.

این مقام مسوول همچنین ضمن ابراز گلایه از عدم شفافیت در درآمدها و قراردادها در دولت گفت: چیزی حدود ۶۴۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به پالایشگاه‌ها عاید دولت می‌شود که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن صرف یارانه انرژی می‌شود، ۴۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر سر از کجا درمی‌آورد؟ این‌ها همه نشان از نبود شفافیت است. این سامانه‌ای که برای شفافیت حقوق و قراردادها و ترکیب هیات مدیره‌های شرکت‌ها و... ایجاد شده باید دسترسی بیشتری به مردم داده تا نیازی به نظارت وزارت‌خانه‌ها و مجلس و دیگر دستگاه‌های نظارتی برای ورود به این مساله نباشد و کار نظارت مردمی به راحتی انجام شود. 


10770595
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از جنگ غزه، کابینه نتانیاهو دچار فروپاشی خواهد شد و مجبور است انتخابات زودهنگام برگزار کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است