فرهنگی‌هنری 11:21 - 07 تیر 1396
جشنواره فیلم رم از «دیوید لینچ» کارگردان مطرح آمریکایی با اعطای جایزه دستاورد سینمایی تقدیر می‌کند.

جایزه دستاورد ایتالیایی‌ها برای «دیوید لینچ»

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، «دیوید لینچ» که ساخت آثاری چون «جاده مالهالند»، «بزرگراه گمشده» و سریال موفق «توئین پیکس» را در کارنامه سینمایی دارد با حضور در جشنواره فیلم رم ضمن دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری این رویداد سینمایی درباره دوران فعالیت سینمایی خود و همچنین کارگردانان ایتالیایی الهام‌بخشش چون «فدریکو فلینی» صحبت خواهد کرد.

«آنتونیو موندا» دبیر جشنواره فیلم رم همچنین خبر داد: «لینچ» یک تحلیل فوق‌العاده از فیلم معروف «هشت‌ونیم» ساخته «فلینی» نیز آماده کرده است.

«دیوید لینچ» که متولد سال ۱۹۴۶ میلادی است، ابتدا در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و اوایل دهه ۱۹۷۰ وارد وادی فیلمسازی شد. «مرد فیل‌نما» اولین موفقیت سینمایی او بود که نامزد هشت جایزه اسکار شد. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه را نیز دریافت کرد.

وی در اواخر دهه ۸۰ با «مارک فارست»، تهیه‌کننده معروف برای ساختن سریال تلویزیونی «توئین پیکس» قرارداد بست. این مجموعه تلویزیونی در دهه ۹۰ در شبکه ABC به نمایش درآمد و به موفق‌ترین سریال تلویزیونی دهه ۹۰ تبدیل شد.

یکی از موفق‌ترین آثار کارنامه سینمایی لینچ «در قلب وحشی» است که در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شد. در سال ۱۹۹۷ لینچ فیلم »بزرگراه گمشده» را ساخت. این فیلم در گیشه موفقیتی به دست نیاورد و نقدهای متنوع مثبت و منفی دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۱ بود که فیلم «جاده مالهالند» به عنوان یکی از آثار ماندگار لینچ به دنیای سینما آمد. این فیلم با نقش‌آفرینی «نائومی واتس» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای لینچ به‌همراه آورد و در جوایز سزار فرانسه بهترین فیلم خارجی انتخاب شد. انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس فیلم «جاده مالهلند» را به‌عنوان بهترین فیلم دهه‌ گذشته سینمای جهان انتخاب کرد.

در سال ۲۰۰۵ «لینچ» در جشنواره کن اعلام کرد که در حال ساخت اولین پروژه دیجیتالی خود با نام «امپراتوری درون» است. این فیلم در سال ۲۰۰۶ اکران شد و منتقدان استقبال چشمگیری از آن داشتند، فیلمی که بنابر گفته خود «لینچ» آخرین ساخته سینمایی او بوده است؛ وی در همان سال ۲۰۰۶ جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را نیز دریافت کرد.

این کارگردانان آمریکایی اخیرا صحبت‌هایی درباره ترک فضای فیلمسازی کرده بود اما چندی بعد در یک مصاحبه گفت: صحبت‌هایم سوء برداشت شده است، من نگفتم سینما را ترک می‌کنم. ساده بگویم، هیچ کس نمی‌داند در آینده چه در چنته دارد.

«لینچ» که پس از فیلم «امپراطور درون» در سال ۲۰۰۶، هیچ فیلم بلند دیگری نساخته، گفته بود که این فیلم پایان حرفه فیلمسازی او در سینما بوده و به هر حال این صنعت در حال تغییر است و در این صنعت فیلم‌های چندقسمتی و بلاک‌باسترها (فیلم‌های پرهزینه و پرفروش) دیگر جایی برای افراد خلاقی چون من وجود ندارد.

وی به زودی جدیدترین فصل از شاهکار تلویزیونی خود یعنی سریال «توئین پیکس» را پس از یک وقفه ۲۷ ساله منتشر کرده است.

انتهای پیام


9209205
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گروه سینمایی هنر و تجربه از آغاز زمستان ۱۴۰۲ تاکنون ۱۳ فیلم را روی پرده سینما برد که «ایساتیس» پرفروش‌ترین و «انتخاب» کم‌فروش‌ترین آثار بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد از امروز اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد دلاوری، مجری تلویزیون و روزنامه‌نگار در برنامه «بی‌واسطه» شبکه یک سیما از ضعف ساختاری شرکت‌های خودروسازی پرسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کیانو ریوز بازیگر شناخته شده سینما در حال گفتگو برای بازی در فیلمی دلهره آور با نام «سیستم سرگرمی خراب است» است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است