فرهنگی‌هنری 02:31 - 26 دی 1397
مدیرموزه هنرهای معاصر اصفهان معتقد است: نمایشگاه‌هایی در این موزه برگزار شود که جایگاه ملی و بین‌المللی داشته باشند؛ زیرا رفت و آمد هنرمندان بین المللی به این موزه می‌تواند اتفاقات بزرگی را در عرصه هنر معاصر و در شهر تاریخی اصفهان رقم بزند.

توجه موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی

مهدی تمیزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در موزه هنرهای معاصر اصفهان بیان کرد: موزه هنرهای معاصر اصفهان جزو سه موزه‌ی هنرهای معاصر ایران است اما برخلاف موزه‌های تهران و کرمان که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته است، این موزه به شهرداری وابسته است.

او ادامه داد: این موزه ۲۴ سال پیش در یک خانه تاریخی متعلق به ظل السلطان حاکم اصفهان افتتاح شده است. کالبد این بنا معماری معاصر نیست اما براساس نام‌گذاری که روی آن صورت گرفته مقرر شده که به هنر معاصر بپردازد. از یک سال گذشته که مسوولیت موزه به من واگذار شده، تمام تلاشم این است که از برپایی نمایشگاه‌هایی که می‌توانند در گالری‌های خصوصی برپا شوند، خودداری کنم و نمایشگاه‌هایی را در این فضا برگزار شود که جایگاه ملی و بین المللی داشته باشند، زیرا رفت و آمد هنرمندان بین المللی به این موزه می‌تواند اتفاقات بزرگی را در عرصه هنر معاصر و در شهر تاریخی اصفهان رقم بزند.

این هنرمند فعال در تصویرگری و عکاسی افزود: در یک سال گذشته آثار هنرمندانی مثل تونی گرک (مجسمه‌ساز آلمانی) را به نمایش گذاشتیم، همچنین نمایشگاه‌هایی با عنوان «افغانستان بدون جنگ»، عکس‌های ایزابل اشراقی (هنرمند ایرانی- فرانسوی) و نمایشگاه‌های دیگری را برگزار کردیم. در حال حاضر هم نمایشگاه «ورلد پرس فوتو» را که منتخب عکس‌هایی از سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی است، داریم که تا هشت بهمن ماه در این موزه دایر است.

تمیزی درباره اینکه این موزه چه حمایتی از هنرمندان جوانی که تلاش می‌کنند خودشان را به دنیای حرفه‌ای هنرهای تجسمی نزدیک‌تر کنند، انجام می‌دهد، توضیح داد: حدود یک دهه‌ی پیش، اصفهان هم مثل بسیاری از شهرستان‌ها یک یا دو گالری خصوصی بیشتر نداشت و بسیاری از هنرمندان مجبور بودند برای برپایی نمایشگاه به موزه هنرهای معاصر مراجعه کنند اما امروز شهر اصفهان بیش از ۲۰ گالری خصوصی دارد که تعداد قابل توجهی از آنها بسیار حرفه‌ای هستند و برنامه ریزی دقیقی برای برپایی نمایشگاه‌ها دارند.

 او اضافه کرد: امروز، آنقدر جا برای عرصه هنرهای تجسمی در بخش خصوصی وجود دارد که موزه هنرهای معاصر باید به جای ارائه‌ی آثار تجربی به آثار حرفه‌ای بپردازد؛ آثاری که در ایران و دنیا شناخته شده هستند. موزه هنرهای معاصر با وجود این همه گالری حرفه‌ای در اصفهان قصد ندارد رقیب گالری‌های خصوصی که برای این کار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باشد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان اظهار امیدواری کرد: بتوانم در سال آینده جشن ربع قرن این موزه  را برگزار کنم. زیرا به واسطه اینکه اصفهان خاستگاه هنرمندان هنرهای سنتی است، بخش قابل توجهی از آثار این موزه نیز مربوط  به هنرهای سنتی است. ما تعداد زیادی اثر مدرن در این مجموعه نداریم اما آثار واجد ارزش بسیاری داریم که عتیقه محسوب می‌شود و اهدایی هستند. آثار موجود در این موزه نیز شامل نگارگری، نقاشی رئالیستی، نقاشی مدرن، چاپ دستی، مجسمه، خط، سفال و عکس می‌شوند که برخی از آنها مربوط به دوره‌ی قاجار هستند.

تمیزی گفت: آثار این موزه شامل دو دسته اهدایی و خریداری شده هستند. تا حوالی سال ۱۳۹۴ دغدغه‌ای برای شناسنامه کردن آثار موجود، وجود نداشته است و از این سال به بعد، ثبت اموال آثار شروع می‌شود و در ۱۱ ماه گذشته مجلدی درباره تمام آثار موجود در گنجینه آماده کرده‌ام که این کار تحقیقاتی چهار ماه زمان برد.   

انتهای پیام


10029327
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است