گوناگون 09:05 - 07 بهمن 1393
یک مدرس دانشگاه عنوان کرد
یک مدرس حقوق گفت: سیاست‌زدایی از نظام اداری و انتخاب مدیران بر اساس اصل شایسته سالاری یکی از عوامل بسیار موثر در جلوگیری از فساد اداری خواهد بود.

انتخاب مدیران بر اساس اصل شایسته‌سالاری موثر در جلوگیری از فساد

مصطفی سرخیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی اظهار کرد: فساد اداری از جمله پدیده‌های زشت و ناپسند سازمانی است که به‌طور قطع روند توسعه کشورمان را به‌طور چشمگیری با چالش‌های اساسی مواجه می‌کند.

وی افزود: از جمله مصادیق فساد اداری می‌توان به سوء‌استفاده از موقعیت و جایگاه اداری در جهت اغراض و مقاصد شخصی، رشوه گیری، اختلاس و تصرف غیرقانونی اموال عمومی و دولتی جهت اغراض و منافع شخصی و جابجا کردن منابع و امکانات برای انجام امور غیرقانونی اشاره کرد.

سرخیل ادامه داد: در همه این مصادیق بطور کلی تخلف و سرپیچی از هنجارهای اخلاقی و قانونی به‌طور چشمگیری محسوس است.

وی اضافه کرد: مهمترین عامل در جهت اشاعه مفاسد اداری در میان کارگزارانف مامورین و دستگاههای دولتی فقدان قوانین و مقررات و سازوکار لازم در جهت بازدارندگی است.

این حقوقدان درباره ساز و کار مناسب، قاطع و علمی که بتواند مانع شکل‌گیری عوامل فساد اداری شود، افزود: یکی از اشکالاتی که در این زمینه به‌شدت نظام اداری را دچار اختلال می‌کند، عدم احراز صحیح و کامل صلاحیت و شایستگی کارگزاران اجرایی و اداری است که تاثیر چشمگیر آن در نظام اداری مشهود خواهد بود.

وی گفت: از آنجا که استانداردهای لازم در خصوص احراز صلاحیت علمی و عملی و اخلاقی مدیران اجرایی در سطوح مختلف قابل مشاهده نبوده است؛ بنابراین دو عامل سازمانی فقدان قوانین مناسب در حوزه بازدارندگی و ضمانت اجرایی مناسب و وجود مقررات و قوانین مبهم و مجمل که باعث سوءاستفاده های احتمالی کارمندان دستگاه‌های دولتی می‌شود در کنار عامل شخصیتی (عدم احراز صلاحیت‌های لازم در جهت انتصاب کارکنان دولتی) موثرترین عوامل در جهت توسعه فساد اداری هستند.

به گفته این مدرس دانشگاه این تحرکات بطور قطع آسیب‌های بسیاری را به مجموعه حاکمیت و کشور وارد کرده و صدمات زیادی را به حسن اعتماد مردم نسبت به حکومت زده و عقب افتادگی اقتصادی و ممانعت از ثبات و امنیت سیاسی و اجتماعی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان راهکارهای مقابله با این پدیده مذموم گفت: تصویب قوانین کارآمد با ضمانت اجرایی قوی که دارای ابهام و اجمال نباشد و جای تفسیر و تاویل غلط و پندارهای موهوم در جهت سوء استفاده قوانین را به عوامل اجرایی ندهد، از جمله این راهکارهاست.

وی با بیان اینکه قاطعیت در اجرای قانون و برخورد با متخلفین در این مسیر نیز بسیار راهگشا خواهد بود، تصریح کرد: اصلاح و بهسازی نظام استخدامی و جذب کارکنان جهت بکارگیری نیروهای متخصص و متعهد که مجهز به دانش و مهارت کافی در انجام امور اداری باشند، تقویت حوزه‌های آموزش کارکنان و گوشزد کردن عواقب تخطی از قوانین آمره در حوزه نظام اداری کشور به آنها نیز در جهت جلوگیری از فساد اداری موثر خواهد بود.

سرخیل تصریح کرد: در اجرای هرچه صحیح‌تر این راهکار، سیاست زدایی از نظام اداری و انتخاب مدیران بر اساس اصل شایسته سالاری بسیار موثر است.

وی با بیان راهکارهای اقتصادی مقابله با این پدیده، کاستن از فعالیت های اقتصادی و معاملاتی دستگاه‌های دولتی را بسیار کارگشا دانست و تصریح کرد: حذف امتیازات و رانت های اقتصادی و جلوگیری از انحصارات دولتی از عوامل و راهکارهای دیگری در این حوزه است.

انتهای پیام


5709991
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است